Sälja lägenhet efter förhandsvisning

Islandshästryttare

Trådstartare
Vi ska ha förhandvisning på vår lägenhet. Är verkligen tidskrävande och jobbigt att städa i minsta detalj men rent blev det. Har nog inte haft det så rent på länge faktiskt. :) Så nåt positivt blir det ju av det hela. Hoppas personen är så intresserad som det verkade på mäklaren när han ringde vid lunch, orkar inte göra om detta inför riktiga visningar tror jag. :crazy: Får väl se vad som händer.Ni som har sålt lägenhet efter förhandsvisning fick ni mer än utgångspriset? Själv är jag nog inte så pigg på att sälja för utgångspriset vid en exklusiv förhandsvisning för en person. Vad är era erfarenheter?
 
Jag sålde en lägenhet i våras. Jag hade redan köpt en ny och med tanke på pandemin och all osäkerhet valde jag att sälja efter förhandsvisning. Mäklaren tog ut två personer innan visning och jag sa till mäklaren att får du ett bud på X kronor så säljer jag innan visning.

Budet låg på drygt 5% över utgångspriset och jag tror inte att jag hade kunnat få mycket mer vid en ev. budgivning så för mig kändes det som helt rätt beslut. Det var skönt att allt gick så fort.
 
Vi ska ha förhandvisning på vår lägenhet. Är verkligen tidskrävande och jobbigt att städa i minsta detalj men rent blev det. Har nog inte haft det så rent på länge faktiskt. :) Så nåt positivt blir det ju av det hela. Hoppas personen är så intresserad som det verkade på mäklaren när han ringde vid lunch, orkar inte göra om detta inför riktiga visningar tror jag. :crazy: Får väl se vad som händer.Ni som har sålt lägenhet efter förhandsvisning fick ni mer än utgångspriset? Själv är jag nog inte så pigg på att sälja för utgångspriset vid en exklusiv förhandsvisning för en person. Vad är era erfarenheter?
Första lägenheten litade jag på mäklaren om att jag inte skulle få mer än utgångspris och sålde efter förhandsvisning. Lägenheten var i absolut toppskick, med alla golv och väggar helt nygjorda och planlösningen ändrad till det bättre. I efterhand tror jag att det var ett dåligt beslut och att jag kunde fått betydligt mer om den visats för fler.

Andra lägenheten tog jag den bästa större mäklarfirman i staden, krävde att få använda egen fotograf (det var innan mäklarna började anlita proffs) och fick nästan dubbla priset mot mäklarens värdering! Och då hade mäklaren ändå schabblat och försökt minska antalet som ville se lägenheten för att hon skulle få mindre arbete med visningar. Lägenheten var dock också den i absolut topp, i samma eftertraktade område i Lund.

Så min erfarenhet är: Lita inte på mäklare!
 
Mäklarfirman gjorde sen efteråt ett utskick till alla lägenheter i området för att ragga kunder och skröt över hur duktiga de var efter att ha fått ett riktigt bra pris för min lägenehet. Då hade de i princip gjort allt för att sabba affären: satt ett alldeles för lågt utgångspris, utan lov lagt in ett par kassa egna bilder i efterhand trots att jag krävt att bara mina egna fick användas och sedan under perioden för försäljningen ändrat i annonstexten och tagit bort allt om att lägenheten var nyrenoverad och i mycket bra skick för att minska intresset Jag blev minst sagt förbannad när jag såg det och de ändrade tillbaka först efter att jag direkt sa att antingen det eller jag bröt deras försäljningsuppdrag med omedelbar verkan.
 
Kan lägga till att jag köpte lägenheten av en äldre dam via rekommendationer från vicevärden i föreningen. Hon hade anlitat en stor mäklarfirma som också misskötte sitt uppdrag, lägenheten hade legat ute i flera månader och jag gav ett bud drygt 10 % procent över det bästa bud mäklaren ville hon skulle acceptera plus att hon slapp betala 5 % i mäklararvode och jag tyckte ändå att jag fick köpa till ett bra pris.
 
Däremot tror jag det är en dålig affär att försöka sälja på egen hand. Att anlita en mäklare gör att det känns mera seriöst och exklusivare och jag tror arvodet till mäklaren betalar sig i ett högre pris.
 
Ja sålde min lägenhet till en person som hörde av sig till mäklaren när min lägenhet bara låg ute som kommande.
Jag var bortrest på semester och det var knappast städat hemma då jag inte hade någon aning om att det skulle ske så fort. Mamma var snäll och öppnade åt mäklaren och intressenten.
Det var otroligt skönt att slippa städa, plocka undan saker inför fotografering samt visning.
Mäklaren sade direkt att om intressenten vill ha lägenheten måste den ge 2 miljoner, inte ett öre under. Då hade min lägenhet värderats till 1,8 milj av en annan mäklare men min sa att han absolut skulle kunna ordna 2 miljoner vilket han då också gjorde. Signerade alla papper digitalt från sommarstugan. Jag behövde alltså typ inte lyfta ett finger!
 
Vi ska ha förhandvisning på vår lägenhet. Är verkligen tidskrävande och jobbigt att städa i minsta detalj men rent blev det. Har nog inte haft det så rent på länge faktiskt. :) Så nåt positivt blir det ju av det hela. Hoppas personen är så intresserad som det verkade på mäklaren när han ringde vid lunch, orkar inte göra om detta inför riktiga visningar tror jag. :crazy: Får väl se vad som händer.Ni som har sålt lägenhet efter förhandsvisning fick ni mer än utgångspriset? Själv är jag nog inte så pigg på att sälja för utgångspriset vid en exklusiv förhandsvisning för en person. Vad är era erfarenheter?
Om du ska sälja före den riktiga visningen är det kutym att de lägger ett riktigt bra bud, annars är det ju bättre att ha öppen visning och förhoppningsvis budgivning. Såklart beroende på hur man tror att bostaden går, är det troligt med stort intresse osv.

Min sambo sålde sin lägenhet efter förhandsvisning. Drömscenario där två olika tittade på den och båda ville verkligen ha den. Utgångspris 1,990 vilket vi hade varit rätt nöjda med, sen började de två buda mot varandra och den såldes för 2,5! Rekordet för likadan lgh i föreningen innan var 2,0.
 
Jag tycker man kan resonera så här: Om en köpare efter en förhandsvisning ger ett bud varför skulle inte samma köpare vara intresserad av att köpa någon vecka senare efter ordinarie visning? Såklart kan det vara speciella omständigheter men i normalfallet är det inte sådan panik med ett köp.

Sen signalerar också förhandsbud att lägenheten är eftertraktad och det i sig borde göra att man vill låta även andra få möjlighet att lägga bud.
 
Haft förhandsvisning nu vi får väl se hur det går, mäklaren sa att det är självklart att det inte blir utgångspris om man bara visar den på förhandsvisning. Vi får väl se personen skulle fundera till imorgon.
 
Jag tycker man kan resonera så här: Om en köpare efter en förhandsvisning ger ett bud varför skulle inte samma köpare vara intresserad av att köpa någon vecka senare efter ordinarie visning? Såklart kan det vara speciella omständigheter men i normalfallet är det inte sådan panik med ett köp.

Sen signalerar också förhandsbud att lägenheten är eftertraktad och det i sig borde göra att man vill låta även andra få möjlighet att lägga bud.

Här är det väldigt många lägenheter som går efter förhandsvisning. När vi letade lägenhet själva nu så var det fem lägenheter som blev borttagna innan vi ens kom på visning för att de såldes på förhand. Vet inte om du bor i mindre eller större stad men i storstan är bostadsmarknaden hemsk tycker jag.

Vi är nog lite brända efter förra gången vi sålde, det var fyra som bjöd och alla hoppade av innan kontraktskrivning. Eftersom ingen köpte så vi fick börja om med nya visningar.
 
Min begränsade erfarenhet av förhandsvisningar är att det många gånger går snabbt, smidigt och enkelt. Ja man kanske skulle ha fått ett högre pris vid en öppen visning med budgivning men att slippa all kludd och oro runt omkring kan också vara värt att räkna in i kalkylen.
 
Min begränsade erfarenhet av förhandsvisningar är att det många gånger går snabbt, smidigt och enkelt. Ja man kanske skulle ha fått ett högre pris vid en öppen visning med budgivning men att slippa all kludd och oro runt omkring kan också vara värt att räkna in i kalkylen.

Ja lite så tänker vi också. Bara att göra iordning lägenheten för visning är ganska tidskrävande.
 
I dessa tider hade jag inte sålt på förhandsvisning. Folk är flyttgalna pga corona. Min mamma sålde precis sitt hus (som är ett fritidshus). Hon sa att hon nöjde sig med utgångspriset på 1,7, för då gick hon jämt ut. Hade någon varit snabb och erbjudit henne det så hade hon nog tagit det. Det var en jäkla tur att det blev budgivning - det såldes för 2,5.
 
Det hjälper ju inte dig nu @Islandshästryttare men vi valde att säga nej till alla förhandsvisningar. Mäklaren hade insisterat på ett lågt utgångspris som inte alls motsvarade vad vi hoppades få och vi visste att vi hade ett bra objekt som skulle gynnas av budgivning. Fördelen med budgivning är ju att köparen tenderar att bli mer betalningsvillig om hen ser att flera andra vill ha samma sak. Jag tror att det oftast är köparen som gynnas ekonomiskt av förhandsbud. Säljaren vinner på andra sätt, som att det blir en snabb och smidig affär.
 
I dessa tider hade jag inte sålt på förhandsvisning. Folk är flyttgalna pga corona. Min mamma sålde precis sitt hus (som är ett fritidshus). Hon sa att hon nöjde sig med utgångspriset på 1,7, för då gick hon jämt ut. Hade någon varit snabb och erbjudit henne det så hade hon nog tagit det. Det var en jäkla tur att det blev budgivning - det såldes för 2,5.

Fast det är väl skillnad på ett fritidshus och en lägenhet?
 
Min syster sålde inte sin lägenhet i centrala Göteborg efter förhandsvisningen utan till samma köpare 1 månad senare fast 200.000 billigare ... så kan det oxå gå!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 003
Senast: Blyger
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 045
Senast: MML
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 967
Senast: lundsbo
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 882

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp