Salt i maten?

cambodia

Trådstartare
Hur gör ni med salt i maten till era barn under 1 år? Vilka råd har ni fått från BVC?

Kan läsa mig till att man ska undvika salt, men betyder det inget salt alls eller lite salt? Och vad är i så fall lite vs mycket salt??

Lilleman äter av vår mat, vi saltar inte extra men han har fått smaka av färdiga såser till fisk, fiskbullar osv. Är det fel? Det är ju salt i...

Har ringt mitt BVC idag och de ska ringa upp så småningom men vill gärna höra andras erfarenheter!

Lite salt är inte farligt, cornelis får smaka lite av våra såser och så också, men kommer undvika att salta i hans portioner sen framöver, han kommer troligen äta det vi äter så plockar ur åt honom innan jag saltar till oss :) alternativt saltar vår mat när den är på tallriken :)

Vår son åt aldrig barnmatsburkar utan bara av det vi lagade. Vi gjorde att vi plockade ut portion till honom innan vi saltade och kryddade med starkare kryddor.

Däremot om det var lite salt i bröd eller annat så brydde vi oss inte om det.

Hur gör ni med salt i maten till era barn under 1 år? Vilka råd har ni fått från BVC?

Kan läsa mig till att man ska undvika salt, men betyder det inget salt alls eller lite salt? Och vad är i så fall lite vs mycket salt??

Lilleman äter av vår mat, vi saltar inte extra men han har fått smaka av färdiga såser till fisk, fiskbullar osv. Är det fel? Det är ju salt i...

Har ringt mitt BVC idag och de ska ringa upp så småningom men vill gärna höra andras erfarenheter!

Halvfabrikat kan ibland innehålla en större mängd salt, men det låter knappast som om ni ligger i någon riskzon om ni gör som ni gör nu. Prata med bvc som ni tänkt och läs gärna på 1177 om barn och mat.

Nja, det finns folk som hävdar att det är en myt.

http://www.lakartidningen.se/Opinion/Debatt/2017/03/Forsiktighet-ska-iakttas-med-salt-till-spadbarn/

Sen att man inte till varje pris måste undvika varje saltkorn är ju en annan sak :)
Då finns det motstridiga forskningsrön om detta. Det finns fler än Agnes Wold (som jag själv är lite skeptisk till) som hävdar detta. Ska se om jag hittar min källa. Det har också kommit forskningsrapporter som säger att salt inte orsakar högt blodtryck.

BVC sa helst inget salt alls, och att man ska undvika färdig sås och att det är bättre med ren fisk (istället för tex fiskbullar) och om man vill ha sås göra en egen sås. Eller ge utan sås och blanda i olja istället.
De kan smaka färdig sås men max kanske en tesked och bara ibland.

En hel portion, cirka 1 dl, ska inte innehålla salt alls enligt dem.

Då finns det motstridiga forskningsrön om detta. Det finns fler än Agnes Wold (som jag själv är lite skeptisk till) som hävdar detta. Ska se om jag hittar min källa. Det har också kommit forskningsrapporter som säger att salt inte orsakar högt blodtryck.

Absolut. Men det är ju inte samma sak som att det skulle vara en konstaterad myt :)

Dottern är drygt ett år och hon har hela tiden ätit samma sak som vi. Precis i början tog vi undan lite innan det saltades, men buljong och sånt har hon fått i maten hela tiden. Vi slutade ta undan mat för länge sen. Vi har kört lite BLW-inspirerat, och jag upplever att där är folk lite mindre salt-nojiga än i andra grupper. Folk ger ju sina småttingar leverpastej, korv och ost utan att blinka liksom.

Jag tror personligen inte det är så himla farligt med lite salt till barn. Däremot är det ju klokt om en ser över saltintaget lite för både barn och vuxna i största allmänhet.

Nåt en verkligen inte behöver oroa sig för är övriga typer av kryddor. Vår dotter älskar mat som smakar mycket. Vitlök, curry, örtkryddor, indiska kryddor, thailändsk mat - ju mer smak desto bättre.

Mamma som är ssk menar att man bör vara lite restriktiv med salt till spädbarn, inte ge väldigt salta såser etc., men någon absolut nolltolerans är inte nödvändig. Utan tänk "milt saltad" vuxenmat typ.
Så gjorde hon också till mig när jag var liten.

Liknande trådar

Gravid - 1år Vår son är 8 månader nu och sedan en tid tillbaka har vi börjat försöka introducera riktig, vanlig mat till honom. Med dottern körde vi...
Svar
9
· Visningar
494
Senast: gulakatten
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har blivit ombedd att omstrukturera min dagbok. Jag hoppas att det blir mer överskådligt. To 6 juni – Magkrasch och stugsittande...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 186
Senast: IngelaH
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 691
Senast: Anonymisten
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 906

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka