Sälja och köpa nytt, hur löser man det?

TBT

Trådstartare
Vi bor i ett gammalt fint hus på landet. Men nu när sonen blivit lite större har vi börjat att fundera på att flytta närmare skola och hans kompisar. Vi var på en husvisning igår och huset var verkligen toppen. Men hur brukar man gå tillväga i sådana här situationer när vi har ett hus som isf behöver säljas först? Eller får man bli stående med två fastigheter ett tag.
Vi skulle ju kunna sälja vårat först och sätta oss i en lägenhet, men det kan ju dröja innan det rätta huset dyker upp. I värsta fall flera år, hua...
Vi trivs bra i vårat nuvarande hus och kan tänka oss att flytta om det rätta huset blir tillsalu. Det är så mkt som ska stämma, läget, huset och så klart priset.
Någon annan som varit i vår sits? Hur löste ni det?

Ni kan skriva in en klausul i kontraktet för det nya huset att ni måste ha sålt ert hus innan ett visst datum och om ni inte gör det har ni rätt att backa ur köpet :)

Ni kan skriva in en klausul i kontraktet för det nya huset att ni måste ha sålt ert hus innan ett visst datum och om ni inte gör det har ni rätt att backa ur köpet :)

Om säljaren går med på det.
Jag hade hellre valt en köpare utan den klausulen faktiskt.

Vi valde att ha ett inflyttningsdatum som var väldigt många månader efter att vi hade köpt vårt nya hus. På så vis hann vi sälja det vi hade och låg inte ute med mer än handpenningen

Att ni trivs där ni bor och inte är intresserade av vilket hus som helst tycker jag talar för att köpa först och sälja sen. Hur är bostadsmarknaden där ni bor? Är det lättsålt brukar man ofta köpa först och sälja sen. Men det beror såklart även på den egna situationen, hur länge har ni t.ex. i värsta fall råd att ha dubbla boenden? Det som kan vara trixigt med dubbla boenden är om ni har hög belåning, då kan banken säga stopp. Så en bra början är att prata med bank (om ni har lån/behöver låna) och mäklare (om möjligheten att sälja ert nuvarande boende).

Jag hade inte köpt nytt innan jag med säkerhet visste att det fanns mer än en seriös spekulant på mitt eget. Skulle gärna ha gjort en egen besiktning på mitt hus också så jag visste det inte skulle komma en överraskning där. Såg jag ett attraktivt hus hade jag satt ut mitt eget samtidigt, dragit ner något på priset och tänkt mig en snabb försäljning. Jag tänker mig att en säljare lättare går med på en "måste få sålt mitt eget hus först-klausul" när huset redan är ute på marknaden och bevisligen har intressenter.
Något att tänka på är också om man själv har en köpare, säljer huset och sedan ångrar sig säljaren till det hus man är intresserad av. Så plötsligt står man med sålt hus och inget intressant att köpa.
Då kan det vara bra att ha lite tid på sig till tillträdesdagen.

Min erfarenhet är att det kan bero på var man bor. Förut bodde jag nära Sthlm och då var det inga problem att köpa först och sälja sen, för det fanns i stort sett alltid köpare och det var nästan "garanti" på att få sitt befintliga boende sålt. Där jag bor nu däremot är det så pass svårsålt, så då måste man antingen sälja först (och ev hitta ett tillfälligt boende att bo i under tiden man letar nytt), eller vara beredd på att ha råd med dubbla boenden under en längre period.

Vissa mäklare erbjuder ju en dubbelboendekostnadsförsäkring. Detta då man riskerar att hamna med dubbla boenden under en tid. Kan ju vara värt att kolla upp.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
39
· Visningar
3 831
Senast: cewe
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
2 090
Senast: kma
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
2 219
Samhälle Jag har fått ett problem. Eller fått och fått... Har haft detta problem tidigare! Sommaren 2009 köpte jag och dåvarande pojkvän hus i...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
11 485

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka