Saltberoende häst?

J

Jennniie

Hej, min lilla polle på 6 år slickar upp sin saltsten på ca 1-2 veckor.
Har hört att det inte är bra att de står o slickar i sig allt för mkt salt plus att det inte är så roligt att behöva köpa en ny hela tiden.

Fick tips om att tillsättaa salt i maten istället, så nu har jag gjort det. Men det jag funderar över är om ja ska sätta dit en saltsten igen eller inte. Tillsatte saltet efter att hans sten tog slut, för ca 1 vecka sedan.
Vet att han är rätt rastlös när han står inne oxå.
Kan säga att han är en "kli häst", står o kliar på allting därav har han fått ett fult stort skavsår på svansroten, och jag lyckas verkligen inte få det att växa ut igen.
Men iallafall var ju inte det tråden handlad om =) , Vet inte om ja ska sätta upp flera saker som han kan sysselsätta sig med istället för att stå o slicka upp stenen, men vad ska jag då sätta upp?
Har prövat med en sån där slicksten m smak som de har på börjes och hööks osv som man hänger i boxen o som han sedan kan stå o leka med, men han nosade bara på den och sedan dess struntat i den, Den fick sitta uppe i ca 1 månad o under den tiden rörde han den inte.'
Några tips på hur jag ska göra?
Tack på förhand ! =):bow:

Sv: Saltberoende häst?

Håller med ovanstående. Låt honom gå ute så mkt som möjligt!

Låt hästen gå ute mer. Blir han rastlös inne tycker jag inte han ska behöva vara inne.

Idag går han ute mellan 10-11 timmar, då jag står i ett kollektivtstall o fodringarna sköts enligt schema är det svårt att ha honom ute längre.

En av mina hästar är nog också saltberoende eller vad man nu ska kalla det. Men hon är inte orolig eller plockig på något sätt. Hon har tillgång till at kunna plocka i många skar om hon vill, t.ex. grimmor, grimskaft täcke, borstar m.m. Saltstenen slickar hon i sig på ca. 2-3 veckor hon är 18 år och har alltid slickat lika mycket saltsten utan att ta nån skada av det. Jag tror inte att en häst slickar i sig för mycke salt, dom känner nog vad dom behöver.:rofl:

Du kan ju alltid sätta in saltstenen och testa om den går åt lika fort.
Det BÖR den inte göra iaf, då är det nog något som fattas i foderstaten lr liknande.
Normalt sett brukar hästar inte slicka i sig mer salt än de behöver, och det är inte mycket om de inte svettas mycket.
I vårt stall brukar det gå åt några stycken varje år.. (per häst då :p )

Hur mycket rider du?
Är han väldigt rastlös, så kanske det beror på att du rider för lugnt?

när jag köpte min häst för snart 7 år sen avverkade hon oxå salt stenar i en rasande fart. Hon hade inte haft ett så jätte bra liv innan, riden lite hur som o så.. efter ett år eller så fick hon en bra balans med allt, åt mindre på saltstenen fick bättre hovar finare päls allt! tycker nog att du ska låte hästen hålla på, du kan ju alltid ha lite lekprylar oxå, men annars kanske hästen har nån brist??!!

Du kan ju alltid sätta in saltstenen och testa om den går åt lika fort.
Det BÖR den inte göra iaf, då är det nog något som fattas i foderstaten lr liknande.
Normalt sett brukar hästar inte slicka i sig mer salt än de behöver, och det är inte mycket om de inte svettas mycket.
I vårt stall brukar det gå åt några stycken varje år.. (per häst då :p )

Hur mycket rider du?
Är han väldigt rastlös, så kanske det beror på att du rider för lugnt?

Okej, Ja jag ska köpa en ny och kolla om den går åt lika snabbt.
Jag rider ungefär 5-6 dagar iveckan, men rätt lugnt nu då underlaget är så dåligt. Han har rätt mkt spring i benen så det kan oxå vara en anledning.
Har bara haft honom i 2,5 månader nu, innan gick han på lösdrift. Han hade gått där ca 2 månader så kan ju hända att han har lite salt, mineraler osv att ta igen o att det lugnar ner sig snart =)

Annars kan du ju ta bort saltstenen och ge salt i fodret :idea:
En häst som jobbar och svettas normalt behöver ca 45g salt/dag
Men som någon skrev så brukar de inte slicka i sig mer salt än vad de behöver.

Om han har gått på lösdrift tidigare, och nu står på stall hade det nog varit mer konstigt om han INTE varit rastlös.

Han vill röra sig, han vill leva naturligt. Det är vad han är van vid. Det kommer inte att hjälpa med salt och mineraler. Det är inte det som saknas.

Våran russ käkar också upp saltstenen, river ur den ur behållaren och gnagar loss stora bitar på den o allt möjligt. Förra ägaren sa att det var likadant hos henne.
Jag sätter in saltstenen 2 ggr i veckan, han får ha den onsdag natt o lördag natt så får han göra vad han vill med den, men han får inte ha den jämt pga att jag inte vill att han får i sig för mycket salt när han leker med den.

om din häst väger ca 500 kg så bör en saltsten räcka 1½-2 månader vintertid..

överskott är inte farligt men se till att din häst har mycket vatten då ökat saltintag även höjer vattenintaget och ökar urinedrivningar.. om hösten inte dricker mycket ut vattenkopp så sätt in hinkar, helst 2 st me färskt vatten..
en häst som okynnesäter salt och inte får i sig vatten får rubbningar i fodersmältningen och dör i kramper..

akulle jag vara dig skulle jag låta hästen ha saltstenen på eftermiddagarna, dvs mellan intag till nattning.. så att den som nattar tar ut stenen från boxen..
kolla om du inte kan göra så..

Låt han ha sin saltsten och vara ute mer med. Alla hästar bör ha fri tillgång på salt. Dom kissar ut överskottet så det är inte farligt. Kan vara farligt för föl men inte vuxna.

Liknande trådar

Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
4 026
Senast: Efwa
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
832
Senast: ryujaneiro
·
Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
456
Senast: Unafraid
·
Hästvård Hej! Jag och min syster är fodervärd till en häst. Vi har haft henne i ca 3 veckor ”själva”. Min syster har ridit henne hos ägaren i...
Svar
7
· Visningar
1 945
Senast: Hoarfrost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Specialsök (Röd kong)