Sällskap av andra islandshästar?

Sv: Sällskap av andra islandshästar?

Jag tror själv att det är bäst för en islandshäst att gå i en flock med andra islänningar...det mår dom nog bäst av.
Men sedan finns det ju undantag, det finns det ju alltid!!
Men jag vet islänningar som mått väldigt dåligt för att dom stått själva eller med en annan ras. Men som sagt, jag tror att det kan skilja sig mellan hästar så vissa (lr kanske många) går säkert ihop med andra raser.
Men hästar är mobbare... ;) Det är nästan bevisat.
Men du kanske kan prova hur han beter sig med andra raser??
Lycka till!! :)

Den häst jag sett varit mest rädd för andra hästar var ett ungsto som bara gått med sin mamma (islänning) i ett år. När hon kom till vår lösdrift blev hon JÄTTEglad när hon såg de andra kusarna (5-6 stycken i samma ålder och ras, förutom ett russ). MEN när de kom springande mot henne sprängde hon staketet tre gånger... Med facit i hand borde vi väl vant henne vid bara en eller två stycken först.. :crazy: Nå, efter några timmar gick det bra.

Mitt sto har gått bara med islänningar (+russet ovan och en shettis) och förra vintern ställde jag henne i ett stall med ett varmblod, en nordsvensk brukshäst och ett russ. Trodde nog nordisen och russet skulle bli bästa kompisarna, men inte... det var varmblodet hon tydde sig till - en gammal trygg "farbrortyp".

Så; jag tror inte det är så att särskilt många islandshästar är rädda eller inte gillar andra raser. Men, för min EGEN del står jag gärna i islandsstall - då kan man bolla idéer om just gångartsridning mer med varann.

Det här är minn erfarenheter. Jag har genom åren haft mer än 70 islandshästar men också haft ett antal oonnyer av rasen russ, welsh, dartmooor, shettis samt även fullbloo, arab och halvblod. En del islänningar reagerar starkt på andra hästraser, inte med att bli rädda, utan mobbar de andra för att de har ett annat beteende. Men de kanockså mobba en skimmel eller en skäck med mycket vitt. Jag hade bla ettt fullblodssto, et welshsto och ett dartmoorsto som jag avlade på samtidigt som jag hade islandsto och avlade på. Det funkade utmärkt. De var kompisar men i vissa lägen reagerade islänningarna på att fullblodet betedde sig annorlunda och kunde bli sura på henne. Men hon anpassade sig och till sist var hon nästan som en islänning i beteendet. Ett år hade jag enbart ett islandsföl, samtidigt som jag hade ett fullblodsföl, båda stoföl. Det konstiga är att just deta islandsföl blivit en islandshäst som inte beter sig som en islänning! Hon är en typisk storhäst i sina signaler och sitt beteende! Det stör de andra islänningarna något kolossalt och mitt annars så mycket kloka förståndiga lilla svarta sto med mycket Kólkuos får iblnd nippran och vallar henne så hon skall fatta sin plats. Islänningar brukar ju bråka mindre och avhandla det mesta med mindre gester men så inte denna dam som haft ett fullblod som kompis. Dessutom är hon som ett fullblod att rida också... Jag håller nästan på att få spel själv på hennes egenheter. Hon verkar inte passa in i flocken. Dessutom är hon skimmel född brunskäck, vilket inte heller gör saken lättare. Men hon är kompis med ett par av stona. Men den hon tycker bäst om är kompisens halvblod! Hon blir mycket gladare och lugnare om jag rider ut ihop med henne, trots att det är ett minst sagt egensinnigt, hett och sidosteppande halvblod med en massa egenartade idéer. Jag begriper inte hur ägarinnan står ut med hästen, men det är hennes sak... Mitt sto har också en mycket lugnande inverkan på halvblodet och detta islandssto är den enda som man kan rida framför halvblodet med utan att hon skall börja sidsteppa och bära sig åt för att hon inte får gå först. Jag har ingen förklaring, jag bara observerar och förundras!

Jag har upplevt det så som att en hel del islänningar är lite rasister, både vad gäller andra raser och vad gäller färg. Har också hört flera som haft islandshäst länge ihop med enbart andra hästar, säga att deras islänning sett ut att vara deppig men när den fått en islandskompis har den blivit en helt annan pigg och glad häst.

Som alltid handlar det om individer och vad de känner starkt för. Min skimmeskäck hade trivts bäst bland "vanliga" stora hästar. Stor är hon själv också, 145. Mitt lilla svarta sto hade saknat andra islandshästkompisar.

Varför stora hästar får spel av islänningar är oftast pga ljudet och rörelsen när man kommer töltande. Den snabba takten låter och ser för likt en nervöst, taktande häst. Jag har lyckats skrämma många storhästar när jag töltat och mött andra hästar. Brukar sakt ner til skritt när jag möter en "vanlig" häst och då är det inga problem! Men det är en vanesak. Kompisens halvblod vande sig kvickt och så var det inte mer med det. Mest skrämda har andra hästr blivit om man kommer töltande på en skimmel med hög resning, som min.

Till sist ett par andra erfarenheter: tre rådjur hoppade en gång in i stohagen. Där gick 3 islandston, ett welshsto, ett dartmoorsto och fullblodstoet. De tre sistnämnda sprang iväg så långt bort från rådjuret de kunde komma, med högt lyft "arabsvans", högburet huvud, "imponerartrav" och frustade och blåste för fullt. Men islandstona ställde sig först att titta på rådjuren och sedan satte musblacken fart efter rådjuren och de andra 2 var snabba att hänge på och så drev de ut rådjuren ur hagen!

Jag bytte plats på krubborna i ett par boxar. Den krubba som islänningarna använde begrep de med en gång att nu är den flyttad och så var det inte mer med det. Men fullblodet dansade runt och jagade efter krubban och maten innan hon hittade krubban.. I TRE HELA VECKOR (!) innan poletten trillat ner helt! Suck! Men skimmeln skulle nog kunnat göra detsamma liksom mitt 19-åriga sto, som också kan hetsa upp sig och stirra för småsaker.

Så om det går bra att ha din häst ensam bland "vanliga" hästar eller inte hänger på individerna anser jag.

Senast ändrad av en moderator:

Jag har levt med olika stall av "blandade hästar" och upplevde att det var oerhört jobbigt att hela tiden behöva motivera precis allt som jag gjorde.
Jag och mina göranden och låtanden var hela tiden under lupp.

Tja det tycker jag att jag får nu också så det blir ingen större skillnad...

Men är det den kollegan som jag tror att det är, så skulle du ha ett stort utbyte av hennes stora ridkunskaper.
Hon kan rida hon!
Och det oavsett vad häst som hon sitter på.

Nej det här är en annan kollega.

Så av den anledningen så skulle du ju kunna hoppa på det hela.
Det är alltid roligt att dela stall med duktigt hästfolk.

Duktiga är de och vi har någorlunda samma syn på utevistelse och sånt också. Men det är ganska mycket längre till jobbet än vad jag har nu så jag är lite tveksam...

TAck alla för era synpunkter! Detta är ganska hypotetiskt för tillfället så vi får väl se hur det blir! Skönt ändå att veta att det KAN fungera (även om de andra kanske blir rädda...) ;)

Min valack är väldigt ranghög. Hans fd. ägare varnade mig för att han jagar och biter nya hästar och man kan ABSOLUT inte släppa ihop honom med andra hästar på en gång, utan de ska först gå i hagarna bredvid ett par veckor innan man kan släppa ihop. Hon hade haft halvblod, russ och islandshäst som sällskap till honom. Ägaren innan det hade bara islandshästar och hos henne fungerade han bra i flocken.

Till saken är då att jag hade honom ensam en tid när jag just köpte honom, en dag red jag till grannbyn där min kompis har sin islandsvalack (som också var ensam för tillfället). Vi släppte ihop dem på en gång, jag väntade på smällen men det kom ingen. De hälsade som normala hästar gör, nosade och pep litegrann. Dessa två hästar åt från samma hög och helt enkelt älskade varann! Jag tänkte att kanske hade fd. ägaren svamlat litegrann om hans ranhöghet? Vi lät våra hästar träffa varandra flera gånger, tog dem till ridhuset och släppte ihop dem, inga problem alls...

Jag införskaffade en shettisvalack men där var det tvärstopp. Det tog veckor innan jag kunde sätta ihop dem i samma hage, sedan är det alltid lite bråk vid matdags. Han jagar shettisen några varv i hagen ibland och trots att jag lägger ut höet i flera högar så kan han på "pin kiv" få för sig att han ska ha ALLA högar. Emellanåt är de bra kompisar, de har bott ihop i ett år och så fort någon av dem har varit borta några dagar så ställer han alltid till med bråk när de är tillsammans igen. Shettisen underkastar sig, springer undan men ändå jagar han honom och hugger efter honom.

Detta betéende förvirrar mig enormt, kanske är det så att han är lite av en rasist? Han kan ju däremot åka brevid andra hästar i transporten och vara boxgranne med vem som helst utan att bråka. Det är just i hagen som han beter sig illa åt. Jag försökte släppa ihop mina hästar med två andra islandshästar i somras och det gick inte alls, men då var det däremot den andra islandsvalacken och min shettis som rök ihop.

Jag har ett litet ettårsruss som är född och uppvuxen i flock, och hos mig har han gått ihop med åldre islandshästar och blivit "fostrad" som islänning av dem. Nu har jag släppt russinet ihop med ett ettårigt halvblod som är uppvuxen i stallmiljö - och jag ser STORA skillnader i deras sätt gentemot varandra. Trots att russinet är hälften så stor som sin jämnåriga nya kompis, så är det russinet som "lär upp" halvblodet. De leker på russinets villkor, och gudnåde halvblodet om han inte fattar russinets små fina kommunikationsmedel - då tar han till det tunga artelleriet (samma som halvblodet uppenbarligen bara förstår, men det är i sista hand russinet använder de metoderna). Halvblodet sparkar och går rakt på, medan russinet använder ett annat kroppsspråk, och jag tolkar det som att halvblodet som inte är uppväxt i flock har problem med att tyda russinets språk. Jag tror inte att det skiljer på hästar och hästar generellt så, men det är stora skillnader på en flockuppfostrad häst och en "stallhäst"...Det är skillnader inte bara i språket sinsemellan, det är skillnader i sättet att beta, hagarna där islänningar går betas på annat mer effektivt sätt, och det är skillnader på leken. Här har russinet inte gått med på halvblodets vilda pangpå-lekar, utan han vill hellre leka kul-lekar där de ska bitas i läpparna, på frambenen och krypa runt på knä. Ingen av de andra halvbloden i hagarna runt leker på detta sätt, medan jag upplever det som alldeles normala lekar som mina islänningar alltid har utfört.
En flockuppfostrad och flockvan islänning(eller vilken ras som helst typ) bland många "stallhästar" kan bli jobbigt för flockhästen tror jag, men antingen lär flockhästen ut sina seder, eller så tar den till sig de andras..

Flockfödda islandshästar och andra hästar födda i flock pratar samma språk. Det är ju därför det blir bråk - när de talar olika språk.

Min första islänning hade ett hårt jobb när han gick med halvblod, nsv, araber osv. Hela tiden skulle han lära ut hur man beteer sig, och det blev ju en hel del del smällar.

När han sedan släpptes i en islandshästflock, tänk vad det lyste om honom - han flöt fram, umgicks o käkade. Bara att se det minns jag mycket väl o kopplade ihop alltihopa från tidigare hagkompisar.

Hästar är inte rasister, det problemet har bara människor ;) . Det beror mer på vilka individer som gillar varann.

I höstas hade jag praktik på markebäcks gård och förorsakade en smärre olycka :smirk:
Jag kom gåendes över stallplanen med min reykur och ut ur det andra stallet kom 5åriga halvblodsvalacken på 178, Laciano
När han såg Reykur blev han förskräkt! han flög rakt upp i luften och landade på foten tillhörande människan som ledde honom. Vi trodde första att han blev överraskad och att det inte var mer med det men så va det inte :crazy: han va livrädd för reykur! när vi gick förbi hagen flög Laciano i väg till andra änden och när han själv gick förbi reykurs hage skyggade han och gick i diket på motsatt sida.

Hur förklaras detta?
Det är inte den lilla storleken som skrämmmer honom, eftersom att de regelbuntet har hoppträningar med många ponnyer och han inte reagerat likadant på dom

Det är svårt att förklara varför de reagerar på just islandshäst, en möjlighet är deras rörelseschema som inte stämmer med andra rasers 3 gångarter. I övrigt kan det bara bli spekulation, men detta är min erfarenhet också och inte alls på något sätt ovanlig, tvärtom.

Min pålle var enda isisen i ett stall där ett isis-sto kom och hälsade på. Jag kan svära på att han såg att det var en isis för han blev jätteglad när hon började tölta. Sånt känner man när man rider. Sen ville han inte lämna detta sto när vi red med henne en bit till hennes ridkurs. Trots att han gått med halvblodet (som också var med) ett par år och ridit ihop jättemycket. Så vad ska man tro?

kan inte tänka mig att en islänning behöver en islännings sällskap, hästar som hästar? Men är den van att gå i stor flock och sedan gå själv eller med bara en kompis kanske det blir en liten omställning för honom. Jag har nio islänningar och sen min gamla travhäst, har aldrig varit några problem. Min gamla valack har två islandsston som "sina" och de är lika förtjust i honom. Han kanske tror att han är en islandshäst vad vet jag, men de pratar då samma språk hela högen. Då har ändå varmblodet tävlat i trav i ca tio år och aldrig innan gått i stor flock.
Tillbaka till frågan så tror jag inte det ska vara något problem att blanda hästraser.

Min ena islänning gick i lösdrift med ett kallblod o två travare, han var olycklig -eller iaf inte helt lycklig. Så fort jag kom med bilen gick han till grinden o väntade- om han inte blev bortjagad. Vi flyttade till en annan lösdrift- med tre islänningar en shettis o ett russ. Han blev nertryckt i botten där oxå, men slutade stå o hänga vid grinden utan han gick på behörigt avstånd med flocken, för att efter en invänjningstid gå som medlem o verkligen trivas i flocken. Russet o shettisen var betydligt mer måna om att hålla honom "utanför" o på avstånd än vad islänningarna var. Kan bero på att de var lägre rang än isisarna o då såg min häst som ett hot mot deras position... Nu har vi flyttat igen o han har en bästa vän i sin andra isis-kompis, de är som ler o långhalm! Bästa vänner vågar jag nog säga, de är helt lika i rangen o det ser ut som om ingen av dom bestämmer "totalt".

Mina erfarenheter säger iaf att ouppfostrade travhästar inte var en bra kombination med en ranglåg islänning, han blev konstant runtkörd o fick inte komma till maten om man inte la det på långt avstånd från de andra. Jag har INGEN övrig erfarenhet av travhästar, men det verkade som om de här iaf helst ville gå för sig själva när de inte käbblade med varann. Islänningar är mer sällskapliga o går ju gärna tilsammans i sina flockar (med reservation för att det finns enstöringar oxå). Det kanske bara var en dålig kombination mellan just dessa hästar, men fick jag i dagsläget välja mellan ett "sämre" stall med andra islänningar skulle jag hellre ta det framför ett "fint" stall med "vanliga hästar".

Reykur skrev:
I höstas hade jag praktik på markebäcks gård och förorsakade en smärre olycka :smirk:
Jag kom gåendes över stallplanen med min reykur och ut ur det andra stallet kom 5åriga halvblodsvalacken på 178, Laciano
När han såg Reykur blev han förskräkt! han flög rakt upp i luften och landade på foten tillhörande människan som ledde honom. Vi trodde första att han blev överraskad och att det inte var mer med det men så va det inte :crazy: han va livrädd för reykur! när vi gick förbi hagen flög Laciano i väg till andra änden och när han själv gick förbi reykurs hage skyggade han och gick i diket på motsatt sida.

Hur förklaras detta?
Det är inte den lilla storleken som skrämmmer honom, eftersom att de regelbuntet har hoppträningar med många ponnyer och han inte reagerat likadant på dom

Det har jag vart med om vid ett flertal tillfällen. Grannens dressyrhästar verkar inte tycka om hästar med mycket hår... *fniss* Klättrar i dikeskanterna som tokiga o vill nog allra helst krypa ur sina skinn verkar det som. De har en hage angränsande till ett flertal newforestsponnyer, så ponnystorlek är de vana vid. Skumt...

Hoppsan! Blev dubbelt! Se nedan!

Stall Smedjan skrev:
kan inte tänka mig att en islänning behöver en islännings sällskap, hästar som hästar? Men är den van att gå i stor flock och sedan gå själv eller med bara en kompis kanske det blir en liten omställning för honom. Jag har nio islänningar och sen min gamla travhäst, har aldrig varit några problem. Min gamla valack har två islandsston som "sina" och de är lika förtjust i honom. Han kanske tror att han är en islandshäst vad vet jag, men de pratar då samma språk hela högen. Då har ändå varmblodet tävlat i trav i ca tio år och aldrig innan gått i stor flock.
Tillbaka till frågan så tror jag inte det ska vara något problem att blanda hästraser.

Min uppfattning är att islänningar helt klart föredrar islänningar om de får välja. Jag har ju haft både och i samma hage och de delade gärna på sig så att storhästar och ponnyer gick tillsammans och islänningarna för sig. Samtliga hästar av russ, welsh, dartmoor o fullblod var flockuppfödda! Icke-islänningarna bildade en grupp och islänningarna en. Men mitt skimmelsto från Island trivdes bäst med icke-islandsflocken! Jag tror det beror på hennes färg. Ett av russtona verkade dessutom trivas bäst i islandshästflocken och hon var väldigt lik en islänning...

Jag måste säga att jag inte vet någon annan ras som har större tendens att reagera på udda hästar än islandshästar. De är rena rasisterna mot andra raser och vissa avvikande ljusa färger, såsom skimmel.

Jag sålde en islandsvalack till ett ställe där de redan hade en annan islandsvalack samt 2 ponnyer, båda valacker. Gissa om den islandsvalack de redan hade blev glad! Idag är den jag sålde och den andra bästisar och ponnyerna får inte vara med, trots att de fick det innan! Så det verkar som om islänningar inte betrakar andra islandshästar som artfrände!

kvandi skrev:
Mina erfarenheter säger iaf att ouppfostrade travhästar inte var en bra kombination med en ranglåg islänning, han blev konstant runtkörd o fick inte komma till maten om man inte la det på långt avstånd från de andra.
Och mitt sto som älskade sin travarkompis!! (se tidigare inlägg) Men, så var han ju en väluppfostrad, trevlig herre förstås! ;) :angel:

Den skimmel jag har idag, dotter till den jag nämnde innan, är inte heller populär bland de övriga. Hon är bästis med min kompis halvblodssto och blev överlycklig första gången vi red ut tillsammans. De två gillar varandra! Nu är hon ju skimmel men har också växt upp tillsammans med ett jämnårigt fullblod. Detta fullblod var fux vilket också kompisens halvblod är.

I slutet av dräktigheten var skimmeln verkligen orolig när hon gick tillsammans med de övriga islandshästarna. Hon var sur också och de andra blev irriterade. Någon vecka innan det var dags tog jag ut henne till en egen hagen och då blev hon helt lugn. Hon vill inte vara tillsammans med de andra med sitt föl heller. Fölungen är 4 v men hon vaktar den som om den var född igår. Hon går nu ihop med ett snällt ungsto som står lägre i rang och jag hoppas att denna skall få bli nanny, inte minst för fölets skull.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 671
Senast: Stereo
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 740
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 120
Senast: Juli0a
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 952
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar