Sälja häst!!!!

Sv: Sälja häst!!!!

Varför vill man helst inte låna ut hästen på prov?
Vad händer om hästen och nya ägaren inte passar ihop? Sånt kan ju komma fram senare, när hästen landat på nya stället och de lärt känna varandra lite?

Visst finns det oseriösa som utnyttjar detta, och visst kan hästen bli skadad, men vill man inte att hästen ska hamna hos rätt ägare? Men alla de som verkligen bara vill hitta rätt häst då?
Jag själv skulle nog inte köpa nån häst utan provtid. För mej är personkemin, att vi passar ihop det viktigaste. Stämmer det inte kommer vi ju inte trivas ihop. Och det är väl meningen man ska göra?

Prövotid med handpenning? Är det otänkbart för de flesta?
Hur tänker ni som inte lämnar ut på prov och hur tänker ni som gör det?

Det hander mej hela tiden!!
Jag kan ha en annons i Sverige pa en hast eller ponny, och sa far jag mail av "sma-tjejer" som vill ha ponnyn pa foder i 1-2 ar, eller hyra under sommaren!!!
Jag vill salja hasten, annars hade jag inte haft den till salu.

Ar det dock unga manniskor som ringer eller mailar och ar seriost intresserade sa ar man ju schysst mot dem och haller det pa deras niva. Det ar viktigt for en tjej i 14-ars aldern att veta vad hasten heter, det ar val enkelt att beratta och bjuda pa.

Jag maste erkanna att jag trivs bast med att kopa och salja hastar genom e-mails. Det ar enkelt och man kan kolla gang pa gang vad folk skrev om hasten, eller vad de letade efter, osv. Sedan ar det bra att ha ifall det ar nagonting man bor varna den nya agaren om, da har man det nedskrivet.
Givetvis pratar man med manniskor i telefon ocksa, och kollar pa hasten IRL.

Det finns folk till allt, och jag blir inte overraskad over nagonting langre, men ibland kan manniskor verkligen overraska en. En gang hade jag en annons pa en c-ponny, det ringde en tjej pa 15 ar och ville veta mer om ponnyn eftersom hennes lillasyster skulle behova en ny ponny. Hon lat mycket oserios pa telefonen, och jag hade fordomen att tanka att hon inte ens hade en lillasyster. Men jag berattade om ponnyn och svarade pa alla fragor. Nagon timme senare ringer hon tillbaka och undrar om jag kan maila nagra bilder pa ponnyn. Visst, sager jag och mailade fletalet bilder.
Fick ett mail dagen efter som sa att de kommer och kollar pa ponnyn pa fredagen om det skulle passa.
De kom och provred i 30 min, betalade, lastade ponnyn och korde hem. Jag far ett samtal nagon gang da och da och de berattar hur det gar. Visade sej att de ar jattebra manniskor som ar mycket seriosa inom ridningen.
Man ska aldrig doma!

Jag hade min ena häst ute på foderannons där det tydligt stod att det krävdes rutinerad tyttare för vidareutbildning. Det framgick även att det var en svår häst.
Jag fick svar från en 12 och 14-åring som tyckte de kunde utbilda honom :devil:

Att folk vill låna på foder på saluannonser är väl en regel snarare än undantag :smirk: Personligen skulle jag inte låna ut mina ens för en månad däremot skulle ev köpare få komma och provrida så mycket det vill :D

Alltså det verkar ofta som folk skiter fullständigt vad som står i annonsen.

Det var tänkt att jag skulle sälja min nuvarande häst pga att min pojkvän skulle få en chefspossition efter julen som var nu (som tur var blev det inte så o jag kunde behålla min älskling :love: ) o då att vi tyvärr skulle behöva sälja henne pga tidsbristen. Jag satte ut en säljes annons med ganska lågt pris i förhållande vad hästen kan just för att jag ville kunna välja ett så gott hem som möjligt åt henne.

Det första mailet jag fick var från en tjej som undrade om hon fick pruta 20 tusen på hästen. Asså för det första var ju hästen värd mer än vad jag hade satt ut den för, det kunde vem som helst se med lite kunskap och sen..hade jag kunnat tänka mig att sälja hästen för 20 tusen mindre så hade jag ju satt ett 20 tusen kronor lägre pris än vad som stod eller så hade det stått att priset var diskuterbart eller b.v.s.a., vilket det inte gjorde.

Sen fick jag också ett gäng mail från folk som ville ha foderhäst.

Samt det var många som frågade om mankhöjd,ålder,utbildning o stam och allt stod i annonsen!! Efter kanske 20onde mailet med samma frågor var jag ganska trött på att svara på de frågorna pga att folk inte läser...då undrar man egentligen hur intresserade de var av hästen egentligen?!

chrysler skrev:
Vuxna kan ta ansvar utan att vara beroende av andra, de brukar ha körkort tex å får skriva gällande avtal osv.
Det ser man bara på vissa skötare, de lovar att komma till stallet men sedan strejkar föräldrarna å vägrar köra å förstår inte alls att "jaha, här står hästen utan mat".
De bestämmer ju dessutom över tonåringen å kan ha helt andra åsikter om skötsel fast de inte kan ett skvatt.Där står tonåringen å har ingen skjuts till stallet å hästen står oskött.Såna föräldrar stöter jag på ofta. :eek:

Vissa av dessa saker kan ju hända vem som hellst... då borde ju ingen tonåring få köpa häst jue :eek:

Saken är ju att tonåringar inte kan bestämma över sina föräldrar om att de måste göra vissa grejer för att hästen ska må bra, föräldrarna kan ju strejka å fattar inte att hur viktigt det är om de inte är hästkunniga.
Det finns mååånga vuxna som inte heller ska äga häst, man är ju inte en lämplig hästägare för att man är över 18 eller ens 50 :smirk:
Huvudsaken är väl att man kollar upp att de som köper hästen kan sin sak å att deras föräldrar förstår hur viktigt det är att ställa upp på sina barn då de äger en häst.
Fick själv häst när jag var 12 å det har funkat.

chrysler skrev:
Saken är ju att tonåringar inte kan bestämma över sina föräldrar om att de måste göra vissa grejer för att hästen ska må bra, föräldrarna kan ju strejka å fattar inte att hur viktigt det är om de inte är hästkunniga.
Det finns mååånga vuxna som inte heller ska äga häst, man är ju inte en lämplig hästägare för att man är över 18 eller ens 50 :smirk:
Huvudsaken är väl att man kollar upp att de som köper hästen kan sin sak å att deras föräldrar förstår hur viktigt det är att ställa upp på sina barn då de äger en häst.
Fick själv häst när jag var 12 å det har funkat.

Det var ju precis det jag skrivit i mitt tidigare inlägg... fast jag använde mig av lite andra ord :smirk:

Jag höll på att sälja min häst när han var som mest besvärlig och det framgick i annonsen att han krävde en rutinerad och bestämd ryttare. Jag fick ett mailsvar av en mamma som skulle köpa häst till sin 12-åriga dotter. Dottern hade ridit på ridskola i två år, men mamman hade inte sett henne rida, men trodde att hon var ganska duktig... :eek:

Men vad hästen heter är faktiskt bra att veta, åtminstonde om hästen har tävlat. Som köpare vill man ju kolla upp om hästen faktiskt tävlat på den nivå säljaren säger, eller så kanske det är en häst man känner till, så fråga om namn tycker jag inte alls är fel.

Däremot förstår jag att andra frågor som om de får med en grimma eller ja andra totalt orelevanta frågor, är jobbiga!

Det har du mkt rätt i!!!

Vet inte vad jag ska svara på det faktiskt!!! Eh...Jag blev väll bara så trött på att alla som har hört av sig är 15-17 år och är orutinerade om man läser deras mail...

Men du har mkt rätt i att en 16 åring kan va mer rutinerad än en 25 åring så det är klurigt, får väll understryka att jag vill ha rut...köpare..men det verkar de ju inte se iallafall!!!

Absolut vill de veta så de kan kolla upp tävlingsresultat...
Men detta mail va skrivet så här:, dessutom hade jag skrivit,ålder, klasser som hon är tävlad i,kön ja allt du kan tänka dig...

Vad heter HAN?
Får jag en GRIMMA till?
Vad har HAN gjort?
Kan han FRAMDELSVÄNDNING? o s v....du förstår att man tröttnar, det gjorde jag o skrev att för det första är det ett sto o s v...hon hörde inte av sig mer :angel:

Fast man ingår ju inte avtal med ett barn/minderårig utan det är föräldrarna som är ansvariga om man säljer häst. Sen om de väljer att det är barnets häst är ju upp till dem, men för att själva avtalet ska vara bindande och med sånna summor så måste det vara en vuxen vad jag vet.

Magnum skrev:
Varför vill man helst inte låna ut hästen på prov?
Vad händer om hästen och nya ägaren inte passar ihop? Sånt kan ju komma fram senare, när hästen landat på nya stället och de lärt känna varandra lite?

Visst finns det oseriösa som utnyttjar detta, och visst kan hästen bli skadad, men vill man inte att hästen ska hamna hos rätt ägare? Men alla de som verkligen bara vill hitta rätt häst då?
Jag själv skulle nog inte köpa nån häst utan provtid. För mej är personkemin, att vi passar ihop det viktigaste. Stämmer det inte kommer vi ju inte trivas ihop. Och det är väl meningen man ska göra?

Prövotid med handpenning? Är det otänkbart för de flesta?
Hur tänker ni som inte lämnar ut på prov och hur tänker ni som gör det?
Allt, precis allt kan hända som kan hända en häst. Det kan bli bråk och tjafs om ersättning om något hänt, oavsett hur överens man var från början och ett heltäckande kontrakt. Nej, den risken tar jag inte.

Själv vänder jag på steken, är inte köparen tillräckligt intresserad av hästen för att komma och hantera och provrida flera gånger för att förvissa sig om att hästen är den rätta säljer jag inte till den personen.

Erbjuder alltid husrum och jag har haft långväga spekulanter som inte kunnat åka fram och tillbaks för flera provritter. De har istället fått bo här en långhelg eller fler, eller tagit en vecka ledigt från jobbet så de fått chans lära känna hästen ordentligt. Då har även jag kunnat se om ekipaget passat ihop och inte enbart överlåtit det på köparen.

Bor köparen nära, ja då har det hänt att de kommit ut och haft hästen som medryttarhäst en kortare eller längre tid, under mitt överinseende, tills vi bägge ser att hästen passar dem.

Det är trots allt jag som är säljaren och bestämmer till vem jag vill sälja. Även jag vill förvissa mig om att det är rätt köpare till just den hästen, likaväl som köparen vill förvissa sig om att det är rätt häst. Dessutom kan jag här hemma hjälpa köparen med tips och råd, instruktion, rida ut tillsammans osv. så denne fortare kommer undefund med hästen. Jag har ju islandshästar och det är inte ovanligt att det tar en tid innan man hittar alla knappar för de olika gångarterna om man inte är väldigt van.

*lånar knapp*

när jag fick min första häst var jag åtta år. Då är man inte särskilt rutinerad kanske, hade iof ridit på ridskola. Men jag fick en jättefin liten c- ponny som gick FEI i dressyr.
Honom lärde jag mig mycket på.
Efter några år (2 år) köpte vi min nuvarande ponny då var hon inte inriden ens. Och nu kan hon det mesta inom dressyr. Jag hade ridit min c-ponny i två år och var riktigt RUTINERAD. men då var jag 10 år (om jag kommer ihåg rätt). Vi fick verkligen övertala tysken vi köpte ponnyn av att jag skulle få provrida. För han ville att en vuxen skulle köpa henne. Men det jag vill säga är att en 12 åring kan ju vara rutinerad. Sen kan dom också inte vara det. Jag förstår att det är svårt att sälja sin häst till någon som är 12 år. Men det är väl bättre att hästen kommer till en snäll, KANSKE ung människa än till en vuxen människa och inte får det bra :crazy:

Hoppas ni förstår hur jag tänker...

//Emma

Ibland spelar det ingen roll att man skriver att man ej lämnar ut på foder, föräldrar ombedes ringa (om man säljer ponny), kräver rutinerad ryttare mm.
Man får alla möjliga konstiga svar. Är de allt för konstiga mail-svar så svarar jag inte alltid. Kanske fräckt, men jag har faktiskt inte tid...

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 701
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 593
L
Hästmänniskan Hej! Jag skulle vilja disskutera lite om en sak och fråga om tips om hur andra skulle ha tänkt i min situation. Men innan jag skriver...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 241
Senast: sorbifolia
·
Övr. Hund Långt inlägg så jag hoppas att någon orkar läsa hela för jag hade behövt utomstående tankar och åsikter. Då jag känner att jag inte...
Svar
3
· Visningar
2 120

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka