Sv: Vad kan vara fel med min kille...!? Snubblig och ovillig.
Jo fast det jag säger är precis det du säger, att det inte är grundproblemet alls. Hästar har heller inte IR från början eller är födda med det, det blir ett sekundärproblem som triggas igång pga övergödning.
Fast jag tror växthuseffekten/klimatförändringarna/kalla det vad man vill spelar in.
Inte att det är grundorsaken, men det ger hästar tillgång till gräs större del av året, och när det är under vintern innebär det frostgräs etc.
Detta tror jag påverkar tre kategorier av hästar:
De som är 'konstant' tjocka, och pga det löper ökad risk för fång. De ersätts för riskfaktorer fler gånger/under längre tid än om årstiderna var som de skulle.
De som blir tjocka under sommarbetet men brukar tappa under vinterfodringen, men som nu kan käka gräs mycket längre och på så sätt få i sig mer. 'Vintergräs' räknas ju sällan med i foderstaten, och jag tror att många av dem kan utvinna MJ även ur vintergräs, dvs de får mer mat.
De som är IR, men inte nödvändigtvis tjocka. De utsätts för enorma riskfaktorer där av frostgräset.
Sen ang hormoner, nog spelar de in. När snön ligger meterdjup, INGET alls är ändrat och hästen pang poff börjar gå upp i vikt och lägga på sig depåer, då är det något inifrån som påverkar. Sen är ju det ingen anledning att luta sig tillbaka och tycka 'inget göra åt, det är hormonerna'. Men det är himla mkt svårare påverka än om hästen äter saker i hagen eller man börjat 'tröstmata' med en extra tuss hö här och där, slutat motionera/ändrat motionen etc.
Jo fast det jag säger är precis det du säger, att det inte är grundproblemet alls. Hästar har heller inte IR från början eller är födda med det, det blir ett sekundärproblem som triggas igång pga övergödning.