Saltvattenakvarium

Haukur

Trådstartare
Min karl har ett gammalt akvarium som han vill starta upp igen. Men han är intresserad av saltvattenakvarium.
Det känns som om ett saltvattenakvarium kräver mer än sötvatten eller har jag fått det hela om bakfoten? Någon som är insatt som kan berätta lite? Vad krävs i utrustning och hur stort bör akvariet vara som minst? Hans akvarium är inte jättestort och jag har förstått att det är mer lättskött ju större det är.

Det ska tydligen finnas en zooaffär i Lerum som säljer saltvattenfisk, någon som vet något om dom? Ris och ros?

Nån bra hemsida kanske?:angel:

Sv: Saltvattenakvarium

För att ta det snabbt.
Stort (200+) är bra, men inte nödvändigt. Allt beror på vad han vill hålla i akvariet. Små akvarier får innehålla små saker. Då själva akvariet är en sådan marginell kostnad i sammanhanget brukar de flesta låta specialtillverka akvariet utifrån den utrustning man väljer att använda. Man kan behöva skära ur lister, eller använda tvärstag istället för lister osv.

Utrustning: Levande sten, 10% av akvariets volym.
Skummare.
Cirkulation, bara pumphuvuden, minst 10 ggr akvariets storlek skall cirkulera per timme.
Belysning. Vanlig om man ska ha fisk, många T8, T5 eller metallhalogen om man vill hålla svårare koraller.
Sand.
Salt.
Vattentester.
Tillskott för ev. koraller.
Saltmätare.
Termometer
Kanske en reverse osmos för att minska algtillväxten.
En UVC-anläggning om fisken man vill hålla kräver det.

Bra hemsida www.saltvattensguiden.se

Sv: Saltvattenakvarium

Tack så mycket för ett jättebra svar! Är glad att det är hans projekt och inte mitt för jag blev mörkrädd bara jag såg listan:angel:

/Jen som önskat att plastfiskar var lika häftiga som riktiga;)

Liknande trådar

Övr. Djur Jag har länge varit sugen på att åter starta upp ett akvarium. Jag hade ett sällskapsakvarium i mitt studentrum en gång i tiden. Under...
Svar
5
· Visningar
6 153
Senast: schleich
·
C
Övr. Katt Ibland blir man lite orolig över den kunskap som finns gällande foder till sin katt.. Jag har skrivit en liten artikel som jag tänker...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
11 002
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar