Sällskap av andra islandshästar?

B

Båbbe

Hur mycket tror ni en islandshäst behöver sällskapet av andra islandshästar? Jag har en svenskfödd 15-årig valack som har gått med andra islandshästar i hela sitt liv. Vet inte om han ens sett andra typer av hästar. Han är mycket ranghög, leker aldrig i hagen och går mest för sig själv på ett värdigt vis. Han har tidigare gått med ston, men går nu i större flock med andra valackar.

En kollega har nyligen köpt hästgård med över 20 boxar och med flera bostäder som de ska hyra ut, men på den gården blir han nog enda islandshästen (ifall jag nu inte köper flera dvs). Bra eller dålig idé att flytta dit? :confused:

Sv: Sällskap av andra islandshästar?

Hästen kanske inte bryr sig, men jag skulle mycket hellre välja stallet med andra islandshästintresserade människor!

/Inskränkta Erica :D

Jo det är såklart en fördel med andra islandshästmänniskor och framförallt instruktörer så nära, men samtidigt får man väga sött litet hus på landet mot bekväm men tråkig lägenhet en trappa upp. :smirk: Och sååå långt blir det inte att åka till det andra stallet heller... ;)

Hästar är inte som mäniskor, som bryr sig om färger å raser.För dem är en häst, en häst.Sedan trivs vissa individer mer eller mindre bra tillsammans.

Vissa hästar bryr sig om färger och raser. Läste t ex om en hingst som vägrade betäcka skimmelston.

Men det är långt ifrån majoriteten.Vissa hästar blir mobbade av fel färg på eksemtäcket oxå(fåfänga jävlar ;) ) men det gäller inte alla.Hittills har jag bara träffat en häst som inte gillade en viss annan ras å det var ett stort hbl som var livrädd för min förra islandsvalack, när vi hade lektion var vi tvungna att rida i varsin del av ridhuset annars skenade bara hbl hela tiden :D
Sedan finns det stora hästar som är rädda för mkt små hästar, shettisar men andra exempel , förutom att vissa individer inte kommer överens men det är ju relativt vanligt.

Senast ändrad av en moderator:

Jag känner också halvblod som är livrädda för töltande islandshästar.

Å jag känner islandshästar som är rädda för töltande islandshästar, vad jagmenar är att hästar inte tänker att"oj det där är ett hbl, denmåste jag vara rädd för", de tänker inte i ras, blir de rädda så blir det men det beror inte på ras.

de tänker inte i ras, blir de rädda så blir det men det beror inte på ras.

Kanske inte rent rastänkande men detta går INTE att bestridas.
På ATG i täby som ligger mitt inne i galoppcampen har man gjort följande erfarenhet, när de skall gå ut för att longera en häst i arbetsprov måste de titta extra noga först om detta är en islänning. Varför, jo därför att stackarn behöver nämligen bara visa ett öra i dörröppningen för att omgivningen skall drabbas av panik, detta gäller endast islandshäst och inga andra raser. Så här måste man ställa sig frågan, vad är det som andra hästar reagerar på. :confused:

Min erfarenhet är också att isalndshästen inte leker/lattjar som andra hästar, detta är ett språk som kanske kan liknas med en dialekt. Jag tror att hästar har en likvärdigt språk, fast sen kan dialekten skilja sig precis på samma sätt som skånska och norrländska. Den biten kan säkert läras in, däremot brukar ägaren få det lite svårare om man tidigare har stått med likasinnade sas.

fast man kan väl ändå inte dra alla över en kant, eller så är mina islandshästar onormala...Mina hästar har lekt med andra raser :smirk:
Mitt ena sto var bästis med en shettis, de var oskijaktiga, sedan dog den å några år efteråt köpte jag en till shettis men de var inte lika mkt polare.
Kanske skiljer sig olika ATG från varandra, det var inget speciellt när jag varit på klinik med min häst, jag varnades inte för att travarna kunde vara rädda för islandshästar, vilket de inte heller var.

Läs igen så ser du vad jag skriver, hästar verkar ha det lättare att lära sig in i nya saker än vi människor. :angel:

Att varmbloden inte verkar bli avskräckta kan nog bero på att de själva besitter ett likartat rörelseschema, dvs den laterala rörelsen.

Hej
Jag har haft min i-häst i stall med bara andra hästraser. Har fungerat väldigt bra. Jag har inte märkt någon skillnad på honom. Han busade dessutom med de andra hästarna också. När det gäller gångartspratet så har jag inte haft någon att diskutera det med i stallet - å andra sidan så har jag ju haft kvar kontakten med andra i-häst människor ändå.

Att rida ut med stora hästar fungerar oftast väldigt bra tempomässigt - snarare så att våra hästar skrittar fortare än de stora. Men de travar ofta väldigt sakta.... och galopperar både långsammare och oftare än vi brukar göra. Det är bra träning... både för ökade tölten och bärigare galopp. Naturligtvis beror allt det här på vilka de andra hästarna är. Kanske är det så att vissa hästar kan vara skeptiska till tölten i början när man rider ut men går de bakom ett tag så brukar de vänja sig. Jag har ärligt talat struntat i hur andras hästar reagerar på min... det är liksom inte mitt problem. Dessutom har hästarna förhoppningsvis lärt känna din häst som individ innan ni rider ut tillsammans.

Det enda är när man rider ut att de stora är just så stora... man känner sig väldigt mycket som en ponnyryttare. Å andra sidan vänjer man sig fort och eftersom våra hästar ofta är kvickare så är storleken inte till någon nackdel. Kan däremot vara jobbigt att rida ut med vissa ponnyer - de kan vara himla långsamma.

kotte

Så kan det säkert vara i vissa fall men långtifrån alla.

Jag importerade en islänning för tre år sen och då blev han bästis med mitt sto, en varmblodstravare. Han älskar allt och alla. I sommar först har han fått en islandskompis och nog gillar de oxå varann. Så länge det finns sällskap så spelar det nog ingen roll vilken sort det är på det.

Har man något att jämföra med så är det lättare att förstå och se skillnader, annars kan det faktiskt bli svårt. :angel:

Nu vet jag inte vad du menar med att jämföra men jag har haft islandshästar med bla hbl, vbl, shettisar , nordsvenskar, araber, quarter mm å det har gått ypperligt :angel:

Jag har levt med olika stall av "blandade hästar" och upplevde att det var oerhört jobbigt att hela tiden behöva motivera precis allt som jag gjorde.
Jag och mina göranden och låtanden var hela tiden under lupp.

Men är det den kollegan som jag tror att det är, så skulle du ha ett stort utbyte av hennes stora ridkunskaper.
Hon kan rida hon!
Och det oavsett vad häst som hon sitter på.

Så av den anledningen så skulle du ju kunna hoppa på det hela.
Det är alltid roligt att dela stall med duktigt hästfolk.

jag tror att islandshästar kan bry sig, eftersom de har ett annat sätt att bete sig på.
sen att stora kan bli rädda för töltande hästar är kanske för att de har en speciell hållning och så (jäkla tangentbord som man måste slå på mellanslaget).

Jag tror att det är olika från häst till häst. Min första islänning blev en mycket "gladare" häst när hon fick fler islandskompisar.
Dom hade fortfarande sällskap av araber och halvblod.
Vår engen halvblodsvallack som inte var så gammal tyckte att det var jättekul att leka på islandshästarnas sätt. Han var den enda av "dom andra" som var med på dom lekarna.

Boj skrev:
På ATG i täby som ligger mitt inne i galoppcampen har man gjort följande erfarenhet, när de skall gå ut för att longera en häst i arbetsprov måste de titta extra noga först om detta är en islänning. Varför, jo därför att stackarn behöver nämligen bara visa ett öra i dörröppningen för att omgivningen skall drabbas av panik, detta gäller endast islandshäst och inga andra raser. Så här måste man ställa sig frågan, vad är det som andra hästar reagerar på. :confused:

Haha, jo, vi märkte det när vi kom med ett litet sto till ATG... alla fullbloden fick tokryck och flög som trasor åt alla håll, och hon stod bara och tittade helt oförstående på dem när de larvade runt :rofl:

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 671
Senast: Stereo
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 740
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 120
Senast: Juli0a
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 952
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar