Sälja häst, långt avstånd, betalning?

M

Mirus

Hur gör man enklast när en häst ska säljas 150mil bort?
Just när det gäller betalningen.
Köparen kan ju knappast föra över pengarna i förväg. Det är en jätte risk, men det är också en risk för säljaren att skicka iväg hästen 150mil och inte ha fått betalt.

Jag står i den sitsen nu (om allt går som det ska), som säljare.
Jag har visserligen en bekant där uppe så om det kunde vara en lösning med t.ex. en postcheck skriven på min bekant som sedan för över betalningen till mig.
Men det är ändå att skicka en häst 150mil utan att ha träffat köparna (de har sett hästen på film och jag dom på film samt att min bekant träffat dom).

Helt enkelt, vad finns det för lösningar?
Hästen kommer vet. besiktas här nere och sedan om h*n går igenom skickas med firma upp dit.

Sv: Sälja häst, långt avstånd, betalning?

När jag har sålt häst så långt bort och för större summor, så har allt betalts innan hästen lastas. Det är nämligen inte bara själva betalningen som spelar in utan även vem som står ansvaret rent juridiskt under transporten. Det kan ju hända en hel del under en så lång transport och om hästen är betald innan den lastas så blir det köparen som står risken som det heter. Men om den inte är betald så är ju inte köpet fullbordat och då är det säljaren som står risken om något händer.
Så tänk igenom det hela noga innan du bestämmer dig för att skicka iväg hästen utan att den är helt betald.

Men hur gjorde ni med säkerhet för köparen med betalningen. Att hästen faktiskt kommer dit den ska? (att säljaren skickar den)
Det ska ju kännas tryggt för alla parter.
Ska lägga till att köparen inte kommit med några förslag om detta (har inte diskuterats ännu).

Tja mina köpare brukar lite på mig att hästen kommer så det har aldrig varit något problem. När man beställer transport med lastbil så är det ju en del turer innan datum och allt är klart med den. Så det brukar vara klart att affären blir av. Har bara blivit lurad en gång och då var det just av en köpare som inte ville betala innan. Denna köpare hoppade plötsligt av hela affären när allt var klart med både besiktning och beställning av transport.
Men om de inte skulle vara så i ditt fall att köparen liter på dig så kan ni ju vänta tills hästen är på bilen, vilket innebär att du har ansvaret för den under lastningen, och sedan att köparen betalar in/för över hela summan innan bilen kör. Om nu transportören går med på det förstås.

Det normala förfarandet vid hästköp är att man betalar 10% i handpenning.
DÄREFTER besiktigas hästen. Går den inte igenom så får köparen tillbaka sina
pengar alternativt så förhandlas köpesumman om. När hästen lastas så skall
den vara betald till fullo och det är köparens ansvar att se till att den är förs.
Ingen seriös köpare skulle ifrågasätta detta, går dom inte med på dessa villkor
så skulle jag se mig om efter en annan köpare.

Instämmer med de andra här.
Jag skulle aldrig skicka iväg ett djur utan att få betalt först.

Jag har tidigare fött upp och exporterat katter.
Alltid 15% i handpenning. Sedan hela köpesumman på mitt konto innan frakt. Finns inte pengarna där innan frakt, avbokas frakten.
Jag har aldrig varit med om att någon sagt att de inte vill betala i förväg.

Köparen får helt enkelt lita på dig.
Vill de inte skicka pengar i förväg, då får de väl helt enkelt åka de 150 milen hem till dig med pengarna eller köpa en annan häst.

Normalt sett säljs hästen "fritt säljaren". D v s köparen ansvarar för att frakta hästen från säljaren. Detta innebär att hästen ska betalas innan den börjar transporteras från säljaren.

Personligen tycker jag att hästen ALLTID (utan undantag) ska vara betald innan den lämnar säljaren. Vill köparen inte gå med på detta, får de lämpligen söka häst närmare hemmet.

Det har ju också med riskens övergång att göra. Vill du som säljare riskera att hästen skadas under transporten, köpet annuleras och du står med transportkostnad t/r och en trasig häst? (worst case)

Nä, köparen betalar innan hästen hämtas.

Hur gör man enklast när en häst ska säljas 150mil bort?
Just när det gäller betalningen.
Köparen kan ju knappast föra över pengarna i förväg. Det är en jätte risk, men det är också en risk för säljaren att skicka iväg hästen 150mil och inte ha fått betalt.

Jag står i den sitsen nu (om allt går som det ska), som säljare.
Jag har visserligen en bekant där uppe så om det kunde vara en lösning med t.ex. en postcheck skriven på min bekant som sedan för över betalningen till mig.
Men det är ändå att skicka en häst 150mil utan att ha träffat köparna (de har sett hästen på film och jag dom på film samt att min bekant träffat dom).

Helt enkelt, vad finns det för lösningar?
Hästen kommer vet. besiktas här nere och sedan om h*n går igenom skickas med firma upp dit.

När jag sålde häst långt bort så köpte faktiskt köparen hästen innan jag lämnade över hästen till transportören. Jag skulle nog inte skickat iväg hästen om de inte gjort det. Kanske är köparen villig att göra så, kolla.

I annat fall skulle jag kräva att de kommer och hämtar hästen själva.

Hälsning Maja

Nu var det inga långa avstånd när jag köpte... men rent tekniskt så spelar det ingen roll. Vi gjorde en telefonöverföring av pengarna, där underlättar det ju om man har samma bank så det går att kolla om pengar kommit fram.

Självklart skall hästen vara betald innan den transporteras, OCH försäkrad av köpare.

*kl*

Köpe kontrakt ska ju också skrivas, icke att förglömma.

Där i kan man lista upp hur köpet ska gå till med betalning och transport. Man skriver in transport firma, dag och kostnad samt vem som betalar vad och när.

Det kontraktet sänds över e-mail eller fax? till köparen som godkänner, och skriver på båda exemplaren, skickar med post ner detta (båda) tillbaka till säljaren. Som också skriver på och skickar upp ett ex till köparen. Då finns det papper på hela affären, och både köpare och säljare kan känna sig mer trygga i betalning och transportering. Man vet då vem som bär ansvaret vid olika tidpunkter.

Enklast är att man skriver att köparen betalar summan XXX kr till Bank konto XXXXX Datum XXX och att transporten kostar XXXkr som XXX står för och sker XXX datum. Riskens övergång till köparen träder i kraft då hästens sista ben är lastat på transporten.

Och så har ju köparen dokumenterat att pengarna är överförda med ett vanligt kontoutdrag....

Det var ett litet tips. Hoppas att det hjälper.

När hästen är framme hos köparen och pengar växlat så skickas ägar dokument och pass till köparen. Inte innan...

Det verkar ju som att alla är överens här inne och att det är normalt förfarande så då är det heller inget konstigtatt föreslå.
Köpekontrakt ska så klart skrivas. Tanken var att scanna in så det blir påskrivna av bägge och så bägge har dokument med underskrifter och sedan att orginalen skickas med hästen upp och sedan ett ex. ner igen så man även har orginalen pappren (m.a.o. "kopiorna" som är scannade är säkerhet så länge").

Tack för alla svar!

Gör allt pappersarbetet klart innan du skickar hästen. Det vill säga skriv ut avtalet i två exemplar och skicka det med post. Så att både köpare och säljare har var sitt ex underskrivet i original innan ni ens beställer transporten.
Passet kan troligen skickas med hästen i lastbilen men kontraktet ska vara klart innan hästen åker.

Det kommer inte hinna komma fram därav att jag skrev det ovan.
Går det som det ska åker hästen på onsdag. Vet. besiktning är nu beställd till tisdag så får vi lösa papper och betalning m.m. under dagen idag. De bestämde sig i helgen och vill gärna ha med henne upp på nästa tur.
Dock inget som är omöjligt att lösa bara man krånglar lite (från bägges håll).

KL

Har fått betald i postväxel, men då har ju köparen själv hämtad hästen. Postväxeln lämnades då över direkt efter genomförd besiktning där båda parter var på plats.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 229
Senast: Johanna1988
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 935
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Hej! För två år sedan flyttade jag ifrån Stockholm till en mindre hästgård utanför uppsala för att uppfylla min dröm om att skaffa egen... 2 3
Svar
43
· Visningar
8 927
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare... 2
Svar
33
· Visningar
12 011

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka