Sälja/köpa häst utan pass?

P

Philippa

Stämmer det att det fr.o.m. 2002 inte är tillåtet att sälja/köpa häst som inte har pass?

Där det står precis det
Från och med den 1 mars 2002 ska alla svenska hästar ha ett pass där ägare, hästens identitetsnummer... I första hand krävs hästpass för föl, vid tävling, ägarbyte, export och slakt, men före 2005 års utgång ska samtliga hästar i Sverige ha hästpass

Sen att det kanske inte kollas före 2005 är en helt annan sak.

Oups.. sålde min gamla häst i Jan utan pass.. Visste inte om den regeln, förrutom innan 2005 skall alla hästar ha pass.
:crazy: :crazy: :crazy:

jamen jag har köpt tre nya ston utan pass, jag trodde också att det inte gällde fören 05. Har också sålt två föl utan pass.

klart att det inte gör, och VEM skall kolla det då?? Skall dom åka runt och kontrollera varenda häst som säljs om dom har pass ?? *NOT* :rofl:

Varför skulle inte det gälla? Bara för att de hitills inte kontrollerat vid ägarebyten betyder det inte att det är tillåtet. Jag skulle inte kunna tänka mig att köpa en häst utan pass, varför ska jag stå för kostnaderna när det är uppfödaren/säljarens sak? :p

Om en toppenhäst kommer i din väg så köper inte du den för att du inte vill betala dom där ynka 250 kronorna :confused:

Inte en chans i världen att alla hästar kommer att ha pass år 2005.

Där står oxå att alla hästar skall ha pass vid tävling och hur många har det?? Ungefär lika många som säljs skulle jag tippa dvs inte speciellt många :smirk:

Så vitt jag vet har ingen blivit nekad till att tävla utan ett pass.

250 kr är ingenting. Men när det kostar 3000 kr kan man börja fundera :crazy:

men vi har varit i väg och ställt våra ponnysar och det har aldrig varit någon som har frågat efter passet.
Tror inte att det är så många som följer dessa lagar, det är väl som lagen om att alla hundar ska vara märkta och det är ingen som har koll på det iheller.

Det har iofs inget med saken att göra. Det är inte tillåtet. Vem som ska kolla, hur det ska kollas och att det inte kollas är inte relevant för frågeställningen.

Jag har inget emot att inte följa de regler som finns, det händer säkert varje dag, däremot vill jag gärna veta om jag bryter mot något.

Har du isåfall sålt dina föl utan att registrera dem? Sedan 2000 så tror jag att de flesta rasföreningar registrerar med pass.
Då var det 2 föl som reggades samt 2 vuxna som bytte regpapper mot pass. Tur man kör renrasigt och registrerar som föl! idkoll+ chippning = 450 kr/häst enbart idkoll 150kr

mina föl reggas som rp då mamma inte har någon stam. Förra årets föl ville ägaren själv regga in, men årets föl har jag lämnat in papper på så hon lär ju få sitt pass innan försäljning.

Hur många topphästar finns det utan papper? :angel: Jag har noll och intet intresse av papperslösa hästar, oseriös får andra vara. :smirk:

Dessutom vill jag att mina djur ska få vård när de behöver istället för att tvångsavlivas, hört talas om kobonden som fick sina djur skjutna? :crazy:

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 106
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Bokade in provridning idag på en häst. Ägaren skrev då det sista ”Glöm inte att komma i nya kläder iom smittorisken”. Brukar alltid...
2
Svar
23
· Visningar
2 610
Senast: warg
·
Hästmänniskan Hej! Jag ska i helgen provrida en häst. Jag gillar den på video och hoppas att det skall vara ”rätt”! Dock skall jag utomlands i 4...
Svar
11
· Visningar
1 215
Senast: Oh_really
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 323

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat

Omröstningar