Vad kan vara fel med min kille...!? Snubblig och ovillig.

Sv: Vad kan vara fel med min kille...!? Snubblig och ovillig.

Fast jag tror växthuseffekten/klimatförändringarna/kalla det vad man vill spelar in.

Inte att det är grundorsaken, men det ger hästar tillgång till gräs större del av året, och när det är under vintern innebär det frostgräs etc.

Detta tror jag påverkar tre kategorier av hästar:

De som är 'konstant' tjocka, och pga det löper ökad risk för fång. De ersätts för riskfaktorer fler gånger/under längre tid än om årstiderna var som de skulle.

De som blir tjocka under sommarbetet men brukar tappa under vinterfodringen, men som nu kan käka gräs mycket längre och på så sätt få i sig mer. 'Vintergräs' räknas ju sällan med i foderstaten, och jag tror att många av dem kan utvinna MJ även ur vintergräs, dvs de får mer mat.

De som är IR, men inte nödvändigtvis tjocka. De utsätts för enorma riskfaktorer där av frostgräset.

Sen ang hormoner, nog spelar de in. När snön ligger meterdjup, INGET alls är ändrat och hästen pang poff börjar gå upp i vikt och lägga på sig depåer, då är det något inifrån som påverkar. Sen är ju det ingen anledning att luta sig tillbaka och tycka 'inget göra åt, det är hormonerna'. Men det är himla mkt svårare påverka än om hästen äter saker i hagen eller man börjat 'tröstmata' med en extra tuss hö här och där, slutat motionera/ändrat motionen etc.

Jo fast det jag säger är precis det du säger, att det inte är grundproblemet alls. Hästar har heller inte IR från början eller är födda med det, det blir ett sekundärproblem som triggas igång pga övergödning.

Nja, de kan ju förvisso utveckla IR om de har genetisk disposition för det, UTAN övergödning, även om det är sällsynt. Sen kan samma kategori hästar tyvärr bli hiskeligt feta hiskeligt fort och utveckla IR på ett normalbete. Haken är att man vet inte innan. Men i sak håller jag helt med dig!

Men jag tycker du glömmer sas de där som man redan klantat sig med. Tar min som ex. Jag är skyldig till att det blev som det blev, tveklöst. Han har väl troligtvis en genetisk predisposition med, men hade jag prioriterat annorlunda vid FÖRSTA viktuppgången och där kväst det hade han antagligen inte utvecklat IR. Så, mitt fel..

Men nu är det ju sas som det är, jag klantade till det, men konsekvensen är ju kvar. Det är fortfarande lika mycket mitt fel att det från början blev som det blev, men även om syndaren vaknat och NU gör 'allt rätt' så kvarstår ju tyvärr faktumet att jag står med en ponny som kan få fång av 'ingenting'. Som kan utan att NÅGOT är ändrat kan gå upp och lägga på sig depåer (pga t ex hormonförändringar osv).

Så om han får fång idag t ex, när han är smalare än han varit sen han var nybliven 2-åring, och jag gör precis allt 'rätt', så det är då IR-delens fel. Det ÄR mitt fel han blev IR, men att då bara tycka om han fick fång nu att 'skyll inte på IR, skyll på det som grundlade det' är sant, men hjälper ju inte? Och den delen jag tycker du missar lite. ALLA fånganfall utom om någon skulle mata honom med ruttna äpplen eller en medicinering skulle utlösa en fruktansvärt tarmstörning osv är ju om man hårddrar det MITT fel, eftersom det är MITT fel han blev IR och fick fång första gången. Men att säga att det konstiga fånganfallet i vintras var 'mitt fel' för att jag gjorde fel där och då tycker jag är att dra det väl mkt till sin spets? Hänger du med hur jag menar?

Ja jag förstår precis hur du menar, och jag håller med dig.

Det är ju inte det du skriver, dvs faktumet att hästen nu har IR, som jag menar inte är ett faktum. Jag vänder mig mot de många röster som verkar fokusera på att hästen har IR för det låg i dess gener, den hade anlag blah blah blah, utan att för en sekund fråga sig HUR den fick det, eller se till hästhållningen runtomkring det. Det sänder fel budskap till andra som inte är så insatta tycker jag, för folk snappar bara upp lösa delar av information utan att ha med sig hela bilden, och sen börjar man utan att ha satt sig in i vad som utlöser IR eller triggar igång det, att bara fokusera på att "jaha den har IR, det är därför den är tjock" osv osv. För som du säger - det är SÄLLSYNT och det är INTE trend att de utvecklar IR pga genetisk disposition om de INTE är övergödda. Tror man det och skyller på det, så är man sorgligt mycket ute och cyklar anser jag i 99 % av fallen. Man behöver ju grandska sig själv jäkligt kritiskt och som sagt ställa sig frågan hur ens hästhållning såg ut och vad som triggade igång det hela, gör man inte det så har man ju missat hela bilden i stort sett.

Det är bara det jag menar. Vi är helt överrens i övrigt!

mmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Skulle behöva lite tips ang min 13 åriga ponny. Denna lilla häst har varit på kliniken otaliga gånger men känns som grundproblemet...
2
Svar
20
· Visningar
3 946
Senast: Dopy
·
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 609
Senast: bellala
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 691
Senast: Hedinn
·
Gnägg Igår kväll hände något som jag har så otroligt dåligt samvete för idag. Min häst är otroligt envis och ibland lyssnar han inte även fall...
Svar
11
· Visningar
1 780
Senast: _FiA_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka