Sälja valpar med avelsförbud?

Sv: Sälja valpar med avelsförbud?

Om det är bestämt att rasens avelshundar ska ha fria höfter, så är det SKK, som sätter dit en avelsspärr, som ingen kan lyfta. Inte ens uppfödaren. Dvs, om valparna blir reggade...

Sådana valpar ska vara mycket billiga om nu någon är så oseriös och använder en sådan hund i avel.

I detta fallet verkar ju inte det finnas en riktig avelsspärr, utan snarare är det så att den sk uppfödaren själv skrivit in det och då är det ju i realiteten fritt fram för de som äger avkommorna att avla vidare...
 
Senast ändrad:
Sv: Sälja valpar med avelsförbud?

:rofl:
"Jag skulle aldrig ta en kull där jag inte har för avsikt att behålla en valp själv. Jag gör en kombination för att jag vill behålla en valp ur den kominationen."
Det är precis så som jag resonerar också, och det är därför jag har så få kullar - kanske vart 3:e eller vart 4:e år - annars får jag alldeles för många hundar:smirk:
 
Sv: Sälja valpar med avelsförbud?

*hi hi* Kan tänka ;) Jag önskar att man hade tid för att ha valp ofta... Men riktigt så enkelt är det ju inte om man ska få allt att gå ihop. Även ens psykiska kapacitet. Hålla orken och glädjen uppe! För det är ju himla trevligt med en "färdig" hund också som man kan göra mer avancerade saker med...
 
Sv: Sälja valpar med avelsförbud?

*hi hi* Kan tänka ;) Jag önskar att man hade tid för att ha valp ofta... Men riktigt så enkelt är det ju inte om man ska få allt att gå ihop. Även ens psykiska kapacitet. Hålla orken och glädjen uppe! För det är ju himla trevligt med en "färdig" hund också som man kan göra mer avancerade saker med...
Ja, jag håller med. Just nu har jag faktiskt "en för mycket", en 2-årig hanne som jag fick ta tillbaka för knappt 2 månader sedan. Han har blivit feltränad men har en jäkla kapacitet, men det har mina tre tikar också... undrar ibland hur jag ska hinna/orka med detta... Ska väl försöka omplacera hannen längre fram, men först vill jag träna upp honom och sedan är väl risken att jag inte vill göra mig av med honom:smirk:
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 280
Senast: dobbis
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 759
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Det finns en uppfödare i krokarna som sedan första stund gjort att folk höjt på ögonbrynen. Målet bakom uppfödningen har varit att tjäna...
Svar
5
· Visningar
1 657
Senast: vallhund
·
P
Övr. Hund Vart har folks ansvar i aveln tagit vägen? Gäller en uppfödares ansvar i sin avel bara i sina tikar och vilka hanhundar hon parar den...
Svar
11
· Visningar
1 331
Senast: Phakal
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp