Vad kan vara fel med min kille...!? Snubblig och ovillig.

Sv: Vad kan vara fel med min kille...!? Snubblig och ovillig.

Tror som flera ovan att det kan vara fång, eller något annat i hovarna.
Min ponny var sådär snubblig, då var det fångkänning. Man kan ofta känna en förstärkt puls under kotan (inte snabbare, men den slår kraftigare), och hästen kan vara ådrig under magen.

Min häst har armbågsledsartrit.

Påminde en del om symptomen på din, utom att han var normal i nedförsbacke.
Oxå en bråkstake som gärna protesterar om det blir jobbigt, så jag var nog lite sen att utreda det med, men han liksom hackade till vissa steg, inte regelrätt hälta, fram i låg form på volt i ett varv, hade blivit mer oliksidig, kunde helt plötsligt "protestera högljutt", men arbetade på bra i övrigt, hoppade bra etc. men hade blivit stummare i steget fram och hackade som sagt ibland i steget.
Armbågen var det sista veterinären kollade (röntgade tom halskotpelaren innan han ens funderade på armbågen).

Se till att få ordentligt utrett! Min hade en yttepyttereaktion på kotan på det benet med och en mindre noggrann vet hade nog bara behandlat det och bortsett från den primära orsaken till hältan.

Se till att få ordentligt utrett! Min hade en yttepyttereaktion på kotan på det benet med och en mindre noggrann vet hade nog bara behandlat det och bortsett från den primära orsaken till hältan.

Jag åker inte därifrån förrens jag är helt nöjd med undersökningen... Och jag kan vara väldigt envis...:angel:

Det värsta jag vet är folk som blir hemskickade med butta och 4 veckors vila för att dom inte hittar problemet utan hoppas att det går att vila bort...

Om dom så ska kolla igenom hästen från öron till tår och röntga 15 gånger så vill jag komma därifrån med en diagnos... förhoppningsvis en bra sådan...

Mvh Domino_s

Nej gör inte det och en del vetrinärer säger fång för att det är lätt..

En var här ute och sa jag känner ingen puls så i benen. Men efter en stund så gjorde han det.. Låter skummt tycker jag.. Så det verkar som de säger fång för att det är lätt.

Min häst blev dålig av boxvila och bättre på bete och att röra sej. Så jag misstänker något i ryggen eller korsförlamning eller annat...

Hon stappla fram från början.

Men sen vet jag att vissa vetrinärer säger att de ska röra sej och vissa att de ska stå still. SÅ allt är jätte skummt...
Man blir trött på det...

Nu har jag pratat med veterinären vi ska till.

Han hade just nu två teorier, på det jag berättade.

1. Fång

2. Bakknäna + knän eller kotor fram

Så ni är inte så dåliga på att gissa.

På hans inrådan ska min kille nu stå inne nattetid och vila så mycket som möjligt. Gå i mindre hage och ta det lugnt. Inte bli tvingad att röra sej av andra hästar. Och inga mer promenader... Inget kraftfoder endast lite hö...

Ska tempa (jäkla klantmej har ju inte gjort det :crazy:) och känna igenom hovar noga efter puls och värme. (har bara känt lite snabbt innan)

Tack för alla svar! Nu får ni hjälpa mej att hålla tummarna för att min kille blir bättre till onsdag. Då har vi ju ialla fall en aning om vad det kan vara...

Min fina kille. Tycker man ser här att han inte mår bra.
http://luckysunshine.blogg.se/2010/june/foton-fran-8-juni.html

Mvh Domino_s

Tror att det kan vara bakknäna som spökar. Min häst var också så där i början (några år) innan han blev riktigt halt, snubblig fram och allmänt ovillig. Han har artros i båda bakknäna så jag hoppas verkligen att din häst inte har samma åkomma!!

Kollade på bilderna på din blogg nu och då ser jag att hästen är väldigt "insjunken" vid bakknäet= dåligt med muskler vid bakknät vilket gör mig mera orolig för din hästs bakknän.. Nu ställer jag självklart inte en diagnos på din häst utan jag vill bara säga att den har samma symptom mm. som min häst med bakknäproblem.

Senast ändrad:

ok, håller tummarna, jag var ju inne på alternativ 2 för veterinär. Jag chansar aldrig på fång om det inte är väldigt tydligt då jag tycker det är en vidrig sjukdom...

Att han inte ska bli jagad av andra hästar är självklart men om inte så är fallet tycker jag att de kan få gå i vanlig hage med bra kompisar...sedan efter sprutning måste ju hästen ta det lugnt ett tag.

Hoppas som sagt att allt är självläkt vid kontroll...:angel:

Det var fång...

Skulle ut och kika till och ta in honom från hagen igår runt fem. Då stod han lite mysko. Satte bakbenen under sej precis som vid fång. Hade väldigt kämpigt när vi skulle gå in...:crazy: Han vände med stor möda.

Ringde ut veterinären på en gång och han bekräftade det jag redan konstaterat. Fång... Så nu står han på boxvila och Metacam. Ska vara inne till torsdag nästa vecka och är han bättre då ska han få börja gå ut korta stunder i lösdriften som är halmad till största delen. (mjukt där också för honom)

Han står nu på megatjock spånbädd. Han mådde verkligen jättedåligt igår, detta är en häst som slänger sej upp om han ligger i boxen när man kommer ner. Igår la han sej ner när jag satt hos honom i boxen. Han såg så eländig ut. Vet trodde att det var omskoning i måndags som hade löst ut det helt och hållet....:crazy:

Men vet tyckte att prognosen ändå såg god ut... Samma vet som behandlade Luddes lillasyster när hon hade fång och hon var 10 ggr värre och hon klarade det jättebra och mår idag helt bra!

Mvh Domino_s

åhhnej :(
Jag tycker fång är det värsta som kan hända.

Men du verkar ha koll på vad som gäller, så jag får väl önska dig lycka till!! :)

åhhnej :(
Jag tycker fång är det värsta som kan hända.

Men du verkar ha koll på vad som gäller, så jag får väl önska dig lycka till!! :)

Det tycker jag också, fång är en vidrig sjukdom... Fattar inte att den ska förekomma. Hästar är ju gjorda för att gå och beta hela dygnet. (vet att vildhästar rör sej mej, har magrare gräs och allt det där, men ni fattar principen)

Jag kommer ha stadig kontakt med veterinären hela tiden. Redan igår tyckte jag att pulsen gått ner lite på bakhovarna och det är ju ett mycket gott tecken. Hoppas på ännu mer förbättring tills idag... Ringer dom och säger att han är otrevlig och surar mot folk, då vet jag att min kille är tillbaka i sin fulla kraft...:angel: För han har varit övertrevlig nu när han varit dålig.

Tack för alla svar!

Mvh Domino_s

Vad tråkigt =/ Jag håller tummarna det går bra. Hur långt är det till lösdriften btw? Jag skulle iom att det med tanke på att problemen hållit på ett tag och nu akutiserats, vara extremt försiktig med att röra på honom så snart. Dvs JAG skulle inte varken gå till lösdriften, eller ha honom på halm där. Däremot om han hatar boxen, så spåna upp lösdriften, led dit honom EN gång och låta honom bo där tillsvidare (dock avgränsad så det blir boxstorlek, inte så han kan gå runt) är ju ett alt.

Vad tråkigt =/ Jag håller tummarna det går bra. Hur långt är det till lösdriften btw? Jag skulle iom att det med tanke på att problemen hållit på ett tag och nu akutiserats, vara extremt försiktig med att röra på honom så snart. Dvs JAG skulle inte varken gå till lösdriften, eller ha honom på halm där. Däremot om han hatar boxen, så spåna upp lösdriften, led dit honom EN gång och låta honom bo där tillsvidare (dock avgränsad så det blir boxstorlek, inte så han kan gå runt) är ju ett alt.

Den är precis utanför stalldörren...:laugh: Glömde att skriva det men självklart skall den avgränsas rejält så att den blir som en liten sjukhage.

Torsdag är ju preliminärt än så länge, allt beror ju på hur han mår. Vi tar en dag i taget..:laugh: Jag har kontakt med veterinär hela tiden. Och är jag det minsta osäker får han komma ut på torsdag och göra en ny undersökning. Inget ska stressas fram. :laugh:

Han är inte glad över boxen, men tar det bra trots allt. Han är lugn, blir jätteglad när nån annan häst kommer in eller när jag sitter hos honom. Men när han blir ensam står han bara med huvudet i hörnet och ser deppad ut. Lät hans syster stå inne 1,5 h med honom idag, Dom var så goa kliade varandra över boxväggarna, då var det hjärtskärande skrin som kom när hon gick ut igen...:(

Ang fången så är pulsen nere i HF och VB, HB är sval och ingen puls. :laugh: VF däremot är läget samma med som tidigare. Det är den som har varit värst hela tiden...

Mvh Domino_s

Skönt, både att han tar det bra, nära till lösdriften och att pulsen vikt på 3 hovar iaf. Fortsätter hålla tummarna!

Det tycker jag också, fång är en vidrig sjukdom... Fattar inte att den ska förekomma. Hästar är ju gjorda för att gå och beta hela dygnet. (vet att vildhästar rör sej mer, har magrare gräs och allt det där, men ni fattar principen)
Mvh Domino_s

Fång är aldrig kul. Antar att du menade "mer", inte "mej". Men vildhästarna i Nevadaöknen t.ex. äter inte det lilla färska gräs som finns :crazy: de äter bara förvedade växter och torrt gräs. Ändå kan de få i sig för mycket socker... :confused:

(No offense! Skriver bara det jag hört, läst och sett! ;))

När min häst var halt i ett framknä sprang hon med huvudet/halsen åt vänster, -hon var halt höger. De kan även bita sig fast på ena sidan i tygeln. Eller "hänga på en töm" som man säger när man kör...

Fång är aldrig kul. Antar att du menade "mer", inte "mej". Men vildhästarna i Nevadaöknen t.ex. äter inte det lilla färska gräs som finns :crazy: de äter bara förvedade växter och torrt gräs. Ändå kan de få i sig för mycket socker... :confused:

(No offense! Skriver bara det jag hört, läst och sett! ;))

Menade mer... blidde nog lite för ivrig när jag skrev...:)

Det är en konstig sjukdom, man önskar att man kunde skydda dom ännu bättre. Jag har ändå vänjt honom vid gräs under en tid innan betessläpp och han har gått på ganska magert bete... Men ändå så blir det såhär...:crazy:

Jag börjar nästan tro att växthuseffekten har nåt med det hela att göra. Iom att det blir fler och fler fånganfall för varje år (om man ska tro min vet ialla fall)... Eller är det vi som gör så fel...:confused:

Mvh Domino_s

Jag börjar nästan tro att växthuseffekten har nåt med det hela att göra. Iom att det blir fler och fler fånganfall för varje år (om man ska tro min vet ialla fall)... Eller är det vi som gör så fel...:confused:

Mvh Domino_s

Hmm, växthuseffekten... Det kanske kan vara så att växthuseffekten gör att gräset blir kraftigare och kraftigare, alltså fast det är magert så är det inte lika magert... Nä, jag vet inte. Men jag vet att med en bra hovform så blir symptomen mindre :laugh:

Liknande trådar

Hästvård Skulle behöva lite tips ang min 13 åriga ponny. Denna lilla häst har varit på kliniken otaliga gånger men känns som grundproblemet...
2
Svar
20
· Visningar
3 946
Senast: Dopy
·
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 609
Senast: bellala
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 691
Senast: Hedinn
·
Gnägg Igår kväll hände något som jag har så otroligt dåligt samvete för idag. Min häst är otroligt envis och ibland lyssnar han inte även fall...
Svar
11
· Visningar
1 780
Senast: _FiA_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Liten fodertunna?
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈