Sälja valpar med avelsförbud?

pumah

Trådstartare
En uppfödare tar in en tik ifrån England, tiken visar sig ha HD grad 1 men används ändå i avel trots att rasklubbens regler säger att avelsdjur skall vara HD-fria. Uppfödaren säljer valparna till fullt pris, dock med avelsförbud med motiveringen att h*n vill ha kontroll över den fortsatta aveln. Vad tycker ni - är detta rätt eller fel i era ögon? Är det överhuvudtaget tillåtet att sälja valpar med avelsförbud - någon som vet?
 
Sv: Sälja valpar med avelsförbud?

Vill bara tillägga att detta var ett antal år sedan - därav HD grad 1. I dagsläget skulle det bedömas som HD grad C.
 
Sv: Sälja valpar med avelsförbud?

Det fattar ju t om jag som inga meriter alls har att det inte är seriöst eller lagligt( enl SKK )
Det är ju då endast för att vederbörande kan TJÄNA pengar på den parningen.... hon kan ju ta en likadan kull igen o få 12 valpar o sälja...med avelsförbud...
 
Sv: Sälja valpar med avelsförbud?

Är du säker på att det inte är tillåtet enligt SKK? Jag (som ju har så måååånga meriter):devil: frågar därför att jag själv inte tycker det är seriöst. Men, nu var det en av rasens "höjdare" som gjorde detta och banne mig INGEN har höjt på ögonbrynen åt det... somliga gör visst som dom vill dom.
 
Sv: Sälja valpar med avelsförbud?

Att avla på C höfter kan ju inte vara lagligt...och absolut inte av en uppfödare som står under SKK....sen spelar det ju ingen roll om man sätter avelsförbud på dom eller inte,
 
Sv: Sälja valpar med avelsförbud?

Jag har hört att man inte får sälja valpar med avelsförbud, att man i så fall måste x-registrera dem och det alltså inte ska kunna gå att registrera avkommor efter dem. Vet dock inte om detta är sant, hoppas att någon här vet mer?
 
Sv: Sälja valpar med avelsförbud?

SKK stiftar inga lagar de har bara regler, så visst är det lagligt.
Vad jag vet finns det ingen generell regel mot avel på hundar med c-höfter.
PL
 
Sv: Sälja valpar med avelsförbud?

Alla raser har ju inte registreringsförbud bara för att hunden har HD. T.ex. labrador behöver ju bara ha känd status. Inget annat. Schäfer får väl direkt avelsförbud på hund med HD om jag sett rätt. De hundar verkar iaf vara spärrade på SKK Hunddata. (Om jag minns rätt alltså...)
 
Sv: Sälja valpar med avelsförbud?

Jag har hört att man inte får sälja valpar med avelsförbud, att man i så fall måste x-registrera dem och det alltså inte ska kunna gå att registrera avkommor efter dem. Vet dock inte om detta är sant, hoppas att någon här vet mer?

Jag säljer mina inkorrekta valpar med avelsförbud så man får absolut sälja dem så fast jag säljer mina för 70% av fullpris så det är ju lite skillnad. Men då handlar det alltså om valpar med skönhetsfel såsom över/underbett, ridgefel, ridgelöshet eller färgfel - inte defekter/sjukdomar som påverkar hundens välmående.

Dessa hundar registreras precis som vanligt men får en stor stämpel i rött på sin stamtavla där det står att den är avelsspärrad (det ska alltså inte gå att mörka detta när man säljer valpen).

Däremot är det sant att det inte går att registrera avkommor efter en hund som är avelsspärrad. En avelsspärr går också att häva av den som satt den (dvs uppfödaren oftast) men då måste man ha en bra förklaring tll varför hunden nu helt plötsligt är avelsduglig.
 
Sv: Sälja valpar med avelsförbud?

På den här rasen blir det inget avelsförbud om man använder avelsdjur med HD, men rasklubben rekommenderar att man använder fria hundar (det sk. bekämpningsprogrammet). Min fråga gällde mer just det här med att sälja valpar med avelsförbud... får man göra det?
 
Sv: Sälja valpar med avelsförbud?

När det gäller avel på hundar med HD gäller olika regler för olika raser. Det är de olika rasklubbarna som har stor makt i denna fråga.
Registreras valpar i en ras som har krav på fria höfter, sätter SKK avelsspärr på valparna som aldrig kan tas bort.

Uppfödaren kan sätta avelsspärr på hundar han/hon har i sin ägo.
Utdrag ur SKKs reg.bestämmelser:

"Spärr för avel
(avkomma kan ej registreras i SKK)
Hund kan spärras för avel:
a) av SKK i enlighet med beslutat hälsoprogram
(se särbestämmelser) eller
punkt 12 Allmänna registreringsbestämmelser.
b) på grund av sjukdom eller annan
defekt efter ägarens skriftligt motiverade
begäran. Begäran skall åtföljas
av registreringsbeviset och intyg
som styrker äganderätten.
Vid överlåtelse skall intyg bifogas som
klart utvisar att den nye ägaren är medveten
om att hunden inte får användas
till avel.
Spärr för avel kan endast hävas av
den som åsatt spärren. Intyg skall
bifogas som utvisar att hunden inte
längre är behäftad med den defekt,
som ursprungligen var orsak till avelsspärren."
 
Sv: Sälja valpar med avelsförbud?

Dessa hundar registreras precis som vanligt men får en stor stämpel i rött på sin stamtavla där det står att den är avelsspärrad (det ska alltså inte gå att mörka detta när man säljer valpen).

Däremot är det sant att det inte går att registrera avkommor efter en hund som är avelsspärrad. En avelsspärr går också att häva av den som satt den (dvs uppfödaren oftast) men då måste man ha en bra förklaring tll varför hunden nu helt plötsligt är avelsduglig.

Ok, tack... nu börjar det ljusna lite. Men i det här fallet verkar det nog som om det har blivit "mörkat", både uppfödaren och andra har använt hundar ur denna kull i avel. En hanne hade 9 kullar och lämnade 63% HD!!
 
Sv: Sälja valpar med avelsförbud?

SKK stiftar inga lagar de har bara regler, så visst är det lagligt.
Vad jag vet finns det ingen generell regel mot avel på hundar med c-höfter.
PL

Kanske är det så

Men i detta fallet så är ju hunden importerad för avel, av en av rasen "högsta" och alltså parad med de premisserna som i nästa steg gör att samtliga valpar för avelsförbud...Alltså en högst medveten handling..

skillnad blir det ju om någon valp i en kull får en defekt och sätt förbud på. Alltså inte medvetet.
 
Sv: Sälja valpar med avelsförbud?

Mörkat eller ej, det framgår ju på SKK Avelsdata. Är det inte en röd stoppskylt där så var det inget avelsförbud på dem när de såldes. I så fall är det lögn. Såldes de med "röd stoppskylt" så är det konstigt att avkommorna är reggade.
 
Sv: Sälja valpar med avelsförbud?

Det verkar ju som om den här uppfödaren har "snickrat ihop" ett eget litet avelsförbud på samtliga valpar i kullen då eftersom h*n sålde alla till fullt pris. Vad jag vet hade ingen någon avelsspärr i stamtavlan, så det var i så fall inte godkänt av SKK.
Enligt min mening så var det för det första inte varken etiskt eller moraliskt försvarbart att använda den här tiken i avel, och för det andra synnerligen oseriöst att sälja valparna med "avelsförbud". Vill man ha kontroll på aveln, ja då får man väl behålla valparna eller sätta ut dem på foder.
 
Sv: Sälja valpar med avelsförbud?

Det verkar ju som om den här uppfödaren har "snickrat ihop" ett eget litet avelsförbud på samtliga valpar i kullen då eftersom h*n sålde alla till fullt pris. Vad jag vet hade ingen någon avelsspärr i stamtavlan, så det var i så fall inte godkänt av SKK.
Enligt min mening så var det för det första inte varken etiskt eller moraliskt försvarbart att använda den här tiken i avel, och för det andra synnerligen oseriöst att sälja valparna med "avelsförbud". Vill man ha kontroll på aveln, ja då får man väl behålla valparna eller sätta ut dem på foder.

Har du varit inne på SKKs avelsdata och kollat vad som står där ?
http://kennet.skk.se/avelsdata/
 
Sv: Sälja valpar med avelsförbud?

Vad hade uppfödaren ens för motivering till att sätta den här tiken i avel om hon nu inte ville att linjerna skulle avlas vidare på. Det låter ju helt knasigt.
 
Sv: Sälja valpar med avelsförbud?

:rofl:

Det finns en uppfödare som jag verkligen inte gillar. Varken som person eller typ av hundar som hon föder upp. Men en bra sak har hon banne mig sagt och det respekterar jag verkligen henne för och det är: "Jag skulle aldrig ta en kull där jag inte har för avsikt att behålla en valp själv. Jag gör en kombination för att jag vill behålla en valp ur den kominationen."
 
Sv: Sälja valpar med avelsförbud?

Vad hade uppfödaren ens för motivering till att sätta den här tiken i avel om hon nu inte ville att linjerna skulle avlas vidare på. Det låter ju helt knasigt.
Motiveringen var att tiken var så duktig på jaktprov och att "blodet behövdes" i rasen (detta är en ras med runt 3500 registreringar/år).
 
Sv: Sälja valpar med avelsförbud?

Okej, blodet behövdes( Öh?) men det får inte användas mer än av henne själv. Seriöst? :confused: :D

Nej, det låter inget vidare det där. Någon borde ha protesterat kan man tycka.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 280
Senast: dobbis
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 759
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Det finns en uppfödare i krokarna som sedan första stund gjort att folk höjt på ögonbrynen. Målet bakom uppfödningen har varit att tjäna...
Svar
5
· Visningar
1 657
Senast: vallhund
·
P
Övr. Hund Vart har folks ansvar i aveln tagit vägen? Gäller en uppfödares ansvar i sin avel bara i sina tikar och vilka hanhundar hon parar den...
Svar
11
· Visningar
1 331
Senast: Phakal
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp