Sälja häst, hur ärlig ska man vara?

Timsetim

Trådstartare
Hästen jag hjälper till att rida ska med största sannolikhet säljas och ägaren har bett mig hjälpa henne med annons osv. Eftersom ägaren är noga med att hästen kommer till ett bra hem så har jag funderat på om man kan/ska lägga ut en annons där man verkligen förklarar alla hästens både för och nackdelar. Man är helt enkelt genomärlig. Mest för att "skrämma" bort de köpare man inte tycker är lämpliga. Ville bara höra vad ni som har mer försäljningsvana tycker. Har ni gjort på samma sätt någon gång? I detta fall är det viktigare att hästen kommer till rätt köpare än att säljaren får bra betalt. Tacksam för alla synpunkter!! :bow:

/Timsetim

Sv: Sälja häst, hur ärlig ska man vara?

Att hitta ett bra hem for en hast ar faktiskt inte sa svart!! Arligt!!!
Vad ar det som ar sa speciellt med hasten, att den fortjanar en egen speciell annons??

Det basta ar att skriva hur gammal hasten ar, vad hasten gjort, vad den har for stam, kon, storlek, etc. Eventuella problem som krubbitare, vavare etc tycker jag ocksa ska skrivas i en annons. Pris ska ocksa vara med.

Hur gor man nar man skrammer bort kopare man inte tycker ar lampliga....utan att skramma ivag manniskor som ar lampliga??
Forsok inte skramma nagon, ge istallet personer tillfalle att komma till er, rida hasten och visa att de ar lampliga kopare. Om det inte kanns ratt for er, salj inte hasten till den personen.

Det ar alltid viktigare att hasten far ett bra hem, an att man far mycket betalt!!

Så om jag förstår dig rätt så kan man alltså vara helt ärlig i en annons? Tex krubbitare är väl en sak som kan "skrämma" bort vissa?

/Timsetim

ramonarunds skrev:
Vad ar det som ar sa speciellt med hasten, att den fortjanar en egen speciell annons??
/QUOTE]

Alla hästar förtjänar väl en speciell annons? Denna har dessutom varit nära att stryka med ett par gånger varför det är extra noga för ägaren att hitta rätt köpare.

/Timsetim

Som ganska nybliven hästägare finns det en del saker jag hade önskat att min nuvarande hästs säljare hade berättat DIREKT och inte i efterhand. Det hade besparat mig och hästen en hel del.
H*n hade kunna berätta att hästen har lätt för att spänna sig i muskulaturen och att hästen i dennes ägo var regelbundet behandlad av massör.
H*n hade kunnat berätta att denna häst är väldigt osäker på människor, vilket yttrar sig i hanteringen, dvs "bättre att skrämma dig än att du skrämmer mig". Istället för att säga; "näääää, så har hon AAAAALDRIG gjort hos mig!" Eller så här det så att vi har fått två helt olika bilder av hur denna häst fungerar....
Jag hade kunnat önska mycket från säljaren, men har istället fått ta reda på saker själv och försöka tolka beteenden.

Skulle jag köpa häst idag skulle jag def önska fullständig ärlighet från säljaren. Det visar att säljaren bryr sig om HÄSTEN och vill att HÄSTEN ska få det så bra som möjligt hos nya ägaren. Och jag kan göra bedömningen "nej, den här hästen får det inte bra hos mig pga det och det!"

//Alice

Genomärlig.

Berätta allt som finns att berätta. Förtiger ni t ex krubb-bitning kan hästen hamna hos någon som absolut inte kan tänka sig en krubbare, varpå hästen rätt omgående blir såld. Däremot kan rätt person mycket väl säga "inga problem, vi har mycket utegång och utebox så jag tror nog inte att hästen kommer fortsätta med det när den väl flyttat".

Rätt köpare har också rätt inställning till problem och förutsättningar - det är ju det som gör personen till RÄTT köpare... Men får jag inte reda på förutsättningarna är det svårt att avgöra om det verkligen är en häst som passar MIG...

När jag har sålt häst har jag alltid försökt berätta så mycket som möjligt för att på så sätt hitta "rätt" köpare.

Bla var jag mycket noggran med att påpeka att travaren jag sålde som sällskapshäst hade problem med sin rygg även om jag väldigt försiktigt försökt bygga upp honom till ridhäst.

Jag undanhöll inte heller fodervärden (som senare köpte hästen) till min andra häst att han var svår att hantera, ha med andra hästar och gillades att skrämmas.

För mig är det helt otänkbart att inte dela med sig av såna erfarenheter till ev köpare. På så sätt blir det ju lättare för dem att undvika och hantera situationer som kan uppstå och då vet de bättre vad de ger sig in på. Jag måste väl tillägga att båda mina köpare är nöjda.

Tänk såhär:
Ni vill ha en kunnig köpare (antar jag!?).

En kunnig köpare lägger märke till saker hos hästen, t.ex. om den skulle vara krubbitare om man ska ta det som exempel. Det är lika bra att berätta allt som finns att veta om hästen innan spekulanterna kommer och tittar.

Däremot finns ingen anledning, tycker jag, att skriva en annons som är en hel uppsats. Gör en annons med en generell beskrivning av hästen: Ras, ålder, utbildning - och ta då även med sådant som kan påverka prisbilden, t.ex. om den har någon skada som skulle kunna spöka, någon beteendestörning eller anatomisk avvikelse...

Resten kan man berätta vid kontakt med spekulanten.

Jag har sålt 2 hästar genom åren och har alltid varit genom ärlig...

Tro mig både Ägaren,Köparen och inte minst Hästen tjänar på det!
Som t.ex. den jag sålde sist som ej kan bindas upp och då får panik.
Tänk om jag ej skulle berätta det och de första de gör är att de binder upp henne och t.ex. går därifrån o ska hämta nå´t och hästen har gått omkull och stuckit eller skadat sig direkt...

Inte snällt mot någon....minst hästen...
Har iallafall hittat en bra köpare som tycker attt det ska funka ändå...underbara hästmänniskor finns överallt!!!

I annonsen behöver du ju inte ta med alla nackdelar och inte ens alla fördelar. Men däremot om någon är intresserad kan du berätta det i telefon eller när den intresserade är och tittar på hästen. För en sak är säker allt som man vet om hästen ska man berätta. Det är inte roligt att få veta saker senare när köpet väl är klart. Annars kan ju tex köparen ändra sig och säljer hästen vidare. Det är ju inte särskilt kul varken för dig eller hästen.

Man skall vara ärlig, i längden tjänar man på det. Fast det kan medföra en del problem, åtminstone vid en utformning av annons. Jag tycker att man kan ta både för och nackdelar i en annons, men då de som kan vara viktiga för köpet. Att allt skulle kunna rymmas känns orimligt i min tankegång, skall man berätta allt om hästen i en annons krävs väl en sida lika stor som dagens nyheter. :crazy:

Så det som är viktigt inför ett köp, och när tilltänkt köpare finns på plats pratar man om de som inte rymdes i annonsen. Jag tror att man förbereder köparen bättre om man berättar så mycket som möjligt, samtidigt måste man lämna utrymme även för köparen att ställa frågor. ;)

Tack för alla givande och bra svar! :bow: Ska börja knepa och knåpa på en bra annons!

/Timsetim

Skriv de sedvanliga uppgifterna samt hänvisa till en hemsideadress för vidare upplysningar.
Där kan du skriva ut allt du vill, och de som då läst där och ringer vet ju redan en del om hästen.

Gratis och enkla hemsidor finns både här och där, bla på Spray. Där kan du även lägga in bilder.

Timsetim skrev:
Hästen jag hjälper till att rida ska med största sannolikhet säljas och ägaren har bett mig hjälpa henne med annons osv. Eftersom ägaren är noga med att hästen kommer till ett bra hem så har jag funderat på om man kan/ska lägga ut en annons där man verkligen förklarar alla hästens både för och nackdelar. Man är helt enkelt genomärlig. Mest för att "skrämma" bort de köpare man inte tycker är lämpliga. Ville bara höra vad ni som har mer försäljningsvana tycker. Har ni gjort på samma sätt någon gång? I detta fall är det viktigare att hästen kommer till rätt köpare än att säljaren får bra betalt. Tacksam för alla synpunkter!! :bow:

/Timsetim

Hm....

"Häst säljes, lågmilare, snål i drift, mkt lite rost i balkar, nästan nya bromsar," :D

*Skojar en aning nu*

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 587
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 130
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 562
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 083
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar