Salt eller elektrolyter?

Sv: Salt eller elektrolyter?

Jag har en ponny som är jätte dålig på att slicka på sin saltsten eller dricka vatten,har kollat med veterinären många gr om de är något fel på honom men de är e inte,(inte bara kollat med en veterinär utan 4 st):confused:.

Dessutom så åker vi o tränar mkt o svettas alltid efter et ridpass så de har varit många oroväckande sommrar med honom tills ja hittade krafts svettersättare och salt :Dsom du blandar i vattnet och nu dricker han 20l om dagen:banana:,ff för lite men hans prestationer har blivit avsevärt bättre av det:banana::laugh:

Sv: Salt eller elektrolyter?

Ja det var då många olika svar angående vanligt salt eller elektrolyter.
En häst som svettas mycket (inte bara under sommaren), kan under extem förhållanden svettas ut så mycket som 35L vatten. Med svetten följer levnadsviktiga Elektrolyter med, Elektrolyter är Natrium, Kalium, Klor, Kalcium samt Magnesium. Dessa måste ersättas för att kroppen skall fungera på ett så optimalt sett som möjligt. Det räcker alltså inte med bara lite salt, som saltsten eller i fodret eller med en banan då och då. Salt innehåller Natriumklorid men en häst behöver upp till 3,1g Natrium per tillfälle (ersättning vid svettförlust) och 1,6g Kalium.
Vill ni veta mer besök www.horselove.se

Cattis

Liknande trådar

Hundhälsa Då Pudeln vägrar äta allt det står ”hundmat” på börjar jag titta på alternativa lösningar. Hon är inte känslig i magen och van att äta...
Svar
7
· Visningar
427
Senast: Sel
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 183
Senast: Roheryn
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 227
Senast: skiesabove
·
Hästvård Min häst fick idag ett broddtramp när vi var ute och red vilket jag märkte efter jag kommit tillbaka från ridturen. Han blödde lite...
Svar
3
· Visningar
264

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Gamla trotjänare
  • Vad gör vi? Del CCVII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar