Sälja häst på auktion

L

LovelySally

Varför vill man sälja sin häst/hästar på auktion? Nu pratar jag om vanliga auktioner där hästarna är billiga inga "lyx-auktioner".

Jag har själv varit på auktion 3 ggr, varav ena gången jag köpte 3 hästar.
2 korsningsponnyer på 5 & 7 år och ett fullblodssto på 13.

I beskrivningen stod det att ena korsningsstoet var mycket riden och tävlad. När vi fick hem henne var hon livrädd för allt vad människor hette, vi fick inte lyfta hovar och hon stod mest i ena hörnet av boxen och skakade när man skulle gå in till henne. Inget tal om ridning här inte!

Fullblodsstoet kom hem med svullna knän och leder, livmoderinfektion, dåliga tänder m.m.

Den andra korsningsponnyn var det iofs inget fel på. Hon var dock dräktig vid auktionen (inget som stod i beskrivnigen) för en vacker sommar-morgon stod det ett föl i hagen..och vi som bara trodde hon blivit "fet".:p

Jag visste vid auktionen att det inte finns några garantier för att köpa häst på auktion utan mer som ett "grisen-i-säcken-köp". Men man går alltid med tanken på att man kan göra ett klipp då hästarna är relativt billiga.:cool:

Min undran är nu i efterhand, varför man säljer sin häst på auktion?
Är det för att den är skadad och kanske inte håller för ägarens ändamål eller för att man helt enkelt behöver bli av med den snabbt?

Tacksam för svar!!

Sv: Sälja häst på auktion

Spontant blir ju min motfråga, varför KÖPA häst på auktion? För att dom är så billiga? Jag tror att kärnpunkten är pengar enbart när det gäller auktioner. Säljaren vill tjäna pengar och köparen vill köpa billigt! Personligen skulle jag inte ens drömma om att köpa häst på det sättet.
Jag undrar jag om inte det är enda sättet för dom att "bli av" med hästarna och tjäna en liten hacka på affären. Med den menar jag att hästarna helt enkelt inte är i sådant skick många ggr så vanlig försäljning kan komma på tal.
OBS! Det här är enbart vad jag tror, då jag aldrig bevistat en hästauktion! Men så har man ju läst och sett lite för många bilder på SHV:s hemsida.

Mvh

yvobos

Det är väl i regel hästhandlare som säljer hästar på auktion? I Skåne finns visserligen ett par uppfödare som gör likadant, men annars är det hästhandlare.

Och så finns ju givetvis kvalitetsauktionerna, på t ex Falsterbo och Flyinge. Men där är det inte tal om några billiga och/eller skadade hästar.

Senast ändrad:

Varför vill man sälja sin häst/hästar på auktion? Nu pratar jag om vanliga auktioner där hästarna är billiga inga "lyx-auktioner".

Jag har själv varit på auktion 3 ggr, varav ena gången jag köpte 3 hästar.
2 korsningsponnyer på 5 & 7 år och ett fullblodssto på 13.

I beskrivningen stod det att ena korsningsstoet var mycket riden och tävlad. När vi fick hem henne var hon livrädd för allt vad människor hette, vi fick inte lyfta hovar och hon stod mest i ena hörnet av boxen och skakade när man skulle gå in till henne. Inget tal om ridning här inte!

Fullblodsstoet kom hem med svullna knän och leder, livmoderinfektion, dåliga tänder m.m.

Den andra korsningsponnyn var det iofs inget fel på. Hon var dock dräktig vid auktionen (inget som stod i beskrivnigen) för en vacker sommar-morgon stod det ett föl i hagen..och vi som bara trodde hon blivit "fet".:p

Jag visste vid auktionen att det inte finns några garantier för att köpa häst på auktion utan mer som ett "grisen-i-säcken-köp". Men man går alltid med tanken på att man kan göra ett klipp då hästarna är relativt billiga.:cool:

Är det för att den är skadad och kanske inte håller för ägarens ändamål eller för att man helt enkelt behöver bli av med den snabbt?

Tacksam för svar!!

På beskrivningen av de hästar du köpte så måste det ju vara för att bli av med hästarna och hoppas att någon är så sugen på ett fynd att de är mindre nogräknade.

Utan köpare finns det dock inte denna typ av auktioner. Trodde faktiskt inte att det fanns denna typ av auktioner längre alls. Utan att man hade bättre koll på hästar som fick gå till försäljning i en auktion. Så där ser man.

Hälsning Maja

Finns minst två anledningar till att sälja häst på auktion. Dels om man måste bli av med hästen snabbt så är det ju ett enkelt sätt att få bästa möjliga pris snabbt. Dels så gäller ju inte den vanliga köplgastiftningen på auktioner. Vilket gör att säljaren t ex inte riskerar reklamationer p g a dolda fel eller annat.

Jag har inte varit på någon hästauktion i Sverige, däremot utomlands. Jag har båda köpt och sålt på auktion och tycker att det är ett jättebra sätt att hitta hästar på.

Får man inte provrida hästarna på den svenska auktionen? På de auktioner jag varit på i Irland, England och Frankrike har man kunnat provrida hästarna under visningen. Även över hinder.

Får man inte ta hästen på en gång från auktionen? Så som du beskriver fullblodsstoet du köpte tycker jag att man borde ha sett det mesta redan på auktionen när man tittade på hästen.

Finns minst två anledningar till att sälja häst på auktion. Dels om man måste bli av med hästen snabbt så är det ju ett enkelt sätt att få bästa möjliga pris snabbt. Dels så gäller ju inte den vanliga köplgastiftningen på auktioner. Vilket gör att säljaren t ex inte riskerar reklamationer p g a dolda fel eller annat.

Hm, intressant. Jag har själv sålt häst på SSHS Auktion på Flyinge, dessa hästar är selekterade av en grupp människor och endast de bästa tas ut efter visningstillfället.

I mitt fall så bes och röntgades hästen med en viss anm på röntgen som 2 veterinärer godkände bla auktionsbolagets/Agrias veterinär.

10 månader senare reklammerar köparen hästen pga dolt fel och har dessutom opererat den. Blev blockhalt ute i hagen och efter ett antal beh så återstod endast artroskopi, där visade sig att hästen hade ett löst benfragment som skadat stora delar av ledbrosket och prognosen som sporthäst bedömdes som mkt dålig. Benfragmentets storlek stämde överens med defekten på styrlisten som veterinärerna godkänt vid försäljn bes.

Jag blev tvungen som näringsidkare att köpa tillbaka hästen och SSHS att betala tillbaka försäljningsprovisionen som var pålagd på köpesumman ut till köparen, annars hotades med stämning och ev rättegång. Köparen var privatperson.

Vi valde att ta tillbaka hästen direkt utan tjafs, för risken att behöva stå för uppstallning och andra omkostnader under tiden innan ev rättegång och OM vi hade förlorat hade blivit oetrhört mkt pengar...

Men jag undrar då, om vi skulle kontaktat advokat och lutat oss tillbaka och hänvisat till att köp och försäljning via auktion gäller inte köplag/konsumentköplag på samma sätt som vid vanliga affärer?

Men jag undrar då, om vi skulle kontaktat advokat och lutat oss tillbaka och hänvisat till att köp och försäljning via auktion gäller inte köplag/konsumentköplag på samma sätt som vid vanliga affärer?

Visst har man samma skydd vid affärer via auktion. "När du själv är med vid auktionen gäller konsumentköplagen. För auktioner på Internet, e-handelsauktioner, gäller distans- och hemförsäljningslagen." Detaljerna kan man läsa på konsumentverkets hemsida: http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCategoryId=1674&lngArticleId=1729

Det du beskriver gäller enbart så kallad exekutiv auktion då Kronofogden säljer utmätt egendom och/eller konkursbon. På alla vanliga auktioner gäller samma regler som vid övriga köp.

Köper du på telefon eller via datorn utan att ha haft möjlighet att besiktiga varan gäller annan lagstiftning med 14 dagars ångerrätt.

Du skulle ha tagit det lugnt i det här fallet. För om någon skulle in för rätta hade det varit den som var ansvarig för auktionen. Hur det hade fallit ut beror ju en del på just det här felet om det framgick vid auktionen eller inte.

Det du beskriver gäller enbart så kallad exekutiv auktion då Kronofogden säljer utmätt egendom och/eller konkursbon. På alla vanliga auktioner gäller samma regler som vid övriga köp.

Köper du på telefon eller via datorn utan att ha haft möjlighet att besiktiga varan gäller annan lagstiftning med 14 dagars ångerrätt.

Nej det gör det inte för auktioner har undantag från en del av reglerna i köplagstiftningen just för att det är en så speciell form av försäljning. Man ska t ex inte vända sig till säljaren utan till den som håller i auktionen om man inte är nöjd med en vara och man har kortare tid på sig att göra det. I princip när man hämtar ut varan.

Varför vi köpte hästarna på auktion? tja, det var egentligen inte tänkt så från början att vi skulle köpa någon ny häst alls, och absolut inte tre stycken. Från början var det bara tänkt att vi skulle dit och kolla då vi känner en hel del som brukar åka dit årligen och köpa hästutrustning och gårdsutrustning.

Iaf, min syster letade häst till sin dotter och det ena ledde till det andra. :laugh: mamma föll för korsningsponnyn som det sen visade sig va rädd för det mesta och jag föll för Tequila (fullblodet).:bump:

Två hästar tog vi hem med en gång efter att fått låna en transport, men Tequila fick stanna kvar 2 veckor. Det var inte meningen att hon skulle stanna i två veckor men häst-chaffisen svarade inte i telefon på ett bra tag efter vi bokat transport och lämnat auktionen, tror det tog en vecka innan vi fick tag på honom. Benen såg fina ut innan/under auktion.

Veterinär och djurskydd finns på plats så det är ingen sån där förfärlig auktion man hör talas om. Alla hästar är i bra hull och inga synliga skador.

Kan ju tillägga att jag aldrig i mitt liv hade kunnat sälja min häst på en auktion. Man vill ju veta vad det är för person som köper hästen!:crazy: och vart den hamnar. Det är också därför jag undrar om ni skulle kunna tänka er att sälja häst på auktion?

Har kvar Tequila än idag, världens goaste flicka. Supertrevlig att rida och en ängel i stallet förutom när det är mat på gång, då ser hon mest ut som grottmonster :devil: Men som sagt det har varit en hel del problem och diverse veterinär-räkningar för att hon skulle bli frisk.

Tack för alla svar!

Om du läser igenom länken Strajder länkade till så kan du se att så inte är fallet. Nu har jag inte orkat ta fram lagboken men konsumentverket torde vara en rätt tillförlitlig källa.

jag klipper in några stycken;

"När du själv är med vid auktionen gäller konsumentköplagen. För auktioner på Internet, e-handelsauktioner, gäller distans- och hemförsäljningslagen. Då har du ångerrätt i 14 dagar från det att varan levereras, eller från det att du får informationshandlingarna om din ångerrätt."

"Fel på varan
Om varans skick inte motsvarar det du hade förväntat dig, med hänsyn till varans ålder och pris, kan du klaga hos auktionsfirman. När man bedömer varans skick ser man i första hand till utropspriset, inte det slutliga pris som du betalade för den på auktionen. Att varan kanske har sålts till överpris kan man inte ta hänsyn till, eftersom det är budgivarna som själva bestämmer slutpriset på en auktion."

"Förmedling
Ibland uppträder auktionsförrättaren bara som ombud för till exempel ett dödsbo eller en privatperson. Det kallas förmedlingsköp. Om det är något fel på varan kan du ställa samma krav på auktionsfirman som på den egentlige säljaren. Du kan välja att vända dig till auktionsfirman eller säljaren. Men det gäller bara om den egentlige säljaren inte är en näringsidkare (ett företag eller en firma). "

Det beror alltså på vilken sorts auktion var man kan klaga på fel i varan, i vissa fall antingen till auktionsförrättaren eller till säljaren. Är det en förmedlingsauktion och säljaren är näringsidkare läser i alla fall jag in att det är till säljaren man reklamerar.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 676
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 802
Senast: Jamtland
·
Ekonomi & Juridik Jag skapar denna tråd i hopp om att kunna hjälpa en av tjejerna i mitt stall vad hon ska göra. Ska försöka återge fakta så gott jag kan...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
10 123
Senast: athena
·
Anläggning Bor i ganska häst-tät kommun om ca 15000 invånare. Funderar på att bygga mellanstor anläggning för inackorderingar. Detta skall finnas...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
9 655
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar