Vad kan vara fel med min kille...!? Snubblig och ovillig.

Sv: Vad kan vara fel med min kille...!? Snubblig och ovillig.

Nej det går nog inte att skylla på växthus effekten.

I senaste Ridsport finns en bra artikel runt forskning på fång där man forskat på vildhästar. Mycket i den studien styrker det man redan talar för, att våra svenska hästar är för feta, och rör sig för lite, dvs de får för lite motion i relation till att kunna klara all mat de serveras.

Vildhästarna som var smala och rörde sig massor över ett dygn, fick aldrig fång trots att de åt mkt höga fruktanhaltigt gräs i perioder, dvs de fick "chocker" av fruktan med oregelbundna mellanrum. Man menar att den kraftiga motion och det smala hull hästarna är i, gör att de kan hantera detta på ett helt annat sätt än våra svenska tamhästar, där man noterade att det som verkar vara normal hull i våra ögon, i ett skrämmande majoritets tal förefaller vara fettma......

Det jag menade med "för mycket socker" var att de hade strålröta... Om inte ens vildhästarna är friska hur ska tamhästarna kunna vara det? :cry:

Ja, fång kan väl klassas som välfärdssjukdom nr. 1 :grin: även om "smala" hästar också kan få fång. Numera pratas det ju om att det kan vara hormoner som sätter igång fånget...

Det jag menade med "för mycket socker" var att de hade strålröta... Om inte ens vildhästarna är friska hur ska tamhästarna kunna vara det? :cry:

Ja, fång kan väl klassas som välfärdssjukdom nr. 1 :grin: även om "smala" hästar också kan få fång. Numera pratas det ju om att det kan vara hormoner som sätter igång fånget...

Jag vet inte vad du menar att socker skulle orsaka strålröta.

hormoner och annat, ja det finns mycket att skylla på. Det man måste titta på när det gäller foderfång är dock de primära riskfaktorerna som i första hand kan utlösa fång, vare sig det ligger benägenhet genetiskt eller hormonellt osv. Och de primära riskfaktorerna är just brist på motion och överhull/fettma i första hand. Tyvärr verkar många (inte TS) vilja hellre hitta en förklaring som att det är genetiskt eller liknande, än att rannsaka förhållanden som rådde när hästen blev sjuk. Tex att den överutfodrades och undermotionerades. :cool: Håller med dig ang. att välfärdssjukdom är en bra benämning.

Min förra hade liknande symptom och det var erhlichas.
Tyvärr så tar inte alla vet prover på det utan det är ngt man får be om.

Och stå på sig att man vill ha..

Jag har hört att hästar som har (har fått) erlichias ofta får "återfall", dessa kan då inträffa mitt i vintern :crazy:

Ja, min fick det igen :( och vet gav ordination att inte låta henne gå på sommarbete. Hon fick det två sommrar i rad.

Idag är jag jättenoga att kolla igenom mina flickor, sprayar och ger de vitlök i maten.

*kl¨*
Istället för att starta ny, tänkte jag låna en aktiv tråd :)
Shit, jag börjar bli nervös, nu har jag läst igenom fångtrådar och liknande, jag är och har alltid varit vääldigt nervös för fång.
Eller ja, ALLT!

Ju mer jag läser desto mer inbillar jag mig att det är kört.
Jag har en Nsv, lätt överviktig, jag har kämpat med hennes vikt sen jag fick hem henne för ett par år sen, och det går fram och tillbaka, bland annat blev hon skadad och fick stå på vila ett par månader.
Till saken hör att min häst har ENORMT lätt att gå upp i vikt, en vecka utan ridning så märks det markant(jag har mätt henne) och då äter hon mat mot underkant iom att hon ska ner i vikt, inte upp. Hon går inte på bete, hon går i vinterhagen och blir fodrar med samma silage (självklart med vissa skillnader i värdena) som hela hösten/vintern/våren + Linfrö, Mineraler och 3 Dl Mustang Musli att blanda geggan med.

För ett par månader sen köpte jag ny sadel, efter det började hästen bete sig lite konstigt. Hon ville inte riktigt gå fram ordentligt, hon bytte från höger till vänster som svag galopp, kändes ibland som hon tappade baken när jag red(inte allt samtidigt utan vid helt oberoende tillfällen). Men det som var avgörande var när vi skulle hoppa och hon gick på sidan och endast vill trava emot hindrena.
Jag testade ett par språng(på min nivå är det 50cm som gäller) och eftersom jag är en ryttare under lärning va jag först inte säker på om det va jag eller hon, så va mitt sista tilltag att jag la till spöt, hon gick fortfarande på sidan, då konstaterade vi att det va inte jag som red dåligt, det var hästen som INTE ville.
Jag skrittade ut dan efter och ställde henne på 2 veckors vila. Min fundering gick att hon antingen hade blivit väldigt trött efter ökad träning och hård vinter, eller sadeln, jag hade även svag tanke om fång, eller inflammation.

Sen nu skrittar hon antingen tömkör eller promenerar då jag var ganska säker på att hon har ont i ryggen av sadeln då hon har kortat steget bak och trampar i framhovarnas spår istället för en hovlängd över som tidigare, verkar inte röra sig genom ryggen som tidigare.

Min poäng är, att nu börjar jag skarpt misstänka fång istället!
Hade hovis ute för ett tag sen, och han såg ingenting, han skor ändå åt en av de bästa veterinärerna vi har här i trakterna.
Han tog tag i nacken på henne och sa att henne ska jag allt passa mig lite med när det gäller curshing och fång med hennes nacke(kort sammanfattning) och diskuterade olika hovsjukdomar däribland fång och andra lite vanligare sjukdomar på Nordisar.

Jag har bokat ut ET till på tisdag, men jag kanske borde ringa vet istället? Jag menar, jag kan ju prata med dom o se vad dom säger/tror.
Vanligtvis brukar dom tycka jag är övernojjig, men fång risk borde dom väl ta på allvar (även från mig) ;)

Vad tror ni? :crazy:

Nej det går nog inte att skylla på växthus effekten.

I senaste Ridsport finns en bra artikel runt forskning på fång där man forskat på vildhästar. Mycket i den studien styrker det man redan talar för, att våra svenska hästar är för feta, och rör sig för lite, dvs de får för lite motion i relation till att kunna klara all mat de serveras.

Vildhästarna som var smala och rörde sig massor över ett dygn, fick aldrig fång trots att de åt mkt höga fruktanhaltigt gräs i perioder, dvs de fick "chocker" av fruktan med oregelbundna mellanrum. Man menar att den kraftiga motion och det smala hull hästarna är i, gör att de kan hantera detta på ett helt annat sätt än våra svenska tamhästar, där man noterade att det som verkar vara normal hull i våra ögon, i ett skrämmande majoritets tal förefaller vara fettma......

Intressant. Går den artikeln att läsa på internet eller måste man köpa tidningen?

går tyvärr inte att läsa på nätet men tidningen ligger ju ute i affären nu iallafall, om man inte är prenumerant.

Fast jag tror växthuseffekten/klimatförändringarna/kalla det vad man vill spelar in.

Inte att det är grundorsaken, men det ger hästar tillgång till gräs större del av året, och när det är under vintern innebär det frostgräs etc.

Detta tror jag påverkar tre kategorier av hästar:

De som är 'konstant' tjocka, och pga det löper ökad risk för fång. De ersätts för riskfaktorer fler gånger/under längre tid än om årstiderna var som de skulle.

De som blir tjocka under sommarbetet men brukar tappa under vinterfodringen, men som nu kan käka gräs mycket längre och på så sätt få i sig mer. 'Vintergräs' räknas ju sällan med i foderstaten, och jag tror att många av dem kan utvinna MJ även ur vintergräs, dvs de får mer mat.

De som är IR, men inte nödvändigtvis tjocka. De utsätts för enorma riskfaktorer där av frostgräset.

Sen ang hormoner, nog spelar de in. När snön ligger meterdjup, INGET alls är ändrat och hästen pang poff börjar gå upp i vikt och lägga på sig depåer, då är det något inifrån som påverkar. Sen är ju det ingen anledning att luta sig tillbaka och tycka 'inget göra åt, det är hormonerna'. Men det är himla mkt svårare påverka än om hästen äter saker i hagen eller man börjat 'tröstmata' med en extra tuss hö här och där, slutat motionera/ändrat motionen etc.

*kl*

Jag tror att en stor del av fånget kommer av att vi tar höet på vallar som är gödslat och mycket kraft i och sen släpper vi hästarna på vallar som kanske inte är gödslat men har såna grässorter som växer fort. Det blir för kraftigt.

Framförallt då mycket socker i växterna skulle jag tro. Mer socker = ökad insulinproduktion = ökad hormonproduktion. Inslulin är ju ett hormon.

Det här låter nästan exakt som min pålle beter sig. Idag, när jag trodde att jag hade fått bukt med ett års ständiga ledinflammationer, såg jag att hö bakhas var svullen. Igår när jag skrittade ut började han gå på sniskan och slå mot hö skänkel. Vi har även haft problem vid backar. Så det låter som det är dags för vet igen. :cry:

*kl*

Jag tror att en stor del av fånget kommer av att vi tar höet på vallar som är gödslat och mycket kraft i och sen släpper vi hästarna på vallar som kanske inte är gödslat men har såna grässorter som växer fort. Det blir för kraftigt.

Absolut, det med. Det har jag framfört i annan tråd med, att för släpptes hästarna endera på 'ej brukbar' mark, vilket eg blev skogen. Eller så släpptes de på vallarna efter att man tagit hö där, dvs efter midsommar.

Nya, modernare varianter av utsäde ger tåligare gräs etc. Det är lite av haken, speciellt om man bor på bördig jordbruksmark. Det är hart när omöjligt ta död på vallhelvetet :devil:

Sen ska man inte förglömma att kvickrot, som är ett ogräs i odlingssynpunkt, är rätt bra på att lagra in fruktan med. Kvickrot har dock förekommit på hästbeten i alla år.

Och sen fodrar många 'finbete' på vintern med, just i grovfodret. DET är dock plättlätt åtgärdat med en grovfoderanalys så det är eg inget 'försvar'.

Och så, fler hästar är överviktiga idag. Sen, även förr gick smällfeta djur och betade i alldeles för bra hagar och gjorde inte en enda knop förutom det, och färre fick fång känns det som ändå. Så det är nog en kombination av flera olika saker.

Förmodligen hade det stor betydelse att hästarna förr jobbade mer och hade bättre hull, precis som du skriver. Ofta överskattar vi ju våra hästars motion och idealhullet som vi vill ha är egentligen för högt.

Trist att din häst fått fång. Men du skrev att den har varit stel och konstig sen i april. Kan den verkligen ha gått med fång så länge?

KL

Gör ett snabbt inlägg då jag har brått iväg till hovslagaren som ska sko om min andra häst idag...:laugh:

Igår var Ludde kall båda bak. Svalare i båda fram, men puls finns fortfarande i ena. Så det går ju åt rätt håll..:laugh:

Grabbens humör är också tillbaka, han blandar fjäsk med hotelser (slänga med huvudet och försöka visa huggtänderna..;)) för att få uppmärksamhet.

Boxen som tidigare varit så läggmockad trots 24 h innevistelse såg igår ut som tredje världskriget med skit överallt...:devil: Så nog har han rört på sej alltid.

Slänger mej vidare in i diskussionen när jag kommer hem i e.m.

Mvh Domino_s

Framförallt då mycket socker i växterna skulle jag tro. Mer socker = ökad insulinproduktion = ökad hormonproduktion. Inslulin är ju ett hormon.

Eftersom växterna har högra fruktanhalt när dom växer så bör ju alltså en vall ha enormt mycket fruktan eftersom den är gödslad för att växa mycket och sen innehåller snabbväxande arter. Jag skulle inte ens släppa mina digivande hästar på en vall..

Absolut, det med. Det har jag framfört i annan tråd med, att för släpptes hästarna endera på 'ej brukbar' mark, vilket eg blev skogen. Eller så släpptes de på vallarna efter att man tagit hö där, dvs efter midsommar.

Nya, modernare varianter av utsäde ger tåligare gräs etc. Det är lite av haken, speciellt om man bor på bördig jordbruksmark. Det är hart när omöjligt ta död på vallhelvetet :devil:

Sen ska man inte förglömma att kvickrot, som är ett ogräs i odlingssynpunkt, är rätt bra på att lagra in fruktan med. Kvickrot har dock förekommit på hästbeten i alla år.

Och sen fodrar många 'finbete' på vintern med, just i grovfodret. DET är dock plättlätt åtgärdat med en grovfoderanalys så det är eg inget 'försvar'.

Och så, fler hästar är överviktiga idag. Sen, även förr gick smällfeta djur och betade i alldeles för bra hagar och gjorde inte en enda knop förutom det, och färre fick fång känns det som ändå. Så det är nog en kombination av flera olika saker.

Precis, gamla vallar eller skogsbeten är det bästa, för alla tror jag.. Sen är det för mycket kraftfoder och annorlunda sorter.. Förr när jag hade ponny alltså början -90, så var det BARA ponnyer som fick fång. Nu är det även stora hästar. JAG tror att det är väldigt mycket okunskap som gör det, och allt kockelimock man ger hästarna. Lite av detta och lite av detta och sen lite till av nåt annat modernt.. Vi ger hästarna så mycket tillägg och tillsatser att man ibland blir mörkrädd. Behövs verkligen allt?? Och VARFÖR har stor del av alla hästar blivit intoleranta av havre? Individer kommer alltid att finnas, men är det nya flugan? Jag ger 33%havre, 33%rågvete, 33%korn, allt krossat och har hittills inte haft en enda som reagerat i huvudet.

Jag kan också säga att jag inte analyserat ett höstrå hittills, men kanske skulle göra det, jag vet inte, kommer att ta från 3 olika ställen denna vinter så det kommer att bli missvisande. Jag har hästar med hull och dom får skapligt med kraftfoder, men hittills bara ett fånganfall pga medicinering.

Höet jag tar är från gamla vallar med mycket ogräs och inga "moderna" grässorter. Om det är dumdristigt, vet jag inte, men det verkar funka..

Nä nu måste jag köra barn till dagis och kolla till skördaren som går i skogen och gör mina nya hagar:laugh:

Eftersom växterna har högra fruktanhalt när dom växer så bör ju alltså en vall ha enormt mycket fruktan eftersom den är gödslad för att växa mycket och sen innehåller snabbväxande arter. Jag skulle inte ens släppa mina digivande hästar på en vall..

Fast fruktan förbrukas under tillväxt. Fruktanhalten är värst när gräset är redo att växa men inte kan det. T ex tidigt på våren då temperaturen är låg, när det är torka, när gräset är stressat etc.

Om gräset har tillräckligt hög temperatur, tillräckligt mycket vatten och inte är stressat (t ex kortbetat) och alltså kan växa 'för fullt' så är det inte en generellt ökad fruktaninlagring.

Klöver som många hästägare skyr som pesten lagrar inte in fruktan t ex, och är ur den aspekten mycket säkert (lagrar dock stärkelse under hösten).

Så som sagt, det är en rad parametrar och inte bara en tror jag. Sen om jag t ex skulle fodrat och släppt mina hästar som du har dina, skulle de garanterat få fång. Det är en livsfarlig foderstat för en häst med IR med t ex. Medan dina har klarat det fint, än så länge ia. (Man vet ju tyvärr aldrig hur det går nästa år, det är också det jävliga med fång)

Så där visas ju just den där stora skillnaden, och hur många olika faktorer som spelar in. Menar det inte som kritik mot vad du har för bete/foder, utan bara för att visa att det är enormt svårt att säga att det här fodret/sådana här hagar är säkert t ex.

Liknande trådar

Hästvård Skulle behöva lite tips ang min 13 åriga ponny. Denna lilla häst har varit på kliniken otaliga gånger men känns som grundproblemet...
2
Svar
20
· Visningar
3 946
Senast: Dopy
·
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 609
Senast: bellala
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 691
Senast: Hedinn
·
Gnägg Igår kväll hände något som jag har så otroligt dåligt samvete för idag. Min häst är otroligt envis och ibland lyssnar han inte även fall...
Svar
11
· Visningar
1 780
Senast: _FiA_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka