Sällskap till häst??

K

k_pernilla

Hej jag har ett litet problem, funderar att skaffa sällskap till våra 2hästar eftersom de är så tajta och knappt inte går att dela på, vi måste alltid åka ihop om vi ska någonstans.
Problemet är alltså inte när man ska rida var för sig utan om vi ska tävla var för sig för då innebär det att det blir flera timmar själv hemma och ingen som kan kolla vad de gör.
Men jag vill inte ha en häst till som måste motioneras vad ska jag då ha, är det någon som har erfarenhet av tex get eller ko som sällskap?

Sv: Sällskap till häst??

En ko äter lika mycket som en häst. Men helt annorlunda foder i de flesta fall. Jag skulle köpa en mindre häst/ponny. Finns massor av hästar som nöjer sig med att gå i hage och "skrota". Kanske en gammal tävlingskompis som inte längre håller??

Det finns många hästar som säljs billigt som sällskapshästar som har skador tex som gör att de inte får ridas. En sån kanske?

Ärligt talat tror jag inte nån av hästarna skulle bry sig ett dugg om en get när den andra åker iväg om dom redan är så tighta. Risken finns även med en ny häst att den blir utmobbad eller hänger på.

Jag vet en med två nordisar som var så tighta att den andra kom genom staketet när han bara skulle ta in en.
Han skaffade en shettis. Det slutade med att den andra nordisen OCH shettisen kom genom staketet när han tog in en av nordisarna :p

en shettis kan vara bra som sällskap. om ni ska iväg med en häst som inte vill bli lastad av ngn anledning så kan man alltid gå före med shettisen och ut genom skötardörren :D (gjorde min shettis av misstag en gång, gick in för att stora hästen skulle vilja in men då shettisen såg gräset utan för så skuttade den ut genom den lilla dörren som ingenting XD)
+ shettisar äter inte mycket, har små hovar som oftast inte behöver skos, lätt hanterliga.
- shetttisar är envisa som få, starkare ön dom ser ut, kan lätt få fång, springer lätt under trådarna i hagen för att nå gräset på andra sidan.

Jag går i liknande funderingar då jag har två hästar varav den ena nyligen fått för sig att han inte vill vara själv alls. Nu ser det ut som jag börjar fått ordning på det iofs med träning som man gör med hunden typ, små korta stunder och så länge och längre. Funderar vidare på sällskap ändå men för min del är det då en häst som gäller i alla fall. Typ en pensionerad trotjänare som gott och väl klarar att gå ute året om i lösdrift och stora kuperade hagar men ändå mår bra av att bara gå och skrota på ålderns höst.

Mina skäl till att det är häst som gäller är att jag redan vet att hästen i fråga inte anser får vara gott nog sällskap för honom och det lär vara samma med get. Kor äter som sagt lika mycket som hästar (jag anser dock att de gott och väl kan äta samma grovfoder som hästar.. de kor som behöver "supermat" är ju ofta mjölkkor som man vill få 30-40l mjölk per dygn ifrån). Dessutom är det inte så lätt att hitta en snäll, välhanterad kossa heller. :D De flesta kor hanteras ju knappt ingenting förutom mjölkning och att tex leda en sådan ko till en annan hage kan vara ett jobb för tre man på 2 timmar.. ;)

Om du funderar på att skaffa en till häst bara som sällskap utgår jag till att du har plats.
Varför inte försöka hyra ut en boxplats så slipper du ju köpa en till häst eller vad du nu hade tänkt dej som sällskap?
Eller du kanske inte vill ha nån annan i ditt stall? Bara en tanke. :idea:

En get är så himla smarta, så om du inte vill ha typ ett fängelse till hage så skulle jag itne ta en get (har en själv)
Ett får däremot är bra sällskap, dock vet jag inte hur väl ett sånt sällskap skulle fungera om det var en hästflock åxå, risken är nog att hästen inte skulle bry sig om fåret.

Jag vet en med två nordisar som var så tighta att den andra kom genom staketet när han bara skulle ta in en.
Han skaffade en shettis. Det slutade med att den andra nordisen OCH shettisen kom genom staketet när han tog in en av nordisarna :p

:rofl:

*tio,tio,tio*

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
378
Senast: Sryoqwe
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 258
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 133
Senast: Juli0a
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 962

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka