säljbar eller avlivas?

Humelibumlan

Trådstartare
I tidigare trådar om hurvida man ska sälja eller avvliva sin häst, har jag kallats egoist och att jag tror jag är den enda som klarar av min häst, eftersom jag sagt att jag hellre avlivar än säljer min häst...

Detta är ingen annons, hästen är inte till salu, utan jag vill bara höra efter vad ni anser att man bör göra med en häst som min om jag inte kan ha den kvar av olika anledningar!

Det är ett travsto på 5-år. Liten häst 149 cm,med en exteriör som inte passar för ridning, hon har lång rygg, kort hals och korta ben.
Har en väldigt stark personlighet och är både envis, tuff o vass i tempramentet. Korfattat- Bits fram, knuffas i mitten och sparkas bak.
Hon har aldrig blivit misshandlad eller liknande, hon tycker bara inte om människor och vill inte ha dem i boxen, hagen eller någon annanstans inom en radie på runt 10m.
Hon tycker inte om att bli borstad eller kelad med...
Sån här har hon varit sen hon var ett föl.

Hästen är inte farlig eller har sk. lynnesfel, men hanteringen är en balansgång. Det går inte att tvinga henne till något hon inte vill, det handlar om finlir o att ge och ta hela vägen. Vill hon inte, sker det inte.
Just nu är hon en ganska trevlig häst,men den enda hon riktigt respekterar är mig, de andra i stallet får tänka till och ha ett öga i nacken vid hantering.

Hon är inte snäll att rida, accepterar inte skänkel, bockar gärna o går på bakbenen om man försöker få sin vilja igenom.

Den här hästen har fått riktigt duktiga häst människor att utbrista, -"jag har då aldrig sett på maken till envis häst".
Och då menar jag männsikor som arbetar med hästar dagligen o väl träffat, skött o hanterat ett par tusen hästar...

Så, vem säljer man en sån här häst till och vad kan man betrakta som rätt hem?
Hästen är idag inte farlig, men främmande bör inte beträda box o defintivt inte hagen, där hon kan regelrätt attackera.
Man får aldrig backa för henne, får hon övertaget 1 gång så kan hon bli riktigt farlig.
Dessutom har jag hittils inte träffat någon som har något mer gott att säga om henna än att hon har en härlig trav o att hn är söt på avstånd?

Personen som köper måste alltså var en riktigt duktig hästmänniska, som inte är ett dugg rädd för henne, som är stark o tuff, som inte vill borsta o kela. Som inte tror det är ens eget fel att hästen ser ut som den vill äta upp en om man kommer in i boxen, hagen eller vill borsta på plats som inte kliar.

Vad skulle ni gjort om det var er häst? Avliva eller sälja o hoppas på gudskelov?

Sv: säljbar eller avlivas?

tycker det låter som hästen inte är 100 fräsh/frisk om jag ska va ärlig. Ngt medfött möjligen.

__Stilett__ skrev:
tycker det låter som hästen inte är 100 fräsh/frisk om jag ska va ärlig. Ngt medfött möjligen.
Hon är både frisk o fräsh... Förutom att hon för dagen är behandlad i en led o vilar...
Vila är nog det hon avskyr mest :crazy:

släppa henne på en stor lösdrift så hon kan gå där utan kontakt med människor eller om hon inte fungerar eller trivs med det, ta bort henne. mår hon inte bra av att leva som häst, varför då dra ut på lidandet?

men man kan hitta någon som vill och kan ta sig an hästen på ett sätt som du beskriver och hästen inte mår dåligt av det, är det väl fritt fram...

livet är en balansgång...

Majjijann skrev:
släppa henne på en stor lösdrift så hon kan gå där utan kontakt med människor eller om hon inte fungerar eller trivs med det, ta bort henne. mår hon inte bra av att leva som häst, varför då dra ut på lidandet?

men man kan hitta någon som vill och kan ta sig an hästen på ett sätt som du beskriver och hästen inte mår dåligt av det, är det väl fritt fram...

livet är en balansgång...
Hon skulle knappast trivas med att bara gå o skrota.. :smirk:

Men vem skulle vilja ha en sån häst? Och hur kan man lite på att personen klarar av att hantera henne?
Risken att hon får storstryk och att folk går runt o skriker o gapar på henne är ju ganska stor...

aha.. hon är en sån... hur är hon tillsammans med andra hästar? är hon knepig där också eller helt "normal"?

det finns ju folk som inte tycker dte är kul med en dumsnäll häst som gör allt man säger till den ;)

ingen sits jag skulle vilja sitta i. inte lätt att komma på nåt bra.

men min slutsats blir ändå att om man inte kan komma på något sätt att få henne att trivas med livet och med människor, ta bort henne..

Skulle det bli så att du skulle behöva sälja henne pga vissa saker så är det nog bättre att ta bort henne istället. För risken är ju att ingen klarar av henne och att hon då mår dåligt.

Med risk att bli betraktad som hjärtlös men - TVEKLÖST avliva!

För det första ser jag ärligt talat inte vem som vill ha - än mindre köpa - en sådan häst, förutom kategorin som vill 'ge henne en ny chans'. Det är inget fel att ge hästar en ny chans men om hon inte är/varit felhanterad och varit sådär sen föl så tror jag inte det finns så mycket man kan göra för att ändra hennes attityd, eller kategorin som anser att hon måsete ha ont någonstans (och jag antar att hon är kollad)

Och jag ser en överhängade ridk för både folk och häst om hon hamnar i fel hem. och 'rätt hem' till den tror jag kan vara SVÅRT att finna.

Jag gillar 'problemhästar', men helt ärligt och no offence, den där skulle INTE bli långlivad ens hos mig, om det är så att det inte finns felhantering/smärta/annat i botten/tidigare som kan förklara beteendet, och det verkar det ju inte finnas.

OM det vore en talangfull häst som gilalde ridningen skulle jag kanske kunna ha mer överseende och hålla 'hantering' till ett minimum för hennes skull och sen sikta på ridninge. Men hon verkar ju varken vara talangfull eller tycka det är särskilt roligt.

Sen, jag har svårt att tro att den hästen MÅR BRA ens idag. Även om det inte finns något kroppsligt fel på henne så tror jag inte hon tycker livet som 'tamhäst' är speciellt kul. Även om hon inte får 'skit' för sitt beteende kan man inte må bra av att vara så ARG hela tiden/bli det så lätt. Och bara det att vara tamhäst och inte tycka om människor ger ju en tillvaro som inte är så trevlig. Gillar hon inte att skrota (isf skulle ju stopr lösdrift med minimal hantering kunna vara ett alt, om någon nu skulle vilja ha henne så) så ser jag faktiskt att avlivning är det bästa för HENNE.

Och jag har, om ditt inlägg speglar den sanna bilden och hon inte är trevlig ens emellanåt (genuint trevlig, inte för man stryker henne medhårs), den största beundran för att du har henne kvar, även om jag inte kan låta bli att undra varför?

/Alexandra - inte så okänslig som hon låter egentligen

Vad jag förstått är hon en ganska kapabel häst (när hon är på det humöret).
Kanske blir hon "mildare" med åren och när hon inte längre är i tävlingskondition......vem vet......om inte skulle jag utan tvekan låta henne slippa folk (avlivning) istället för att riskera ett ovisst öde som problemhäst åt folk som leker "barmhärtiga samariter".

Jag skulle säga avlivning i ett sånt här fall, och jag har en gång tagit ett sådant beslut angående en liknande häst som hade haft ett oerhört tufft liv plus att jag tamejfan inte kunde se hur jag kunde vara säker på att han skulle funka hos en ny ägare. Genom att avliva honom garanterade jag hans säkerhet och välmående och jag kunde känna lugnet i att han inte skulle kunna skada någon (då han var en häst som lätt blev aggressiv).

Jag skulle hellre välja avliva än att sälja. En person som klarar av en sådan speciell häst vill troligen ha något mer "ridbart". Vore hästen superduper i någon gren så kanske ägaren kan "leva med" att hästen är knepig att hantera. Men.... att hitta en ägare som vill tampas med alla problem och inte ha en häst som är BRA att rida.... det är väl typ 1 chans på miljonen. Och OM man då säljer och tror sig ha hittat rätt person och det sen går åt h-vete så är det ju synd både om nya ägaren OCH hästen (det kan ju hända riktigt farliga saker).

Jag hade förut en häst som fick spatt. Han var väldigt speciell; inte så "elak" som din (ursäkta!), men nervig och väldigt svårriden. När han fick spatt insåg jag att han kanske skulle funka som promenadhäst trots spatten, men vem 17 skulle jag kunna sälja en promenadhäst till med så speciellt temperament och så svårriden som han var? Bra gångarter (islänning), men pga spatten skulle man ju inte kunna nyttja dem fullt ut. Valet blev att slakta, vilket jag kände även var bäst för hästen.

Majjijann skrev:
aha.. hon är en sån... hur är hon tillsammans med andra hästar? är hon knepig där också eller helt "normal"?

det finns ju folk som inte tycker dte är kul med en dumsnäll häst som gör allt man säger till den ;)

ingen sits jag skulle vilja sitta i. inte lätt att komma på nåt bra.

men min slutsats blir ändå att om man inte kan komma på något sätt att få henne att trivas med livet och med människor, ta bort henne..
Oh ja, hon är normal mot andra hästar...

Och jag är inte i sitsen just nu, var bar aintresserad av varför jag kallades egoist ;)

Becca85 skrev:
Skulle det bli så att du skulle behöva sälja henne pga vissa saker så är det nog bättre att ta bort henne istället. För risken är ju att ingen klarar av henne och att hon då mår dåligt.
Det var min slutsats oxå... :D

Jag skulle välja avlivning,på stört!
Jag skulle gråta floder och känna mig usel,men faktum är att det är en farlig häst.Jag skulle inte riskera mitt eller någon annans liv!

ok. bra att du slipper ta ett sånt beslut nu.

tycker inte du på något sätt ska kallas egoist, du gör snarare det för att hästen inte ska råka illa ut, och inte ska kunna skada någon annan, än för din egen skull. tycker det är mycket värre med människor som vägrar ta bort en häst som inte mår bra bara för att de tycker den är så fin eller hur det nu kan vara..

Med risk att bli betraktad som hjärtlös men - TVEKLÖST avliva!

För det första ser jag ärligt talat inte vem som vill ha - än mindre köpa - en sådan häst, förutom kategorin som vill 'ge henne en ny chans'. Det är inget fel att ge hästar en ny chans men om hon inte är/varit felhanterad och varit sådär sen föl så tror jag inte det finns så mycket man kan göra för att ändra hennes attityd, eller kategorin som anser att hon måsete ha ont någonstans (och jag antar att hon är kollad)
Hennes "fel" ligger nog mest genetisk nnär det handlar om tempramentet.
Hennes mamma var själv ganska vass och betäckets tyvärr med en då ny hingst i avel, som nu visat sig kunna nedärva riktigt skarpa avkommor. Så man kan kanske säga att hon fått det sämsta från både mor o far.. :crazy:
Och nej, hon har inte ont, utan är regelbundet kollad.

Och jag ser en överhängade ridk för både folk och häst om hon hamnar i fel hem. och 'rätt hem' till den tror jag kan vara SVÅRT att finna.
Precis det jag är rädd för, dels att hon ska få övertaget och bli farlig, eller att någon skulle få för sig att de minsann ska uppfostra henne och då med våld...

Jag gillar 'problemhästar', men helt ärligt och no offence, den där skulle INTE bli långlivad ens hos mig, om det är så att det inte finns felhantering/smärta/annat i botten/tidigare som kan förklara beteendet, och det verkar det ju inte finnas.
Hon skulle inte bli långlivad hos mig heller om hon inte var min egen uppfödning... Som man säger om sina barn- Man älskar dem, men man behöver inte alltid tycka om dem ;)
Men missförstå inte, jag älskar min lilla morrhoppa och jag har inga problem med henne.. :love:

OM det vore en talangfull häst som gilalde ridningen skulle jag kanske kunna ha mer överseende och hålla 'hantering' till ett minimum för hennes skull och sen sikta på ridninge. Men hon verkar ju varken vara talangfull eller tycka det är särskilt roligt.
Hon är en talangfull travhäst :D och faktisk så tycker hon det är roligt att ridas/köras... Ja s¨å länge hon får betsämma själv och får hon bestämma så ska de helst gå fort hela tiden och sen vill hon hoppa över allt hon ser...
Däremot tycker hon inte om att du lägger till skänkel, vill skritta eller trava i kort trav i "form" eller andra saker...
Hästen är en hel vetenskap ;)

Sen, jag har svårt att tro att den hästen MÅR BRA ens idag. Även om det inte finns något kroppsligt fel på henne så tror jag inte hon tycker livet som 'tamhäst' är speciellt kul. Även om hon inte får 'skit' för sitt beteende kan man inte må bra av att vara så ARG hela tiden/bli det så lätt. Och bara det att vara tamhäst och inte tycka om människor ger ju en tillvaro som inte är så trevlig. Gillar hon inte att skrota (isf skulle ju stopr lösdrift med minimal hantering kunna vara ett alt, om någon nu skulle vilja ha henne så) så ser jag faktiskt att avlivning är det bästa för HENNE.
Grejen är att hon inte är arg mot MIG hela tiden... Är jag själv i stallet så är vi bästis o bundes och kan faktiskt stå o kela... Men HON måste få bestämma när, var o hur det ska vara...
Sen beror det ju på vem som hanterar- Jag är inte ett dugg rädd för henne, men vem skulle gå in i en box hos en okänd häst, när man möter ett par ilsket klapprande tänder, svarta ögon o slickade öron?
Jag går som sagt in o gör det jag ska- ta på av grimma/täcken, fyller vatten, ger hö, osv...
Men det är som sagt jag och hon gör mig inget... Hon har kickat åt mig 1 gång och då träffade hon... en liten kick och det var helt mitt fel.

Och jag har, om ditt inlägg speglar den sanna bilden och hon inte är trevlig ens emellanåt (genuint trevlig, inte för man stryker henne medhårs), den största beundran för att du har henne kvar, även om jag inte kan låta bli att undra varför?
Det är ju såklart inte hela bilden, hästen är en fantastisk liten häst med mod o vilja som är helt otrolig. Hon är inte rädd för F*n själv o kämpar hårt för det hon vill... :bow:
På banan är hon otroliga, "hälften" så stor som alla andra, men ger sig icke och är som en tiger... trots att hon inte egentligen är byggd för varken trav eller ridning. :love:
Sen kommer vi ju bra överrens nu och det var just hennes beteende mot andra och hurvida hon gick att sälja som jag frågade över... men jag kan ju erkänna att vissa dagar önskar jag att jag kunde knäppa fingrarna o hon bara försvann :angel:

lsz skrev:
Vad jag förstått är hon en ganska kapabel häst (när hon är på det humöret).
Kanske blir hon "mildare" med åren och när hon inte längre är i tävlingskondition......vem vet......om inte skulle jag utan tvekan låta henne slippa folk (avlivning) istället för att riskera ett ovisst öde som problemhäst åt folk som leker "barmhärtiga samariter".
Ja hon är duktig på att springa. ;)
Fast hon är tvärtemot "alla" andra, snällare ju hårdare hon tränar o ju bättre kondis hon är i? :confused: :smirk: Hon avskyr att vila :)

Jag hade valt att avliva henne istället för att sälja.

Jag tror inte att hon mår bra av att ogilla människor och att bråka ofta, hon låter ju inte särskilt glad...

Jag hade valt att avliva en sådan häst. tänk om någon hade fått för sig att sätta henne i avelsboxen??? :eek:

Hon och du har nog arbetat fram en balansgång där ni båda tycker att dt är rätt så Ok att ligga, men det tar ju lång tid, och ofta med gråt o tandagnisslan i stora doser...

En sådan häst är ju faktiskt riktigt farlig i fel händer....

Så avlivning - defenitivt!

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 155
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 429
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 805
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 124
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar