sälja hästen? *långt*

B

Breakdown

Jag behöver råd.
jag sitter i en sits där jag måste göra ett val, för det kommer inte funka i fortsättningen annars.
Jag har en häst, världens snällaste underbaraste lilla kille som jag köpte då mitt liv verkligen var kört i botten. Han har räddat mig från att begå självmord ett antal gånger.

ett halvår efter att jag köpt min vän träffade jag en kille som jag idag har varit tillsammans med i lite mer än ett år. Jag älskar honom och jag känner att vi verkligen har en framtid tillsammans.

nu till problemet, jag får in 2300 kr i månaden vilket går oavkortat till hästen. Jag praktiserar på en ridskola 7-17 varje dag för att ha råd att ha kvar min älskade häst men söker "riktigt" jobb hela tiden.
Men jag bor även hos min pojkvän sedan ett antal månader tillbaka, i början var han helt på det klara att jag inte hade ett jobb så länge jag hjälpte till hemma, vilket jag gör. Jag försöker att hålla det snyggt och rent hemma och det står oftast klar mat på bordet när han kommer hem från jobbet.

Jag och sambon hade en disskusion för ett tag sedan om att jag ville ha lite hjälp hemma, men vi gick ur den disskusionen med att jag måste "förtjäna" uppehälle. Fine, lugnt för mig! Men nu räcker det inte längre. Han har bett mig att sluta äta hos honom, för jag äter för mycket. Jag måste börja äta hos min mamma eller gå till socialen för att ha råd till mat.

Jag vill varken eller, så jag har börjat fundera.. Är det nu jag ska göra mig av med min älskade vän som har hjälpt mig ur min depression och alltid stått vid min sida, som gjort mig lycklig?

Bara tanken får mig att börja gråta och se svart, men är det här vad jag måste göra ?

ge mig råd, behöver hjälp.
tack till er som orkade läsa igenom allt.

:(

Sv: sälja hästen? *långt*

ursäkta, men vad är det för snåljåp som inte tolerar att du äter hos honom??

Kunde nastan varit jag som skrivit det dar, for lite mer an 1 ar sedan.
Jag bodde med en kille, hade inget jobb, ibland hoppade jag in som vikarie, men hade ju alltsa ingen bra ekonomi och allt gick till hasten. Min sambo betalade hyra o den mesta av maten - jag stadade, tvattade mm. Till slut trottnade han pa det och det blev bara brak o tjaft varje dag. Denna hasten har jag haft sedan fol och vi har en 7 ar lang historia nu. Han sa att jag fick salja eller avliva (hasten var dalig ett tag o veterinarrakningarna lavade upp sig).
Jag kan iofs forsta honom, men hasten betydde sa mycket for mig och det tog tillslut slut med killen, efter 2 ar. Vilket jag ar glad over nu.
Jag tycker du ska behalla din hast. Det maste val finnas nat jobb nanstans? Jag vet att det ar svart, jag var arbetslos i over 1 ar och det var frustrerande. Kan du inte ha hasten gratis pa ridklubben nar du har din praktik dar?
Allt loser sig.

Det låter inte som om ni har ett så bra förhållande, kanske du borde dumpa killen och behålla hästen...

ja.. tydligen min pojkvän. han har inte råd tydligen. :(

Uscha, det låter precis som här ju.

Tyvärr är ridskolan proppfull, och jag tror inte jag skulle få ha honom där gratis ändå! :(

kanske istället dags att ta en funderare över mitt förhållande istälelt.. kanske?

ursäkta, men vad är det för snåljåp som inte tolerar att du äter hos honom??

Har han inte råd, så kanske han inte har råd. Jag hade inte haft råd att försöja någon just nu. Jag hade inte velat att hamna hos kronofogden för att nån annan har en dyr hobby.

Du far satta dig in i hans situation lite ocksa, vet han om att du gor allt for att fa jobb? Min fd sambo borjade tjafta for han trodde jag "levde lyxliv" och inte anstrangde mig for att hitta jobb etc. Sa var det ju sjalvklart inte och jag blev bara sarad nar han trodde det. Men jag kan forsta honom ocksa efter sa pass lang tid, klart man vill dela pa utgifterna. Han sag min hast som en hobby, och har man inga pengar till mat ska man inte ha en san dyr hobby. Jag sag ju sjalvklart pa det hela annorlunda men forstod ju samtidigt honom, som inte var hastmanniska.
Jag tycker ni ska prata om det, vet han om hur mycket hasten betyder for dig och vad du gatt igenom? Kan han inte prata moget om det hela, ar det nog dags att fraga sig sjalv om det ar forhallandet det ar fel pa..

självklart, har han inte råd så har han inte.. men jag vet att han har. det är det som är problemet, eller ja vad man nu ska säga.

Men enligt honom så måste han ta livet av sig varje gång han har under 2000 kvar när nästa lön kommer. :/

men jag förstår självklart honom också.. men jag försöker verkligen få jobb osv, för jag vill kunna betala för mig själv.

Har han inte råd, så kanske han inte har råd. Jag hade inte haft råd att försöja någon just nu. Jag hade inte velat att hamna hos kronofogden för att nån annan har en dyr hobby.

Det dar ar sa sant. Man kan inte begara nagon annan att forsorja en for att man har en dyr hobby.

TS: Kan du inte ga hem till din mamma och ata lite oftare da? Dewt hela maste ju ga att losa..

ja i princip vet han allt. Han vet att jag söker jobb typ i hela tiden, och han vet verkligen hur mycket min häst betyder för mig. Vi har pratat om det innan, i ett annat sammanhang. jag har verkligen förklarat att jag försöker gör allt för att få ett jobb, och att jag inte vill ge upp hästen för något.. men nu känns det som om man kanske måste?

eller fan.. jag vet inte.. jag vet ingenting just nu :(

Jo självklart skulle det gå.. men min mamma har ännu mindre pengar och lever i princip på existensminimum varje månad, plus att jag har en bror som bor på omplaceringshem som hon oroar sig för hela tiden. Jag vill inte komma och va ännu ett problem för henne.. för så kommer det kännas. :( även om det kanske inte är det..

Nej det kan jag ju forsta.. Har du kollat upp alla sorts bidrag? Ringt runt till alla mojliga stallen och tex blivit uppskriven pa vikarielistor? Funderat pa att borja plugga?

Nej det har jag ju visserligen inte gjort, det är säkerligen värt att göra. stall finns det inte så gott om häromkring som man kan jobba i, inte vad jag vet iallafall.

Men det ska jag ta och kolla upp. ska börja ta lite stalljourer på ridskolan hade jag tänkt också, det får man lite pengar för.

låna ut hästen på foder tills du kommit på fötter.
har man en såpass låg inkomst så får man nog välja bort hästen en period.

jag kan till viss del förstå din pojkvän, iaf när det gått 1 år och ni ligger i samma situation som när ni träffades. Han har hjälpt till en period och det tycker jag man ska göra om man kan! men nu kanske det kommit till en gräns att han kanske tycker du får leta alternativ till hästen så länge och då tycker jag personligen att låna ut (om du inte vill sälja) är den bästa lösningen.

alla kan komma i kris sitationer.

Har ni en post i närheten? sök extra jobb där! dom brukar vara beroende av personal som delar ut post.

Att ringa runt till olika foretag brukar vara mer effektivt an att soka over internet tex. Det blir mer personligt, och man kan ju ha tur. Det galler bara att inte vara krasen, man maste borja nanstans.
Jag tycker verkligen inte du ska salja hasten. Du forsoker ju fa jobb eller hur? Tank om du saljer din hast och en vecka efter dyker det upp nagot jobb?
Ta en dag. Skriv ett bra cv pa datorn och skriv ut ett antal kopior. Ga sedan runt till alla butiker du kan tanka dig och presentera dig och lamna in ditt cv, aven om de inte soker just nu, sa sag till dem att spara det ifall det kommer upp nagot senare. Forr eller senare kommer telefonen ringa.
Jag forstar bade din och din pojkvans situtaion, sa lycka till, ge inte upp an bara!

Jag förstår din kille, självklart måste du hjälpa till att betala för hyra och mat, fast du har häst. Varför har du så låg inkomst?

Du måste ta tag i din livssituation och se till att kunna försörja både dig och din häst. Börja plugga? Eller ringa runt till lite större gårdar och se om de behöver hjälp med djurskötsel? Det är mycket roligare att pyssla om smågrisar än att rykta hästar, dessutom får du en ordentlig lön. Eller du bor kanske mitt i stan?

Om du inte vill sälja, så ha honom bortlämnad på foder ett tag. Eller kolla om nån kan bli fodervärd fast han står kvar i stallet, så du kan träffa honom ibland. Jag kan iofs förstå att din pojkvän irriterar sig lite på att alltid vara den som får betala och stå för mat. Jag hade inte accepterat ett sånt förhållande. Men jag kan förstå dig med. Du får ta dig en funderare på vad som är viktigast just nu...

Jag behöver råd.
jag sitter i en sits där jag måste göra ett val, för det kommer inte funka i fortsättningen annars.
Jag har en häst, världens snällaste underbaraste lilla kille som jag köpte då mitt liv verkligen var kört i botten. Han har räddat mig från att begå självmord ett antal gånger.

ett halvår efter att jag köpt min vän träffade jag en kille som jag idag har varit tillsammans med i lite mer än ett år. Jag älskar honom och jag känner att vi verkligen har en framtid tillsammans.

nu till problemet, jag får in 2300 kr i månaden vilket går oavkortat till hästen. Jag praktiserar på en ridskola 7-17 varje dag för att ha råd att ha kvar min älskade häst men söker "riktigt" jobb hela tiden.
Men jag bor även hos min pojkvän sedan ett antal månader tillbaka, i början var han helt på det klara att jag inte hade ett jobb så länge jag hjälpte till hemma, vilket jag gör. Jag försöker att hålla det snyggt och rent hemma och det står oftast klar mat på bordet när han kommer hem från jobbet.

Jag och sambon hade en disskusion för ett tag sedan om att jag ville ha lite hjälp hemma, men vi gick ur den disskusionen med att jag måste "förtjäna" uppehälle. Fine, lugnt för mig! Men nu räcker det inte längre. Han har bett mig att sluta äta hos honom, för jag äter för mycket. Jag måste börja äta hos min mamma eller gå till socialen för att ha råd till mat.

Jag vill varken eller, så jag har börjat fundera.. Är det nu jag ska göra mig av med min älskade vän som har hjälpt mig ur min depression och alltid stått vid min sida, som gjort mig lycklig?

Bara tanken får mig att börja gråta och se svart, men är det här vad jag måste göra ?

ge mig råd, behöver hjälp.
tack till er som orkade läsa igenom allt.

:(

Sälj inte hästen det är det gott råd från mig, jag gjorde det får ca 3 årsen mycket för att min sambo tjatade om att jag skulle sälja honom. Tillslut gav jag upp och sålde hästen, vilket jag ångrade från dag 1. Såg under hösten 06 att "min" häst var till salu, och eftersom jag letade efter en islandshäst just då så var det enbart tur att jag hittade honom. Så det slutade med att han nu bor hos mig igen vilket jag aldrig har ångrat trots att jag skulle köpa en isis och han är en arab. Han är min bästa vän och ögonsten :love: jag hoppas att vi har många år kvar tillsammans. Fast det inte hör hit så måste jag få tillägga att han ska få en ny kompis till sommaren i form att ett litet sto föl, han kommer att bli överlycklig han har agerat lekfarbror flera gånger för åt små stoföl.

Och tillsist men inte minst till pojkvännen dumpa honom inte i fall du tror att ni har en framtid tillsammans, ofta är det ju så att man brukar ha något som kallas för ett års kris och det går över. men om du inte tror på er så tycker jag att du ska dumpa honom. Nu kan ju ingen annan än du utala sig om din pojkvän eftersom ingen av oss här känner honom så jag kan igentligen inte uttala mig om det är fel av honom att säga så som han gör eller om ni har någon framtid tillsammans och om du ska dumpa honom eller inte.
Visst kan jag förstå honom att han inte vill försörja dig helt och håller på tanke om att du har häst och tyvärr så finns det allt för många killar så tycker att det är irriterande att deras flickvän har häst. Mitt råd till dig är om du inte får äta där så kanske det skulle vara en ide att flytta hem till mamma ett tag kanske till och med tills du får ett jobb. Nu menar jag inte att du ska snylta på henne men ni kan ju göra upp någon slags deal te x att du städar, tvättar och kanske lagar mat mot att du får mat och husrum tillsvidare. När du har fått jobb så kanske du ska överväga att prova bo själv ett tag så att ni är särbo i stället för sambo. Tillbaka till hästen i stället för att sälja hästen så skaffa fodervärd eller medryttare i fall du tycker att du har råd. Sälj honom inte direkt i alla fall risken finns ju trots allt att det kan finnas underligande problem i ert förhållande som inte löser sig bara för att du börjar hjälpa till betala och skulle det då ta slut så kommer du verkligen att ångra att du sålde din häst som har hjälpt dig att komma igenom så mycket. Risken finns även att om du nu säljer hästen så kommer du att ta ut sorgen över hästen på pojkvännen finns även en chans att du slutar tycka om honom för att han förstört ditt liv. Så tänk noga igenom din sits innan du gör något som du får ångra resten av ditt liv.
Jag hade inte tänkt skriva ett så här långt svar och ser att det blev rörigt men jag hoppas att du kan läsa och förstå vad jag menar ändå.
Eftersom det är mina spontana känslor jag skriver om så är det svårt för mig att skriva om så att det blir lättare att förstå, som sagt jag har ju själv varit i din sits.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 318
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 536
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 037
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 724
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar