Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
mm jag med, men har hört att vanligt salt går lika bra, så undrar om det stämmer? är ju en stoor prisskillnad.
Nu som det är så varmt svettas hästarna jättemkt. Är det bäst att ge någon elektrolytprodukt eller räcker det med vanligt salt?
Löst salt + banan = elektkrolytprodukt då banan innehåller kalium
/Lizzie
Inget fel på att ge sin häst en frukt eller grönsak ibland men om du ger den för att återställa kaliumbehovet hos din häst ska du betänka följande:
En medelstor banan innehåller ca 450 mg kalium, dvs. 0,45 g. Mitt hö innehåller 11 g kalium per kilo vilket är ganska normalt. Jag behöver således bara ge en pytteliten tuss på 0,041 kg (0,041 * 11 = 0,45 g) för att min häst ska få i sig lika mycket kalium som en banan ger.
Svett innehåller ca. 1,4 g kalium per liter. Rider du din häst 1 tim. vid temp. 10- 20 C så förlorar hästen ca. 4 liter svett. Den förlorar således 4 * 1,4 = 5,6 g kalium. Det blir en jävla massa bananer du måste ge hästen för att återställa kaliumbalansen. Nogare räknat 12 – 13 st. Jag skulle föreslå att du ger din häst ½ kg hö istället för 13 bananer.