B
Blamesen
När människor inte förstår varandra kallas det kommunikationsproblem, eller missförstånd. Men när det samma händer mellan människa och häst riskerar hästen att kallas "problemhäst". Den som har lite erfarenhet tittar så klart på människan och hanteringen och kan konstatera var problemet kommer ifrån. Men det jag funderar på är den person som matchade ihop teamet, människa-häst. Dvs säljaren. Vilket är hans/hennes ansvar?
När det gäller just islandshästar tror jag att risken är extra stor att folk utan hästvana tror sig klara av dem. För det gör man ju på turridningen!
Ett exempel: Tänk er en fullständig nybörjare, som dessutom är osmidig och osäker, som vill leva ut sin dröm och köpa en liten ullig och gullig islandshäst. Den där hästen på turridningen är ju så snäll! Och den går ju så tryggt och säkert i rad med de andra! Den kan ridas av alla! Och säljaren säger att den är hur snäll som helst.
Det nybörjaren inte inser är att samma häst snabbt kan förändras på nytt ställe där den behandlas på ett sätt som kanske skrämmer den. När det värsta har hänt och hästen börjar visa problembeteenden - är det en problemhäst då? Nej självklart inte. Det är situationen och kommunikationen med de nya människorna som inte fungerar. Det tror jag att de flesta med lite hästvana kan skriva under på.
Det jag funderar på är - vilket är säljarens ansvar?
Vilka är era tankar?
När det gäller just islandshästar tror jag att risken är extra stor att folk utan hästvana tror sig klara av dem. För det gör man ju på turridningen!
Ett exempel: Tänk er en fullständig nybörjare, som dessutom är osmidig och osäker, som vill leva ut sin dröm och köpa en liten ullig och gullig islandshäst. Den där hästen på turridningen är ju så snäll! Och den går ju så tryggt och säkert i rad med de andra! Den kan ridas av alla! Och säljaren säger att den är hur snäll som helst.
Det nybörjaren inte inser är att samma häst snabbt kan förändras på nytt ställe där den behandlas på ett sätt som kanske skrämmer den. När det värsta har hänt och hästen börjar visa problembeteenden - är det en problemhäst då? Nej självklart inte. Det är situationen och kommunikationen med de nya människorna som inte fungerar. Det tror jag att de flesta med lite hästvana kan skriva under på.
Det jag funderar på är - vilket är säljarens ansvar?
- Inget alls - det handlar faktiskt om vuxna människor som får ta ansvar för sina egna handlingar?
- Räcker det med att prata hästvett med de nya ägarna? Vara noga med att förklara att hästar blir som de hanteras?
- Eller sträcker säljarens ansvar sig så långt som att inte sälja en häst till nybörjare som inte har förutsättningar att klara av den.
Vilka är era tankar?