sälja shettis?(vill inte)

I

isan_love

Jag har en helt underbar shettis som är 13 år gammal, jag har lärt mej rida på henne och vi har typ haft henne sen hon va föl.
Hon är helt enkelt bäst :love:
Men nu är jag ju 15 år gammal och känner mej taskig om jag skulle rida på henne, eftersom man förstör henne då. Men jag vill verkligen inte sälja henne, eftersom hon var min första häst och jag älskar henne så mkt, vet inte om jag skulle klara av att sälja henne. Men frågan är vad som är snällast mot hästen. För om man säljer henne så kanske dom nya ägarna bara kan ha henne i 2-3 år innan de vuxit ur henne, och jag vill inte att hon ska behöva flytta runt resten av sitt liv. Men samtidigt så kan ju inte jag fortsätta att rida henne, jag har försökt få tag i en medryttare men då jag bor mitt uta i skogen så har jag inte lyckas.
Har tänkt att börja köra med henne men är det inte synd om henne att hon aldrig blir riden?? eller kan man avgöra en hästs framtid genom vad som passar en själv?? Sen undrar jag om min lilla shettis skulle må dåligt att bli riden nån gång i månaden av mej (1,62 cm och ca 52 kg) ??? vill inte sälja henne....

Vad tycker ni är bäst för hästen???

Sv: sälja shettis?(vill inte)

jag tycker du ska behålla henne och köra in henne det skulle jag gjort, har svårt att tro att shettisen skulle må dåligt av att inte bli riden så länge den blir motionerad, om du inte ger upp är det säkert också någon liten ryttare som vill komma och rida på henne..

Hästar mår inte dåligt av att inte bli ridna!

Har du en rejäl hage och hästkompisar och därmed ordnar så hästen får tillräcklig stimulans behöver du inte bekymra dig för motionen alls. Om du kör, tömkör eller på annat sätt aktiverar hästen är det bara ett plus.

Har tänkt att börja köra med henne men är det inte synd om henne att hon aldrig blir riden?? eller kan man avgöra en hästs framtid genom vad som passar en själv?? Sen undrar jag om min lilla shettis skulle må dåligt att bli riden nån gång i månaden av mej (1,62 cm och ca 52 kg) ??? vill inte sälja henne....

Vad tycker ni är bäst för hästen???

Körning är ett utmärkt motionssätt för hästen. Bara den får arbeta och på rätt sätt spelar det ingen roll om man rider de eller inte. Nästan bättre om du har kvär hästen och kör den, så du vet att den tas omhand och blir motionerad, än att något barn får den och inte tar hand om den ordentligt.

Hästar behöver inte bli ridna. Körning, agility, trickträning, dressyr för hand är flera alternativ som man kan göra med mindre hästar.

Körning är ett utmärkt motionssätt för hästen. Bara den får arbeta och på rätt sätt spelar det ingen roll om man rider de eller inte. Nästan bättre om du har kvär hästen och kör den, så du vet att den tas omhand och blir motionerad, än att något barn får den och inte tar hand om den ordentligt.

Hästar behöver inte bli ridna. Körning, agility, trickträning, dressyr för hand är flera alternativ som man kan göra med mindre hästar.

hur funkar agility med häst??

hur funkar agility med häst??

Ett litet uttdrag från en hemsida:

"Ponnyn leds genom en bana med olika hinder, t.ex. tunnlar, prasselband, lastpallar, vippbrädor, hopphinder etc. Tävlingen går på tid och för varje fel får man straffpoäng. Snabbast ekipage med minst straffpoäng vinner. Ponnyn ska ledas i träns med ledtygel eller grimskaft."

Har själv inte riktigt varit med på en agility tävling men det är väl i princip att leda runt hästen på banan (vet inte om trav/galopp gäller) och sedan ska man utföra vissa moment. Kanske ställa hästens framhovar på en lastpall, gå igenom en presennings-tunnel, hoppa hinder etc. Kul verkar det vara i alla fall och det finns vissa klubbar som arrangerar tävlingar.

aa det verkade jätte kul :D kanske testar lite här hemma;)

Jag tycker inte du behöver sälja bara för att du inte kan rida längre. Om du har möjligheten att ha kvar hästen både ekonimiskt och platsen så behåll henne tycker jag.

Jag köpte nyligen en shettis fast jag är vuxen o inte kan rida på honom. jag köpte honom för att min stora häst behövde en hagkompis. Mina syskonbarn rider på honom ibland o det tycker han iofs är kul men han tycker det är lika kul att bli longerad, tömkörd o löshoppad.

Jag tror hästar egentligen skiter i vad de får göra bara de får göra något, om du förstår vad jag menar. Min lille shettis älskar att få "vara med" o känna sig "viktig" och bli ompysslad. Jag tror att det är viktigare ATT man aktiverar än HUR man gör det!

din vikt klarar den säkerligen, men du är för lång! det blir för vingligt.
jag själv är ca 159-160, o jag skulle aldrig kunna rida en shettis.

du är dessutom 15...o växer o blir längre.

Min shettis ( 110 cm ) blir riden av en tjej som är 20 år.
Hon väger 53 kg.
Hon rider lätt ca 20 min / gång ca 1-2 ggr/vecka
Eller så kör jag honom .
I bland är vi bara ute och promenixar och har det mysigt .
I bland så släpper jag honom på banan så han får springa av sig

Hambo

Du är för lång och tung för att rida shettisen, så det tycker jag inte att du ska göra. Rida en gång i månaden är ingen mening, hur ska hästen hålla kondition och styrka mellan ridpassen för att bära en så tung ryttare?

Då är det bättre att du kör in ponnyn om du vill behålla den och fortsätta jobba den. Körning är roligt, tyvärr försämras dock tävlingsreglerna hela tiden så att det blir svårare att tävla med shettis, de är ganska utmobbade av körkommitten som hellre vill att man ska tävla med stora ponnyer som kan hävda sig internationellt. Men man kan ju hobbyköra också!

Om du ska sälja tror jag inte att du behöver vara jätteorolig för att din ponny ska bli en vandringspokal. Det är ganska lätt att hitta hem åt snälla välridna shettisar som funkar som barnponnyer. Om du säljer till en hästkunnig vuxen som har 2-3 ganska små barn där det äldsta kanske är 4-5 år så kan du nog våga hoppas på att ponnyn kan få vara kvar i samma hem i ganska många år, särskilt om de har egen gård.

Själv har jag lyckas "parkera" min älskling hos en familj med två småbarn, hela familjen älskar ponnyn och ponnyn har tagit sig an den äldre flickan och funkar jättebra i sin nya karriär som barnponny. Själv är jag jättestolt över att ha fött upp och utbildat en ponny som är till så stor glädje för en liten flicka, som nu kommer att få en jättebra start på sitt ryttarliv, liksom hennes lillasyster så småningom.

Min andra gamla favorithäst går på ridskola och ridläger och är mycket uppskattad där, det är jag också stolt över. En bra ridskola tycker jag också är ett vettigt alternativ om man vill ge hästen ett långt liv. Om den funkar i verksamheten så får den stanna länge, och bra ridskolor är måna om att ge sina trotjänare en bra pension när de inte orkar längre.

Du är för lång och tung för att rida shettisen, så det tycker jag inte att du ska göra. Rida en gång i månaden är ingen mening, hur ska hästen hålla kondition och styrka mellan ridpassen för att bära en så tung ryttare

jag menade inte att jag skulle rida henne regelbundet bara att jag skulle rida nån gång i månaden för att jag verkligen älskar att rida henne:p

Jo, men om du bara rider henne en gång i månaden så har hon ju inte de muskler som behövs för att bära upp och balansera en ryttare som är för lång och för tung. Och då är det bättre att låta bli. Du skulle väl behålla hästen för att du ville dess bästa och för att du var orolig att den inte skulle få det bra, eller hur var det?

Kan du inte bara låna ut henne på foder ??
Jag själv gjorde det misstaget att jag sålde världens bästa shettis,som första barnet fick i julklapp när hon var 3 år och båda döttrarna lärde sig rida på.
Sedermera såldes denna juvel vidare till miserabla förhållanden-jag kopplade in djurskydds mynd./polisen /vet. -ALLT-men jag var helt maktlös-kunde inget göra-förhållanden var inte TILLRÄCKLIGT HEMSKA för att den nya ägaren skulle fråntas sina hästar inkl.min älskling.
Det gick inte att förhandla med ägaren-en äldre dam-jag fick på inga villkor köpa tillbaka min söta lilla ponny-inte för några pengar i världen.
Inte ens via bulvan kunde jag friköpa henne
Jag grät floder.
Jag hade långtgående planer på att klippa upp staketet och helt sonika stjäla henne-men jag besinnade mig,tänkte på följderna -jag på Hinseberg,bakom galler.Vem skulle då ta hand om barn och ridskola?
Just med en liten shettis är det så lätt att den hamnar i fel händer -och du kan ingenting göra.Kanske tom hamnar på slaktbilen till Italien !
Huvaligen.Behåll pärlan hos dig !
Hälsningar

Ta hjälp av ngn kunnig och kör in henne - körning är kul och ett bra sätt att kunna aktivera och behålla sin shettis:)

Hon orkar dig !
Små lätta skojpass är inte för tungt för en shettis .
Men att rida ut på långtur är inget jag rekommenderar !

Hej från hambo

jag tycker att du ska ha kvar shettisen. Du kan ju köra den och då bryr den sig inte om den inte blir riden:laugh:

Foder är ett alternativ. Men då till lika om du vill köpa en till häst kan det vara bra att hons tår kvar så hon kan agera som sällskapshäst. O körningen skulle nog vara aett bra alterinativ ! :)

Jo, men om du bara rider henne en gång i månaden så har hon ju inte de muskler som behövs för att bära upp och balansera en ryttare som är för lång och för tung. Och då är det bättre att låta bli. Du skulle väl behålla hästen för att du ville dess bästa och för att du var orolig att den inte skulle få det bra, eller hur var det?

ja fast jag har tänkt köra henne massor me... men du har rätt e bara svårt att inse att man aldrig mer kommer kunna rida henne:cry:

Kan du inte bara låna ut henne på foder ??
Jag själv gjorde det misstaget att jag sålde världens bästa shettis,som första barnet fick i julklapp när hon var 3 år och båda döttrarna lärde sig rida på.
Sedermera såldes denna juvel vidare till miserabla förhållanden-jag kopplade in djurskydds mynd./polisen /vet. -ALLT-men jag var helt maktlös-kunde inget göra-förhållanden var inte TILLRÄCKLIGT HEMSKA för att den nya ägaren skulle fråntas sina hästar inkl.min älskling.
Det gick inte att förhandla med ägaren-en äldre dam-jag fick på inga villkor köpa tillbaka min söta lilla ponny-inte för några pengar i världen.
Inte ens via bulvan kunde jag friköpa henne
Jag grät floder.
Jag hade långtgående planer på att klippa upp staketet och helt sonika stjäla henne-men jag besinnade mig,tänkte på följderna -jag på Hinseberg,bakom galler.Vem skulle då ta hand om barn och ridskola?
Just med en liten shettis är det så lätt att den hamnar i fel händer -och du kan ingenting göra.Kanske tom hamnar på slaktbilen till Italien !
Huvaligen.Behåll pärlan hos dig !
Hälsningar

skulle vara jätte bra med en medryttare lr foder men jag har inte hittat någon, för jag har inga kontakter i "den rätta åldern" heller så vart hittar man alla #seriösa" unga ryttare... förslökt att sätta ut annins men jag tror att ingen e intresserad pga att hon e en "skogsponny" men jaja jag vet inte :/

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 405
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 542
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 050
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 315
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV