Sälja hus

BernT

Trådstartare
Om en person äger ett hus och har skrivit på en fullmakt för sin ekonomi till ett av barnen och det barnet väljer att sälja personens hus, kan de övriga barnen motsäga sig det? Inget av barnen vill ha huset dock.

Lekmannasvar: Om fullmakten följs (läs: eventuella begränsningar eller villkor respekteras) så kan jag inte se att husförsäljningen skulle vara annorlunda än om husägaren själv säljer på egen hand. Med andra ord kan barnen förstås motsäga sig det, men inte påverka försäljningen.
(Sedan kan det kanske gå att ifrågasätta ett agerande som otillbörligen kan komma att gynna fullmaktshavaren som blivande arvinge, men det beror ju på de specifika omständigheterna. T ex om fullmaktshavaren säljer förälderns hus väldigt billigt till bulvan/motsv, med avsikt att själv köpa tillbaka.)

Så länge fastigheten säljs för marknadsvärdet har inte de andra barnen någonting att säga om det. Frågan är väl varför de inte vill att huset ska säljas om de ändå inte vill ha det själva? Är det så att huset bara står och kostar pengar och föräldern aldrig kommer att kunna flytta in i det igen så är det väl ingen mening att ha det kvar om ingen annan heller vill ha det. Frågan är varför folk blir arga?

Det behöver kanske inte vara lagligt fel, men det kanske är en moralisk gråzon.

Liknande trådar

Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 186
Senast: Thaliaste
·
Hemmet Jag äger ett litet hus (med betoning på litet) på en mindre ort, men med närhet till större stad med lite högre priser på fastigheter...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
2 998
Senast: nyttnick
·
Samhälle Jag vill diskutera en sak som stör mig väldigt mycket och det är personer som ska lägga upp bilder på sina barn, men som ska maskera...
2
Svar
20
· Visningar
1 593
Kropp & Själ Blev lite inspirerad av tråden under Barn som behandlar FHM's rekomendationer om skärmtid. Vad har man egentligen en padda till? I min...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
2 482
Senast: Marita73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV