Sälja guld?

bettysmatte

Trådstartare
Hur gör man bäst det? Jag har ett armband som bara ligger och "skräpar" och skulle mycket hellre vilja ha pengarna. Men hur gör man, helt praktiskt? Vem vänder man sig till?

Hur gör man bäst det? Jag har ett armband som bara ligger och "skräpar" och skulle mycket hellre vilja ha pengarna. Men hur gör man, helt praktiskt? Vem vänder man sig till?

Pantbank eller googla efter smyckesuppköpare, en del åker runt i landet och brukar ha rätt bra pris (jag har själv sålt guld till sådana). Kolla priset på olika ställen bara och var noggrann att de betalar efter guldkaraten. Jag sålde guld med hög karat (gammalt guld, 23K) och fick då ett högre pris per g.

Jag skickade iväg med guldbrev(?) och det lät jättebra i första kontakt. Sen visade det sig att de la på så mycket avgifter så jag fick ut knappt halv summan. Rekommenderas inte!

Jag skickade iväg med guldbrev(?) och det lät jättebra i första kontakt. Sen visade det sig att de la på så mycket avgifter så jag fick ut knappt halv summan. Rekommenderas inte!
Vilka avgifter då? När jag tittar på deras sida ser det ut som om de drar av 29 kr/gram i värderingsavgift. Vad mer tillkommer i avgifter?

Just guldbrev.se tycker jag låter seriöst?

Vilka avgifter då? När jag tittar på deras sida ser det ut som om de drar av 29 kr/gram i värderingsavgift. Vad mer tillkommer i avgifter?

Just guldbrev.se tycker jag låter seriöst?

Det tyckte jag med, tills pengarna kom. Jag skulle välja annat alternativ om jag var du. Jag orkade inte bråka men hade fått bra mycket mer pengar om jag gått någon annanstans. Brevet med specen kom inte förrän jag hade ringt och frågat efter den.

Det tyckte jag med, tills pengarna kom. Jag skulle välja annat alternativ om jag var du. Jag orkade inte bråka men hade fått bra mycket mer pengar om jag gått någon annanstans. Brevet med specen kom inte förrän jag hade ringt och frågat efter den.
Hur länge sedan var det? Möjligt att de blivit bättre på att uppge sina avgifter? De får 7,6 (av 10) av Trustpilot i omdöme. Här är en artikel från 2012 som belyser problemen, men både värderingsavgift och att man måste skicka tillbaks nästa dag för att få bäst pris tycker jag framgår väldigt tydligt på deras hemsida nu i alla fall. http://www.svt.se/nyheter/inrikes/tvingades-betala-700-kronor-for-guldvardering

I mitt fall bor jag vare sig nära pantbank eller något annat, så jag måste i såfall köra 8 mil enkel resa för att komma till närmsta pantbank. Också det kostar ju några hundralappar...

Hur länge sedan var det? Möjligt att de blivit bättre på att uppge sina avgifter? De får 7,6 (av 10) av Trustpilot i omdöme. Här är en artikel från 2012 som belyser problemen, men både värderingsavgift och att man måste skicka tillbaks nästa dag för att få bäst pris tycker jag framgår väldigt tydligt på deras hemsida nu i alla fall. http://www.svt.se/nyheter/inrikes/tvingades-betala-700-kronor-for-guldvardering

I mitt fall bor jag vare sig nära pantbank eller något annat, så jag måste i såfall köra 8 mil enkel resa för att komma till närmsta pantbank. Också det kostar ju några hundralappar...

Jag skickade in i början av 2014. Har du någon guldsmedsaffär i närheten? De brukar köpa har jag för mig.

Kolla om det är någon smyckesuppköpare som kommer att vara i närheten. De kommer hit till Falun några gånger per år.

Jag skickade in i början av 2014. Har du någon guldsmedsaffär i närheten? De brukar köpa har jag för mig.
Jo, det finns ett par guldsmedsaffärer. Antar att jag kan ringa och fråga om de köper guld, men det står inget om det på deras hemsidor. På den ena står det att de värderar smycken, men inget om att de köper, och på den andra står det inget om något sådant alls.

Finns en mängd butiker som köper in om man skickar. Jag sålde en ring till en guldsmed i Stockholm, då den hade an sten också (får man inte betalt för hos t ex guldbrev). Var lite kul då de ringde upp mig och berättade att ringen tydligen var tillverkad hos dem!!:D
Fick bra betalt och det gick väldigt smidigt:up:
Googla sälja guld så får du upp många förslag

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag har fått några 18K guldsmycken av mamma som varken hon eller jag vill använda, så hon tycker att jag ska sälja dem. Men hur ska man...
Svar
11
· Visningar
752
Senast: Manji
·
Trädgård & Växter Jag har fått en idé. Den är inte helt färdig än, så jag kan behöva lite input och tankar från andra. Vi har en massa tegelstenar som...
Svar
9
· Visningar
592
Senast: sthu
·
Samhälle Vår befolkning blir allt äldre, och friskare, vilket är väldigt roligt! Samtidigt fyller vi inte på i samma utsträckning som tidigare...
9 10 11
Svar
205
· Visningar
6 597
Senast: EZMK
·
Kläder & Bli fin Jag skulle behöva sälja en stor del av mina kläder. Nu skaffade jag appen Vinted, det verkar smidigt. Någon som har använt den? Eller...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 748

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka