Sv: Säljarens ansvar - islandshäst
Precis vad jag försökte framföra apropå frågan om säljarens ansvar.
Mina exempel var, som sagt, en invändning/reaktion på påståendet om billiga och dyra hästar. Ett exempel är på min billiga men faktiskt inte dåliga häst där säljaren beskrev hästen på ett tydligt sätt. Det andra exemplet är kompisens som var dyr, talangfull men faktiskt inte "fin pga att någon annan lagt ner tid på att göra den fin" (ungefär så Niela uttryckte sig) där säljaren inte upplyste om hur pass mycket riden hästen var - inte säkert att kompisen hade avstått från köp då men kompisen hade i så fall haft andra grunder till sitt ställningstagande att köpa eller inte.
Kompisens häst var väl grundinriden men inte befäst. Vad är det för fel på att bara tro på det jag skriver istället för att göra inlägg som säger att jag säkert hade fel???
Lägger ner detta eftersom jag uppenbarligen inte skriver tillräckligt tydligt.
Det spelar ingen roll hur talangfull häst man skaffar, om den svagaste länken är ryttaren. Då är det till sist ryttarens svaghet som gör att man inte når längre, alltså ryttaren har sina begränsningar och inte hästen.
Ja säljaren har ett ansvar, det ansvaret sträcker sig i mina ögon till att vara så ärlig som möjligt. Om sedan köparen envisas med att göra sig till något som denne inte är kan aldrig säljaren belastas för.
Precis vad jag försökte framföra apropå frågan om säljarens ansvar.
Mina exempel var, som sagt, en invändning/reaktion på påståendet om billiga och dyra hästar. Ett exempel är på min billiga men faktiskt inte dåliga häst där säljaren beskrev hästen på ett tydligt sätt. Det andra exemplet är kompisens som var dyr, talangfull men faktiskt inte "fin pga att någon annan lagt ner tid på att göra den fin" (ungefär så Niela uttryckte sig) där säljaren inte upplyste om hur pass mycket riden hästen var - inte säkert att kompisen hade avstått från köp då men kompisen hade i så fall haft andra grunder till sitt ställningstagande att köpa eller inte.
Kompisens häst var väl grundinriden men inte befäst. Vad är det för fel på att bara tro på det jag skriver istället för att göra inlägg som säger att jag säkert hade fel???
Lägger ner detta eftersom jag uppenbarligen inte skriver tillräckligt tydligt.