sälja hästen? *långt*

Sv: sälja hästen? *långt*

Jag förstår faktiskt din pojkvän, det är inte kul att försörja någon annan för att den ska ha råd att göra det som den vill.

Men jag tycker inte att du ska sälja din häst, det kommer att gå ut över ert förhållande så att du kommer lämna honom, det blir ju hans "fel" att du måste sälja din kompis, den sorgen kan knäcka vilket förhållande som helst.

Försök lämna ut hästen på foder tills du får jobb eller skaffa en betalande medryttare.

Där du har din praktikplats, kan du inte höra om det kan övergå i en annan anställningsform?
Förklara för dem att du inte kan klara dej på att bara få ut 2300kr/ månad.

Sök alla jobb, inte bara det du verkligen vill jobba med, de jobben kan du söka sedan, när du har en fast inkomst.

Hoppas allt löser sig för dej, lycka till!

Jag håller med Yamima..

Vad arbetar du med, eller var får du in dina pengar från? Vill säga att du KAN ställa krav på arbetsförmedlingen. Om du har ett r*vhål till handläggare, be om en annan. Du måste stå på dig för att komma någonstans. Läste att hästen räddat dig från otrevligheter. Sälj inte hästen i första hand, men .. du måste börja stå upp för dig, kräva din plats i samhället. Tyvärr är det så att många, alldeles för många kör över en när man är nere, hängig, känner sig urlakad mm mmm.. Då när man behöver någon som fotar en i häcken, då är där sällan någon som puttar på en. Nu puttar jag på dig! Så! upp med hakan, stå på dig, tänk ut vad du bör/ska göra, gör upp en plan, skriv ner, för hur du ska gå vidare med pengar, boende, sambo, söka jobb mm. Det underlättar för då kan du se och följa dina steg. Även om det i början känns som ett nederlag att tex, flytta hem, gör det för en bestämd tid, för att lyckas behöver man ibland gå tillbaka några steg. Men se framåt och inrikta dig på en väg som du tror på.

Var noga med att informera dina planer för dina närmaste, som du litar på så dom ser att du faktiskt har en plan för att lösa detta. Håll dig till planen, blir något ändrat berätta förändringen. Alla andra kan skita i dina planer, är mina ord..

En man ska man aldrig hänga upp sitt liv på, har egna erfarenheter och gudarna ska veta vad jag ångrar mig. Men alla är vi olika och jag hoppas du väljer det som känns rätt för dig.

Det finns ju massa jobb inom hem/sjukvård som behöver poolarbetare(snabbvikarie typ) manpower, Ohlssons mm mm.. Om det nu bara är ströjobb du kan ta. Att jobba inom hästbranschen ger sällan pengar (eftersom det är idetta fallet som är en stor börda o skapar oro) Sök dig till andra arbeten. Kanske servitris på helger kvällar?

Tyvärr ligger det något i att din pojkvän inte kan/vill/ska betala för dig och jag tror inte för en sekund att du är en snyltare. MEN det är mycket lätt att bli lite, hmm.. trygg i situationen även om det inte är det man vill igentligen. Så han gör faktiskt rätt, fast det känns ohyggligt fel för dig. Sen säger jag inte att han är den rätta eller att det är han du ska leva med..

Lycka till! Stå på dig! Upp med hakan tjejen :banana:

Hur gammal är du?

Jag levde hos min kille gratis innan jag hade jobb. Det var dock inget jag krävde utan jag kunde flytta hem till mina föräldrar om han inte hade råd att ha mig där. Men han ville ju ha mig där.

Om du inte har arbete än så kan du ju fortfarande bo hemma varpå du inte ska behöva välja mellan häst och kille.

Sen tycker jag att han kan ju inte kräva att du säljer din häst bara för att det är svårt att få jobb. Jag själv gjorde klart för min karl att häst har jag och det kommer jag alltid att ha. Det får han leva med vad som än händer om han ska ha mig. Det är en del av hushållet.

Är han något att ha så tycker han att du är värd att vänta på för honom. Antingen boende hos honom eller boendes hemma hos dina föräldrar. Jag kan förstå att han inte har råd att betala för dig men bor du hemma så behöver han ju inte göra det heller, även om det är tråkigt att inte kunna bo tillsammans.

OM man är en familj - vilket två människor som bor ihop, för att de älskar varandra torde vara - då hjälps man åt! Det finns mängder av snorbillig mat - bönor, havregrynsgröt, blodpudding... Då handlar det inte om att den ena parten försörjer den andra.

IMNHO OBS! Detta gäller om ni är vuxna människor med planer på att bo ihop "för alltid"- OM hästen bara är en hobby - då är det osolidariskt att behålla den. OM hästen är tillvarons krycka, som ger mening och struktur - då är det osolidariskt att inte försöka se till att partnern kan behålla den. Ä

Till TS: Varför har du så lite pengar? Har du talat med soc? (fast då räknas du och pojkvännen alt. du och mamma som ett hushåll beroende på var du är skriven).

Baserat på vad du skriver anser jag inte att det går att råda dig till att sälja hästen. Vad är det egentligen som händer - har pojkvännen inte råd med dig? (mat till två är sällan dyrare än till en. Att bjuda någon som kan hjälpa till att laga maten är ofta en besparing. Lagad mat är oftast billigare än halvfabrikat). Har han tröttnat och vill bli av med dig? (att vara snål är oattraktivt och därmed ett sätt att fjärma människor). Eller försöker han lossa dig från ditt eget liv? Misstanken finns där, eftersom du är i en situation där du är sårbar. Människor i sådana situationer fungerar ofta som en skitstövelmagnet. Skitstövlarnas vanliga strategi går ut på att fjärma sin ägodel från sitt tidigare liv (vänner, familj, hobbies) - ju mer den andra personen ger upp, ju mer beroende blir dem. Dessutom om man är försörjd kan en skitstövel argumentera att man bör vara tacksam.

Du är i en situation där varningsklockor ringer hos vissa yttre betraktare, som mig. Sannolikt är din pojkvän just. De allra allra flesta människorna runt oss är det, men priset för att gå på en mina är högt. Finns det ingen som du kan bolla med IRL? Någon som känner er båda, eller kanske en kurator e.dy.l.?

PS kan en medryttare bära några av hästenskostnader? Du kan säkert få en sex-sju hundra och det kan man köpa mycket blodpudding för?

Senast ändrad:

Tyvärr kan jag förstå det ekonomiska perspektivet med mat. Jag tillexempel skulle inte ha råd att försörja min pojkvän helt själv (har ju min häst som kostar) vilket gör att han får betala för den mat han äter eller inte äta hos mig helt enkelt. Sedan är det skillnad om man bor ihop eller bara ibland. Jag i mitt fall kan också bjuda på mat och så men inte 7 dagar i veckan, det finns det inte pengar till. Så även om det är tråkigt så kan jag förstå det.

Vet inte vad jag skulle göra om jag var i din situation. (Eller jo, JAG skulle flytta hem igen för att ha råd med min häst, men det är inte alla som kan det).

Lycka till i alla fall.

Jag gissar att rollen som "sugar daddy" får din pojkvän att känna sig olustig. Kan det vara så att han inte trivs med att du hamnar i en beroendesituation?

Oavsett om det stämmer eller ej måste du göra något åt din situation och se till att få en riktig inkomst. Att sälja hästen kommer ju inte hjälpa mer än att du får ett par tusen i månaden att lägga på dig själv, och det är fortfarande inte tillräckligt att leva på som vuxen.

Sedan är det ju så att det är inte alla förunnat att kunna ägna sig åt en dyr hobby, så i det långa loppet måste du överväga om du kan fortsätta ha egen häst eller inte.

fy vilken jobbig sits.
För det första tycker inte jag att din sambo är särskilt snäll som stör sig på att du äter för mycket...lite snålt om man älskar varandra. Men vad vet jag, han kanske är svartsjuk på att du spenderar all tid på hästen, men ändå...
Sedan undrar jag hur du gör om hästen blir sjuk och självrisken måste betalas? Har du råd att ha häst med allt vad det innebär?

Du har ett svårt val framför dig..helt klart.
För det första, det låter ju oerhört jobbigt att allt du äger går oavkortat till hästen (och då är 2300 ändå lite pengar) Det blir ju lätt en ond cirkel när alla pengar och all tid går till hästen samtidigt som man ska skaffa jobb...
Om du säljer din häst, tror du att din sambo kommer vara där för dig och ge dig emotionellt stöd?
Testa att sätta ut en annons och se hur det känns när folk kommer och tittar, du kan alltid säga nej och avbryta om det känns för tungt för att genomföra en försäljning av hästen.
Du måste pröva dig fram och se hur du känner, ibland kan det vara så att tanken på något är värre än verkligheten, man vänjer sig etc.
Är det så att du bara inte kan sälja hästen, även fast du försökt och låtit folk komma och titta, ja då har du svaret där...

Lycka till:)

fy vilken jobbig sits.
För det första tycker inte jag att din sambo är särskilt snäll som stör sig på att du äter för mycket...lite snålt om man älskar varandra. Men vad vet jag, han kanske är svartsjuk på att du spenderar all tid på hästen, men ändå...
:)

JAG tycker killen är VÄLDIGT snäll om han har försörjt henne i ett år.
Jag skulle inte ha möjlighet att göra det idag, inte för att jag inte hade velat utan för att jag inte hade haft RÅD.

Drar killen in 40 000/månaden - ja, då kan jag tycka det är snålt. Men det kan vara rejält tufft att försörja två personer på tex studielån eller mkt låg lön.

Killen använder det kanske som ett sätt att ge henne en knuff i ryggen så att hon tar sig i kragen och söker jobb eller börjar ? Det är ju inte rimligt att bara dra in 2300/mån och sen lägga det på en häst om det är nån annan som får "lida av det". Ett tag - självklart, men efter ett år hade jag nog med velat få nån ändring.

Fast om det var min sambo skulle jag hellre velat att det var raka rör och att man diskuterar problemet från start.
Jag tycker det låter som om han inte bryr sig på det sätt han väljer att "ge en knuff i ryggen".
Men jag utgår bara från mina egna relationer och alla har vi olika preferenser.
Hoppas ingen tar illa upp...:)

Jag förstår din sambo. Att försörja nån annan för att denne ska ha råd med sin dyra hobby är ingen hit och han har ändå gjort det i ett år.

Hur hade du gjort om du inte haft honom? Vad hade du levt av då?

Att vara vuxen innebär att inse att man ibland måste acceptera att man inte kan alltid göra som man vill. Saker och ting kostar och man har ett ansvar att försörja sig själv.

Som jag ser det så finns två utvägar. Sälj hästen, skaffa betalande medryttare eller lämna hästen på foder. Detta för att få ner kostnaden eller se till att fixa ett jobb. Och i ditt läge kan du inte välja. Du får söka allt inkl det jobb du inte vill ha.

Fast från BÖRJAN kanske det inte var ett problem? Du vet, saker kan förändras. Det är en sak att försörja någon under ett par månader, tills den kommer på fötter. Men efter ett år så kanske det blir ohållbart?

Jag förstår din sambo. Att försörja nån annan för att denne ska ha råd med sin dyra hobby är ingen hit och han har ändå gjort det i ett år.

Hur hade du gjort om du inte haft honom? Vad hade du levt av då?

Att vara vuxen innebär att inse att man ibland måste acceptera att man inte kan alltid göra som man vill. Saker och ting kostar och man har ett ansvar att försörja sig själv.

Som jag ser det så finns två utvägar. Sälj hästen, skaffa betalande medryttare eller lämna hästen på foder. Detta för att få ner kostnaden eller se till att fixa ett jobb. Och i ditt läge kan du inte välja. Du får söka allt inkl det jobb du inte vill ha.

Vad har TS för utbildning? Studera är kanske ett alternativ?
Mcdonalds och städbolag söker ofta folk. Även med bara ett Timvik borde man kunna dra in mer pengar än 2300 i månaden.

gör dig av med pojkvännen!! okänslighet och egoism brukar knappast avta med åren.

Lämna ut hästen på foder tills du får jobb eller skaffa medryttare som kan betala en del.

Tycker du ska göra dig av med pojkvännen, han har inte alla hemma om han säger något sådant.
Behåll hästen och skaffa ett jobb, inom vården söker de alltid folk.
Lycka till!

Ja men som det låter på henne så har hon ju försökt söka jobb, är inte så lätt att få ett jobb i dagens samhälle.
Är ju bara maten som kostar och eftersom hon gör i princip alla sysslor hemma så tycker jag att maten kan hon få för det och han skulle ju ändå bo i lägenheten om inte hon bodde där.

Jag behöver råd.
jag sitter i en sits där jag måste göra ett val, för det kommer inte funka i fortsättningen annars.
Jag har en häst, världens snällaste underbaraste lilla kille som jag köpte då mitt liv verkligen var kört i botten. Han har räddat mig från att begå självmord ett antal gånger.

ett halvår efter att jag köpt min vän träffade jag en kille som jag idag har varit tillsammans med i lite mer än ett år. Jag älskar honom och jag känner att vi verkligen har en framtid tillsammans.

nu till problemet, jag får in 2300 kr i månaden vilket går oavkortat till hästen. Jag praktiserar på en ridskola 7-17 varje dag för att ha råd att ha kvar min älskade häst men söker "riktigt" jobb hela tiden.
Men jag bor även hos min pojkvän sedan ett antal månader tillbaka, i början var han helt på det klara att jag inte hade ett jobb så länge jag hjälpte till hemma, vilket jag gör. Jag försöker att hålla det snyggt och rent hemma och det står oftast klar mat på bordet när han kommer hem från jobbet.

Jag och sambon hade en disskusion för ett tag sedan om att jag ville ha lite hjälp hemma, men vi gick ur den disskusionen med att jag måste "förtjäna" uppehälle. Fine, lugnt för mig! Men nu räcker det inte längre. Han har bett mig att sluta äta hos honom, för jag äter för mycket. Jag måste börja äta hos min mamma eller gå till socialen för att ha råd till mat.

Jag vill varken eller, så jag har börjat fundera.. Är det nu jag ska göra mig av med min älskade vän som har hjälpt mig ur min depression och alltid stått vid min sida, som gjort mig lycklig?

Bara tanken får mig att börja gråta och se svart, men är det här vad jag måste göra ?

ge mig råd, behöver hjälp.
tack till er som orkade läsa igenom allt.

:(

Givetvis skall du gå till soc så att du kan betala för din del av hyra, mat osv. Det förstår jag att han tycker. Sedan kommer du ju klart att få problem när du går dit om du har häst. Fast till halva hyran och schablonbelopp för existenminimum för övrigt lär du få minus de pengar du då själv känar in i stallet. Men lite pengar lär du då kunna bidra med. Bättre än inget som nu. För existensminimum är mer än 2300 kr i månaden. Är din pojkvän ändå inte nöjd, med halva hyran betald och lite bidrag till mat, så får du väl fundera över om ni hör ihop. Eller om gnället NU beror på att det börjar skära sig. Sälj inte hästen i nuläget. Kan inte din mamma ställa upp lite på dig med?

Man skall inte skämmas för att gå till soc om man måste.

Hälsning Maja

kan du inte söka jobb som springvikarie i äldreomsorgen+skola? borde alla fall ge mer än praktiken, och telefonjobb brukar det ju finnas en massa. hemskt jobb, men så det ekonomiska löser sig, om du vill ha kvar hästen? för mig är alla falla hästen det sista jag skulle ge upp...

vad gör du sen om han efter ett tag när du sålt hästen kommer framm till att oj då, dig gillar jag inte, nu är det slut. hur mycket skulle det stöööra och göra dig ledsen sen då? och vid det tillfäller har du ju ingen som hjälper dig upp ur det,för du har sålt honom/henne. Såklart om ni planerar på att ha ett liv tillsammans på allvar så är det ju en sak, men i sånafall tycker man ju att han borde vara så förstående och hjälpa,( och om du berättat hur mycket hästen betyder för dig och har hjälpt dig) tills du hittar ett jobb eller annan lösning. Sen finns det ju förståss en sån grej som vissa sambor med mening att leva resten av livet utövar som heter gemensam ekonomi.
men han måste ju inse det att du faktiskt försöker, det skulle ju vara en annan sak om du bara låg hemma på soffan och såg på tv utan att lyfta ett finger. Då skulle jag nog kicka ut dig ;) om jag vore han :banana: hoppas det löser sig. Men jag skulle inte sälja.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 318
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 536
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 037
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 724
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar