Salt i maten + saltsten, Himalaya?

the_connemara

Trådstartare
Vad för salt kan man ge i maten dagligen?

Och vad för saltsten är bra att komplettera med i boxen? Vad är det för skillnad på "vanliga" saltstenar och Himalaya? Rent salt eller mineralsaltsten?

Sv: Salt i maten + saltsten, Himalaya?

Jag ger vansligt havssalt, utan massa klumpförebyggande medel osv. Finns på ica för ca 7:-/kg! Just nu har inte min någon saltsten i boxen, men funderar på att hänga upp någon för lite sysselsättning då han blir lite sysslolös i boxen..:(

"Himalaya"salt är detsamma som bergssalt, dvs salt som bryts direkt i saltgruvor (i Himalaya området gissar jag med tanke på namnet). Det är salt som har bildats genom geologiska processer och består av mineralet halit.
I den producerade saltstenen vet man det exakta innehållet eftersom det är en produkt tillverkad under kontrollerade former.

Nej, Himalya salt bryts inte enbart där utan överallt där brytning av salt i gruva sker.

Det mesta av saltet kommer från Pakistan faktiskt, som har den näst största saltgruvan i världen.

Senast ändrad:

Jag ger vansligt havssalt, utan massa klumpförebyggande medel osv. Finns på ica för ca 7:-/kg! Just nu har inte min någon saltsten i boxen, men funderar på att hänga upp någon för lite sysselsättning då han blir lite sysslolös i boxen..:(

Ska det vara med eller utan jod?

"Himalaya"salt är detsamma som bergssalt, dvs salt som bryts direkt i saltgruvor (i Himalaya området gissar jag med tanke på namnet). Det är salt som har bildats genom geologiska processer och består av mineralet halit.
I den producerade saltstenen vet man det exakta innehållet eftersom det är en produkt tillverkad under kontrollerade former.

Nej, Himalya salt bryts inte enbart där utan överallt där brytning av salt i gruva sker.

Det mesta av saltet kommer från Pakistan faktiskt, som har den näst största saltgruvan i världen.

Kul info! Men är det bra eller dåligt :p

Hästen kommer alltså förhoppningsvis (jag ska lära mig räkna :p) få behovet av salt och mineraler tillgodosett via maten och ha saltstenen som komplement liksom.

Bergsalt/halit direkt från bergen som är orenat brukar man för det mesta använda som vägsalt för det är inte tillräckligt rent. Himalaya salt är direkt från bergen.. och inte från himalaya som någon skrev utan oftast från Khewra en av världens största saltgruvor i pakistan.Ett som är säkert är att saltet är långt ifrån rent i allafall.

På humansidan påstås det dessutom att himalaya saltet innehåller 84 grundämnen..och då även kvicksilver ,bly,arsenik osv..

Senast ändrad:

kl

Intressant info om himalayasalt, det visste jag inte.

Undrar dock, när man säger att saltet inte är rent, vad syftar man då på? Föroreningar av något slag eller liknande? Bara undrar för ganska mycket av det hästar äter är ju inte så 'rent'.

Det natrium vi använder oss av är till 99,9 % rent, himalya saltet innehåller runt 97 % natrium och resten fördelat på annat innehåll som koppar, zink, arsenik, bly osv.

Andra grundämnen mao. Är mängden tungmetaller såpass stor att det innebär en hälsorisk?

Bl a bly lagras i kroppen varför det är en mindre bra sak att få i sig, det finns någon till men här tog jag ett exempel.

Att mellan varven använda en saltsten av denna kaliber kvittar nog, men jag skulle personligen inte använda saltet dagligen till mig själv. Djur har jag förstått är lite annorlunda skapat än människan då vi utvecklar sjukdomar och åkommor avsevärt snabbare, möjligen kan det ha med livslängd att göra också.

kl

Säkert en jättedum fråga, men varför ge både salt i fodret och saltsten?

Min äter inte tillräckligt av stenen så därför i fodret. Men jag tänkte att valmöjligheten kanske är bra ändå, att han kan slicka mer om han vill?

Min äter inte tillräckligt av stenen så därför i fodret. Men jag tänkte att valmöjligheten kanske är bra ändå, att han kan slicka mer om han vill?

Ursäkta men nu känner jag att jag måste kasta in en dum fråga...Hur vet man att hästen inte äter tillräckligt av saltstenen? Hur ofta "borde" man köpa ny, då den gamla "borde" tagit slut?

Jag ger inget extra salt i maten utan min häst får själv "bestämma" hur mycket salt hon får i sig. Jag ger helst "rena" saltstenar eftersom jag inte vill att hon äter på tex mineralsaltsten om hon har mineralbrist för då får hon i sig betydligt mer salt än vad hon kanske skulle ätit annars. Men det är bara min teori.

Enligt behovstabeller:

En vuxen häst på 500 kg i lätt arbete (arbetstillägg på 30%) har ett dagsbehov av salt (NaCl) på 35 g.
En saltsten väger 2 kg och borde alltså räcka 57 dagar för att hästen ska täcka sitt behov.

Om hästen inte arbetar, dvs underhållsbehovet enbart, för 500 kg häst är 25,5 g/dag - dvs stenen bör räcka 75 dagar.

Fast riktigt så enkelt är det inte. Många mineralfoder och även pelleterade foder innehåller salt. Iallafall får man stundtals rejält mycket salt i munnen när man tuggar på en pellets.

Fast riktigt så enkelt är det inte. Många mineralfoder och även pelleterade foder innehåller salt. Iallafall får man stundtals rejält mycket salt i munnen när man tuggar på en pellets.

Är det bara mineraler och färdiga foderblandningar man behöver kolla om de innehåller salt? Inte typ havre, betfor, linfrökaka osv?

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 323
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
539
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 019
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
404
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama