Saltsten möglar.

Lindesnar

Trådstartare
Hej! Har köpt granngårdens slicksten för häst, och upptäckte efter någon vecka grön/blåa prickar på. Åkte igår iväg och köpte nya, direkt jag tog ur dem ur förpackningen såg jag samma prickar fast i mindre utsträckning. Luktar penicillin av stenen. Ska det vara så? Är det farligt för hästen?

Jag köpte en som det står saltsten på förpackningen (just för att mina hästar tidigare har rå-ratat när jag försökt få dem att ta mineralvarianten), plockade upp dem hemma och kunde snabbt konstatera att det fanns mineralinslag i den ändå. Den har blågröna prickar i sig. Nu äter hästarna tydligen den här ändå, och det är jag så klart väldigt nöjd med, men jag la ganska stor energi i affären på att hitta den som inte skulle ha mineraler (med hjälp av personal!) för att min tidigare häst bara vägrade röra vid mineralstenen, och min tanke är därför om det är någon mineral i alla stenarna nu? Även de som benämns som salt?

Det finns ju rent fodersalt som man kan strö i maten också annars. Om det är just saltet du är ute efter.

Hej! Har köpt granngårdens slicksten för häst, och upptäckte efter någon vecka grön/blåa prickar på. Åkte igår iväg och köpte nya, direkt jag tog ur dem ur förpackningen såg jag samma prickar fast i mindre utsträckning. Luktar penicillin av stenen. Ska det vara så? Är det farligt för hästen?

Det är inte en ren saltsten utan innehåller vitaminer och mineraler och det är helt normalt att den är prickig

Så här står det om den!

Produkten består av icke märkningspliktiga ämnen eller ämnen under koncentrationsgränser för redovisningsskyldighet. Förutom natriumklorid ingår mineralerna kalcium och magnesium samt spårämnena koppar, mangan, zink, jod, selen och kobolt (som koboltkarbonat). För ytterligare information se produktspecifikation.

Fast inte sjutton ska saltstenen lukta mögel dvs penicillin som TS skriver ... !
Aldrig nånsin erfarit det trots att stenen blir fuktig/måste torkas av pga matrester och fukt osv som kläms in i hållaren .

Reklamera stenarna med hänvisning till att de luktar konstigt. Köp sedan ren saltsten, inte med något annat i. Deras reklam är inte bara falsk (hästar behöver inte biotin eller annan b-vitamin eftersom de tillverkar det själva i tarmen) utan även vilseledande då man kan tro att de mineraler stenen innehåller räcker vilket de inte gör. Det är omöjligt att veta vilken mängd hästen slickar i sig och därför gör sådana blandningar det svårare att balansera mineralerna på ett korrekt sätt.

Min gissning är att de gröna prickarna är koppar, och att saltstenarna har legat nära något annat som luktar mögel - kanske pappkartongen som de har skickats i - och att de har tagit lukt av detta.

Reklamera stenarna med hänvisning till att de luktar konstigt. Köp sedan ren saltsten, inte med något annat i. Deras reklam är inte bara falsk (hästar behöver inte biotin eller annan b-vitamin eftersom de tillverkar det själva i tarmen) utan även vilseledande då man kan tro att de mineraler stenen innehåller räcker vilket de inte gör. Det är omöjligt att veta vilken mängd hästen slickar i sig och därför gör sådana blandningar det svårare att balansera mineralerna på ett korrekt sätt.

Fast det är så försumbart lite i dem att såvida de inte äter en sten om dagen påverkar det inte. Och då har man större problem.

Jag har alltid undvikit alla berikade, gör fortfarande. Så bad jag en vän köpa som köpte berikade. Skit liksom. Tills jag läste och räknade och insåg att det är skitsamma. De innebär mindre felkälla än tre klunkar vatten.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej! Jag och min familj har nyligen upptäckt tjusningen med fricamping, vi far runt i ett taktält, men har ännu inte varit iväg längre...
Svar
1
· Visningar
425
Senast: gammalek
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 929
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 027
Hästhantering Hej! Till mitt problem: Har en häst jag köpte i augusti. Har stått hos uppfödaren hela livet. Aldrig varit några bekymmer att lasta/åka...
2
Svar
37
· Visningar
3 979

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka