Saltsten för människor?

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare piahamblet
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 25
  • Visningar Visningar 7 507
Sv: Saltsten för människor?

men samtidigt så innehåller inte djurfoder på långa vägar lika mycket syntetiska ämnen som människomat.. hellre en skopa mineralpellets än en skopa pulvermos.

Jag har aldrig fått för mej att smaka på en saltsten och då har mina ändå fått med melon, honung och banansmak :)
Blir lite full i skratt när jag ser bilder framför mej när ni sitter och tjuvslickar på era saltstenar, jag menar de är ju inte direkt små och diskreta :)
Eller hur ni lite diskret slinker in i hästarnas boxar och tar en tjuvslick på allas stenar

Haha,ja,dom smyger fram till saltstenen,sen kollar dom åt alla håll så att ingen ser,och har samma stil som mr burns i simpson,sen tar dom sig några jättesnabba,låååååång slick,med verkligen hela tungan,sen kollar dom igen så att ingen sett,sen ställer dom sig visslandes och fortsätter mocka! :rofl::rofl::rofl:

http://www.xsltblog.com/archives/The-Simpsons-Mr-Burns-Excel.jpg

*kl*

Jag provsmakar alltid det jag ger min häst. Duger det till honom så duger det till mig.
Har testat hans saltsten och brukar dricka ur hans vattenkopp exv. Men jag ångrar den gången jag provsmakade hans fenylbutazon (fy bubblan, vad äckligt) men jag fick en helt ny förståelse för att han inte ville ha i sig det.

Däremot foderjäst som jag oxå tycker smakar apa, älskar han. Märkligt.

Jag brukar smaka det mesta jag ger till mina. Dock inte medicin. Men betfor musli m.m...
Men jag antar att du bara smakar lite.. Och inte vräker i dig av hans medicin? :)

Om du inte är någon extremsportare eller dricker överdrivna mängder med vatten varje dag så är detta någon du måste sluta med. Är du "normal" behöver din kropp ca 3 g om dagen och majoriteten av alla människor får i sig bra mycket mer än det.

Det är bara att början vänja sig av med din dåliga ovana.

Fast det där är ju helt upp till individen.
Du vet inget om hur TS motionerar och svettas, hur den övriga kosten ser ut osv.

Finns många som äter salt godis utan att funderaöver det, ett par slick på en saltsten är säkerligen inte farligare än lösgodis på ICA.

Men som man sagt ovan, man har ju ingen koll på hur dom hanterats innan, så slicka på dom skulle jag väll inte vilja göra oavsett.

Vårt behov av salt är så extremt litet, och för mycket salt är farligt. Salt gör nämligen så att blodkärlen drar ihop eftersom det binder vatten, och därmed höjs blodtrycket (trängre kärl= hjärtat får jobba hårdare för att pumpa runt blodet). och det är inte bra alls. Vår mat innehåller redan alldeles för mycket salt, så jag är helt övertygad om att TS får i sig det salt hon behöver.

Jag tycker också det är jättegott och slicka på saltsten :o
och ännu godare är-...mineralerna!
Har krafft miner, min häst gillar dom inte och lämnar dom ibland i krubban, medans jag älskar dom och är avis på min häst att hon får äta en hel dl om dagen :o

Håller med :'

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 413
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra... 10 11 12
Svar
223
· Visningar
11 891
Senast: lilsan
·
Övr. Hund Jag har sedan drygt två veckor tillbaka bara min 13-åriga whippet kvar. Hon har sedan hon var valp varit helt okomplicerad med att...
Svar
9
· Visningar
741
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 430
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V
  • Alternativ till försäkring