Sälja sur häst?

Elzaa

Trådstartare
Har en ponny som är väldigt positiv och fin i ridningen. Där passar han både rutinerade ryttare och nybörjare, väldigt rolig att rida!
Enkel att ha och göra med. Snäll att lasta, klippa, sko osv.
Hans enda minus är att han är sur i boxen och vid mat. Detta stör inte mig alls då jag känner honom och inte är rädd för honom, men tror att andra kan bli det. Dock är han snäll på gången.
Försöker så klart att få bort beteendet men tror att mycket sitter i att han är så mobbad i hagen och vill då försöka vara i rang över någon. En osäker ponny helt enkelt, svårt med rang.
Tror ni att surheten skulle dra ner priset väldigt vid försäljning? Frågar då han ska säljas under sommaren.
 
Har en ponny som är väldigt positiv och fin i ridningen. Där passar han både rutinerade ryttare och nybörjare, väldigt rolig att rida!
Enkel att ha och göra med. Snäll att lasta, klippa, sko osv.
Hans enda minus är att han är sur i boxen och vid mat. Detta stör inte mig alls då jag känner honom och inte är rädd för honom, men tror att andra kan bli det. Dock är han snäll på gången.
Försöker så klart att få bort beteendet men tror att mycket sitter i att han är så mobbad i hagen och vill då försöka vara i rang över någon. En osäker ponny helt enkelt, svårt med rang.
Tror ni att surheten skulle dra ner priset väldigt vid försäljning? Frågar då han ska säljas under sommaren.


Sparkas och bits den, hotar, eller bara gör grimaser? För den sistnämnda tror jag inte att du behöver oroa dig över priset.
 
Har en ponny som är väldigt positiv och fin i ridningen. Där passar han både rutinerade ryttare och nybörjare, väldigt rolig att rida!
Enkel att ha och göra med. Snäll att lasta, klippa, sko osv.
Hans enda minus är att han är sur i boxen och vid mat. Detta stör inte mig alls då jag känner honom och inte är rädd för honom, men tror att andra kan bli det. Dock är han snäll på gången.
Försöker så klart att få bort beteendet men tror att mycket sitter i att han är så mobbad i hagen och vill då försöka vara i rang över någon. En osäker ponny helt enkelt, svårt med rang.
Tror ni att surheten skulle dra ner priset väldigt vid försäljning? Frågar då han ska säljas under sommaren.
Nej, det tror jag inte.
Du får sänka priset ifall du märker att folk backar på grund av hans humör.
 
Personligen, Ja jag skulle inte betala ''fullt pris'' för en sån ovana.

Men det gör säkert andra, det viktigaste är att vara öppen så att inget kommer som en överraskning när de hämtat hästen. Men det gäller ju all försäljning :)
 
Sparkas och bits den, hotar, eller bara gör grimaser? För den sistnämnda tror jag inte att du behöver oroa dig över priset.
Han kan se rätt hotfull ut. Har aldrig blivit sparkad eller biten under de åren jag haft honom, nafsad någon enstaka gång.
 
Har en ponny som är väldigt positiv och fin i ridningen. Där passar han både rutinerade ryttare och nybörjare, väldigt rolig att rida!
Enkel att ha och göra med. Snäll att lasta, klippa, sko osv.
Hans enda minus är att han är sur i boxen och vid mat. Detta stör inte mig alls då jag känner honom och inte är rädd för honom, men tror att andra kan bli det. Dock är han snäll på gången.
Försöker så klart att få bort beteendet men tror att mycket sitter i att han är så mobbad i hagen och vill då försöka vara i rang över någon. En osäker ponny helt enkelt, svårt med rang.
Tror ni att surheten skulle dra ner priset väldigt vid försäljning? Frågar då han ska säljas under sommaren.

Blir han mobbad i hagen så vill han säkert passa på att vakta och ha kontroll i boxen, det är ju något de flesta hästmänniskor känner till :)

Är han snäll på gången så är det ju bara att tipsa om att hantering utanför boxen är att föredra, borde inte vara några problem :)
 
Har en ponny som är väldigt positiv och fin i ridningen. Där passar han både rutinerade ryttare och nybörjare, väldigt rolig att rida!
Enkel att ha och göra med. Snäll att lasta, klippa, sko osv.
Hans enda minus är att han är sur i boxen och vid mat. Detta stör inte mig alls då jag känner honom och inte är rädd för honom, men tror att andra kan bli det. Dock är han snäll på gången.
Försöker så klart att få bort beteendet men tror att mycket sitter i att han är så mobbad i hagen och vill då försöka vara i rang över någon. En osäker ponny helt enkelt, svårt med rang.
Tror ni att surheten skulle dra ner priset väldigt vid försäljning? Frågar då han ska säljas under sommaren.
Såg nu att det gäller en ponny, då kan det nog spela rätt stor roll, beroende på om det ska vara en ponny för mindre barn eller inte.
Skriv ut det i annonsen direkt.
 
Personligen anser jag nog inte att det är skäl för ett lägre pris, så länge det inte handlar om att hästen t.ex hotar och sedan tar det ett steg längre om en inte backar. Däremot kan det nog påverka säljbarheten som ev barnponny, men behöver inte göra det heller om han i övrigt är snäll och lätt att hålla på med. Jag skulle nog nämna det helt kort i annonsen, då kan de som ser det som ett definitivt problem sålla från början.
 
Han kan se rätt hotfull ut. Har aldrig blivit sparkad eller biten under de åren jag haft honom, nafsad någon enstaka gång.


Bara var noga med att förklara för köparen och visa hur ni hanterat honom. Folk kan bli rädda och börja skrika/härja med den av oförstånd. Särskilt om den är tänkt som barnponny.
 
Har en ponny som är väldigt positiv och fin i ridningen. Där passar han både rutinerade ryttare och nybörjare, väldigt rolig att rida!
Enkel att ha och göra med. Snäll att lasta, klippa, sko osv.
Hans enda minus är att han är sur i boxen och vid mat. Detta stör inte mig alls då jag känner honom och inte är rädd för honom, men tror att andra kan bli det. Dock är han snäll på gången.
Försöker så klart att få bort beteendet men tror att mycket sitter i att han är så mobbad i hagen och vill då försöka vara i rang över någon. En osäker ponny helt enkelt, svårt med rang.
Tror ni att surheten skulle dra ner priset väldigt vid försäljning? Frågar då han ska säljas under sommaren.

Är hästen sur även vid fodring i hagen?

Jag tror inte alls att det handlar om rang eftersom olika djurarter inte dominerar varandra och hästar tror inte att människor är hästar. Jag tror snarare att det är ett sätt hästen har kommit på för att få vara ifred. Hästen har inte fått den respekt hen behöver och då gör de vad de kan för att få vara ifred. Det är inte ovanligt att folk i sitt oförstånd bråkar och krånglar med hästarna bara för att dominera dem och då blir det såhär. En häst som får respekt och tydliga gränser ger respekt och respekterar människans gränser och då både häst och människa vet vad som gäller så blir det inget sådant tjafs. En sådan häst du beskriver är i farozonen att hamna hos någon som ska "uppfostra" hästen och det leder aldrig till något bra.

Skulle jag köpa en barnponny så hade en sådan häst inte varit intressant alls faktiskt. Det är inte roligt med hästar som beter sig så oavsett anledning och det kan lätt leda till att barnet tröttnar. Jag är helt klart beredd att betala för lynnet.
 
Tycker det beror på vad den gör. Jättemånga hästar kan vara lite griniga vid fodring och lägga på öronen etc. Det beror på att de vill äta i fred eller att de är rädda att någon ska ta maten. Om han är mobbad i hagen är det inte konstigt att han är rädd att någon ska ta hans mat. Så länge han inte försöker sparka eller bita är det inget stort problem att han ser sur ut. Inget som borde påverka priset tycker jag.
 
Är hästen sur även vid fodring i hagen?

Jag tror inte alls att det handlar om rang eftersom olika djurarter inte dominerar varandra och hästar tror inte att människor är hästar. Jag tror snarare att det är ett sätt hästen har kommit på för att få vara ifred. Hästen har inte fått den respekt hen behöver och då gör de vad de kan för att få vara ifred. Det är inte ovanligt att folk i sitt oförstånd bråkar och krånglar med hästarna bara för att dominera dem och då blir det såhär. En häst som får respekt och tydliga gränser ger respekt och respekterar människans gränser och då både häst och människa vet vad som gäller så blir det inget sådant tjafs. En sådan häst du beskriver är i farozonen att hamna hos någon som ska "uppfostra" hästen och det leder aldrig till något bra.

Skulle jag köpa en barnponny så hade en sådan häst inte varit intressant alls faktiskt. Det är inte roligt med hästar som beter sig så oavsett anledning och det kan lätt leda till att barnet tröttnar. Jag är helt klart beredd att betala för lynnet.
Så hur tycker du att man ska tillrättavisa en sådan häst?
 
Han kan försöka fösa iväg en men har som sagt aldrig blivit sparkad då jag har respekt och vet hur han fungerar.
 
Så hur tycker du att man ska tillrättavisa en sådan häst?

Jag tycker att alla hästar och de människor som vill umgås med hästar ska lära sig att umgås med varandra på ett respektfullt sätt så att ingen av parterna trampar över varandras gränser. När jag skriver "uppfostra" syftar jag på de som gapar, skriker, härjar och slår utan att ens försöka förstå vad hästen vill förmedla. Hästen har inte valt att vara med oss, det är vi som har valt att vara med dem och då ser jag det som våran skyldighet att försöka förstå hästen, respektera och behandla hästen väl. Inte se sig själv som någon som har någon form av rättighet att bete sig hur illa som helst.

Jag hade i ett sådant fall visat hästen var mina gränser går (främst att hästen inte får skada mig) och jag hade respekterat hästens gränser, i det här fallet att hästen vill vara ifred när hen äter. Hästen måste respektera att när jag går in i hagen/boxen med en höpåse så kan hen inte attackera mig och jag måste respektera hästen genom att inte dra ut på fodringen utan se till att hästen kan börja äta omgående. Jag ser det inte som någon självklarhet att springa i boxen hos hästen i tid och otid men behöver jag göra det så gör jag det respektfullt. Jag umgås med hästen på hästens villkor och hästen umgås med mig på mina villkor. Hage och box är hästens hem, där får hen vara och göra precis vad hen vill men när jag kommer in måste hästen också veta att hen inte kan busa runt eller göra annat som kan skada mig. Ömsesidig respekt helt enkelt.
 
Är den snäll att hämta i boxen? Vi hanterar aldrig hästarna i boxen annat än av och oå grimma, ev täckesbyte, men sistnämnda kan man ju göra på gången. Tycker hästen kan få vara i fred i boxen. Om man måste justera priset beror nog helt på det och om det är en tävlingsponny eller skogsmulle typ. Men informerar man om det innan kan kunden själv ta ställning till det. Själv hade jag inte tyckt att det var något problem men det är alltid svårt med ponnyer..
 
Personligen skulle jag inte vilja ha en sur ponny/häst då det är så trist att alltid mötas av strukna öron, men är den bra i övrigt så med rätt köpare så kanske de inte bryr sig nämnvärt.

En häst i ett tidigare stall var alltid sur oavsett vem som kom och vad det än gällde, ägaren hade haft den sedan den var föl och tydligen hade den "alltid" varit sån. Att hon sedan höll på med MH och tränade för en sk tränare som inte kunde lasta sin egen häst, vars häst attackerade andra i hagen och som ringde hem till mig vid ett tillfälle och mordhotade mig för att det hade legat ett spö i gången och hon fick för sig att jag använt det på hennes häst kanske säger en hel del om vad jag tycker om henne. :cautious:

Själv brukar jag försöka ignorera sura miner så länge det inte går från sur till attack, djur brukar inte fatta att de blir slagna pga att de är sura utan det bekräftar bara att människor är otrevliga typer. Ingen respons = jag är inte farlig och jag struntar i att du ser ut att vilja äta upp mig så länge du inte försöker göra det. Försöker de nafsa så drar jag mig inte för smälla till dem däremot, men sen fortsätter jag med mitt, gör det jag ska och fortsätter ignorera sura miner.

Som @TinyWiny säger, respektera hästen/ponnyn. :)
 
Min dotters första ponny var precis en sådan som TS beskriver. Han var osäker på människor. När vi köpte honom - 8 år gammal - hade han bytt hem 6 ggr redan. Vi såg inte detta när vi provred och när vi väl kom hem med honom och såg hans suriga beteende bestämde vi bara att helt och hållet ignorera hans små bakåtstrukna öron. Vi ägde honom i 8 år och någon gång de sista åren slutade han att vara sur. Vi har aldrig - verkligen aldrig brytt oss om hans surighet utan bara behandlat honom som vilken glad ponny som helst, älskat honom och verkligen haft så roligt med honom. Men ändå tog det honom nästan 8 år att komma över de där första många bytena av hem och människor. Nu är han 17 år och en GLAD liten skit (har fortfarande lite kontakt med honom och hoppas på att jag ska få köpa tbx honom när det är dags för pension).
Så länge du - TS - är ärlig och talar om för ev. köpare hur det står till och hur du har löst "problemet" så tycker jag inte det ska vara ett anledning för pris-säkning. Jag tycker dock inte du ska skriva det i annonsen men väl säga det vid första kontakt.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 137
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 025
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 768
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 885
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp