Salt eller elektrolyter?

Centaur

Trådstartare
Nu som det är så varmt svettas hästarna jättemkt. Är det bäst att ge någon elektrolytprodukt eller räcker det med vanligt salt?

Sv: Salt eller elektrolyter?

jag har alltid kört på elektrolyt (kör på de från dodson).

mm jag med, men har hört att vanligt salt går lika bra, så undrar om det stämmer? är ju en stoor prisskillnad.

Jag kör med vanligt salt då det är mycket billigare. Elektrolyter kan jag tänka mig tas upp snabbare i kroppen då det redan är nedspjälkat.

mm jag med, men har hört att vanligt salt går lika bra, så undrar om det stämmer? är ju en stoor prisskillnad.

De huvudsakliga elektrolyterna är natrium, kalium och klorid. Grovfoder innehåller i princip alltid ett stort överskott av kalium så de mineraler man behöver tillsätta är natrium och klorid. Vanligt salt är en kemisk förening av natrium och klorid (39% Na och 61% Cl). Det går därför alldeles utmärkt att använda vanligt salt.

Rider man extremt hårt i varm väderlek kan det dock vara svårt att få hästen att äta tillräckligt mycket salt i fodret. Å andra sidan så får man lära hästen att dricka saltlösning (elektrolytlösning) också. Man kan göra egen elektrolytlösning också. Finns ingen anledning att köpa dyr färdigblandad.

Salt.
Det är gjort studier på ex distanshästar som visar att natriumklorid är det som måste ersättas vid svettning som hästen inte får i sig av fodret.
Dyra preparat innehåller massor av fina saker men total onödigt.
Ska man tvunget köpa färdiga blandningar så ska man i alla fall titta efter så det inte innehåller natriumbikarbonat.
// Linda

Nu som det är så varmt svettas hästarna jättemkt. Är det bäst att ge någon elektrolytprodukt eller räcker det med vanligt salt?

Ger löst salt så det går att dosera utifrån hur mycket hästen svettats.

Löst salt + banan = elektkrolytprodukt då banan innehåller kalium :)

/Lizzie

Fungerar som en buffert o hjälper till att höja pH i blodet. Hästen känner inte hur trött den verkligen är av ex mjölksyra.
// Linda

ja stror prisskillnad är de, men vi människor då, vi tar inte i oss salt vi kör ju på druvsokcer och liknande saker.

Fast anledningen att du äter druvsocker är ju isåfall för att höja blodSOCKERhalten.

Tränar du mycket och svettas mycket så behöver ju även vi äta mer salt.

TS: Jag kör på vanligt salt, köper kraffts 10 kg säck med vanligt salt. Ser ingen anledning att köpa massa dyra blandningar när det går lika bra med vanligt salt.

*KL*

Jag ger Kraffts salt i 10 kg säck, 30-150g/dag beroende på arbetsintensitet/väder och temperatur. Elektrolyter är bara ca 500 ggr dyrare och inte bättre...:p

Löst salt + banan = elektkrolytprodukt då banan innehåller kalium :)

/Lizzie

Inget fel på att ge sin häst en frukt eller grönsak ibland men om du ger den för att återställa kaliumbehovet hos din häst ska du betänka följande:

En medelstor banan innehåller ca 450 mg kalium, dvs. 0,45 g. Mitt hö innehåller 11 g kalium per kilo vilket är ganska normalt. Jag behöver således bara ge en pytteliten tuss på 0,041 kg (0,041 * 11 = 0,45 g) för att min häst ska få i sig lika mycket kalium som en banan ger.

Svett innehåller ca. 1,4 g kalium per liter. Rider du din häst 1 tim. vid temp. 10- 20 C så förlorar hästen ca. 4 liter svett. Den förlorar således 4 * 1,4 = 5,6 g kalium. Det blir en jävla massa bananer du måste ge hästen för att återställa kaliumbalansen. Nogare räknat 12 – 13 st. Jag skulle föreslå att du ger din häst ½ kg hö istället för 13 bananer.

Kl

Jag smyger in med en fråga... hur mycket salt bör man tillföra hästen i fodret om man ser till en häst i träning och som svettas en hel del? Min häst är väldigt stressad och blir då rejält svettig varje ridpass men jag tycker inte hon verkar använda saltstenen mer än resten av året. Bör jag tillsätta salt?

Du måste tillsätta salt beroende på arbetsintensitet, svettförlust etc. Går att läsa på olika sidor/böcker/forsknig om du Googlar, bla utfodring av Christina Planck mfl

Min fysioterapeuth säger att vid extrem träning (a la trav eller liknande) är elektrolyter bra. Annars räcker det fullgott med vanligt salt.

Inget fel på att ge sin häst en frukt eller grönsak ibland men om du ger den för att återställa kaliumbehovet hos din häst ska du betänka följande:

En medelstor banan innehåller ca 450 mg kalium, dvs. 0,45 g. Mitt hö innehåller 11 g kalium per kilo vilket är ganska normalt. Jag behöver således bara ge en pytteliten tuss på 0,041 kg (0,041 * 11 = 0,45 g) för att min häst ska få i sig lika mycket kalium som en banan ger.

Svett innehåller ca. 1,4 g kalium per liter. Rider du din häst 1 tim. vid temp. 10- 20 C så förlorar hästen ca. 4 liter svett. Den förlorar således 4 * 1,4 = 5,6 g kalium. Det blir en jävla massa bananer du måste ge hästen för att återställa kaliumbalansen. Nogare räknat 12 – 13 st. Jag skulle föreslå att du ger din häst ½ kg hö istället för 13 bananer.

Min förra häst skulle gladeligen smaska i sig 13 bananer istället för hö - hon var nämligen helt galen i bananer :D.

Min nuvarande donna är inte lika förtjust i bananer utan föredrar höt, men framför allt så går hon inte så hårda tränings/tävlingspass att hon behöver elektrolytersättning. Räcker med vanligt salt.

/Lizzie

Liknande trådar

Hundhälsa Då Pudeln vägrar äta allt det står ”hundmat” på börjar jag titta på alternativa lösningar. Hon är inte känslig i magen och van att äta...
Svar
7
· Visningar
427
Senast: Sel
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 183
Senast: Roheryn
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 227
Senast: skiesabove
·
Hästvård Min häst fick idag ett broddtramp när vi var ute och red vilket jag märkte efter jag kommit tillbaka från ridturen. Han blödde lite...
Svar
3
· Visningar
264

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka