Sälja/köpa föl!?!

myfairlady91

Trådstartare
Hur har ni uppfödare skrivit kontrakt när ni säljer föl men innan de har skiljts ifrån mamman!?! Lägger köparen någon handpenning? Vet. besiktning har ni gjort det? Hur blir det med försäkringen? Har köparen försäkrat fölet själv? Återköpsrätt kan man skriva med det i kontraktet?
//Lena

Sv: Sälja/köpa föl!?!

Jag har sålt årets föl innan avvänjning. Köparen har lagt 10% i handpenning o ska lägga 10% till snart, resten vid leverans. Jag står för försäkring fram tills att han är hennes, dvs vid avhämtning. Handpenningen är förverkad om inget "oförutsett" inträffar. Han är besiktigad en gång och ska besiktas igen vid avhämtning.

Förmodligen kan man skriva med återköpsrätt tills det att den är till fullo betald? Vet faktiskt inte.

Jag har sålt mina föl till fullo innan de varit leveransklara.Jag ordnar försäkring på fölet åt köparen men denne står själv för försäkringssumman.Försäkringen täcker ju om där händer nåt.

Hade jag tagit handpenning så hade jag skrivit att "säljaren har äganderättsförbehåll tills dess att den är till fullo betald".

Brukar även ha med att "säljaren skall tillfrågas om återköp vid ev ny försäljning av hästen".

Numera åker aldrig mina föl härifrån såvida de inte åker med transportbolag...föl i vanlig transport ensamma innebär alldeles för stora risker....så jag brukar rekommendera ett bra transportbolag där de håller bra priser samt att hästarna åker i boxar.

De flesta köpare nöjer sej med att fölen är enbart försäkrade och brukar inte kräva besiktning,i vanliga fall.

Jag har sålt mina föl innan de är avvanda. Köparen får betala halva köpesumman när de tingas och sedan resten när de hämtar dem. Jag har dem försäkrade tills köparen betalt allt. Händer det fölet något så får de pengarna tillbaka och jag tar försäkringspremien. Skulle de backa ur köpet så behålelr jag pengarna. Att det inte blir 10% av köpesumman beror på att det är så små summor vi pratar om.
Vet besiktning har jag aldrig varit med om att göra på ett föl. Ser till att försäkra dem med Folksam Plus A1 så är de skyddade mot dolda fel.

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
7 793
Senast: morgaine
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej! Jag köpte i valp i augusti i år och vart då informerad att valpen inte hade stamtavla. Vilket inte gjorde mig något då jag inte...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
22 367
Senast: Gunnar
·
Juridik & Ekonomi Hur går det till? Det är inte aktuellt i dagsläget, men jag känner att jag längre fram vill ha något annat, lite längre bort från...
Svar
9
· Visningar
1 273
Senast: julgrisen
·
Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 992
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka