Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag har aldrig sålt ett fordon själv, faktiskt, fast jag är över 50. Hur gör man egentligen? Hur vet man att personen kommer tillbaka efter provkörning? Vilka kontroller ska man göra av köparen? Hur tar man betalt? Vilka papper ska man skriva?
Det är en motorcykel så vete sjutton om maken eller jag vill åka med en total främling.ALDRIG släppa iväg någon med fordonet, man åker med.
Det är en motorcykel så vete sjutton om maken eller jag vill åka med en total främling.
Det är en motorcykel så vete sjutton om maken eller jag vill åka med en total främling.
Snacka om fräckt!Gör inte som han det stod om i tidningen för ett tag sedan. Köparen ville göra ägarbytet i Transportstyrelsen app och lyckades göra det innan han betalat och vägrade sedan betala bilen det gällde. Ägarbytet var ju redan gjort så säljaren kunde inte göra så mycket.
Så visa inte ditt körkort innan.
Gör inte som han det stod om i tidningen för ett tag sedan. Köparen ville göra ägarbytet i Transportstyrelsen app och lyckades göra det innan han betalat och vägrade sedan betala bilen det gällde. Ägarbytet var ju redan gjort så säljaren kunde inte göra så mycket.
Gör inte som han det stod om i tidningen för ett tag sedan. Köparen ville göra ägarbytet i Transportstyrelsen app och lyckades göra det innan han betalat och vägrade sedan betala bilen det gällde. Ägarbytet var ju redan gjort så säljaren kunde inte göra så mycket.
För att ändra i appen behövs körkortsnummret för både köpare och säljare. Den köparen hade ju uppenbarligen gjort det så visst verkar det gå.Vad har körkortet med historien att göra? Och det är ju samma sak som att skriva på ägarbyte innan pengarna är betalda, ägarbytet i appen kan bara säljaren (innevarande ägare) göra, ingen annan.
Själv brukar jag bara skriva kvitto och att köparen har noga kontrollerat och godkänner bilens skick. Swish är lättast, men kräver att köparen öppnat beloppsspärren
För att ändra i appen behövs körkortsnummret för både köpare och säljare. Den köparen hade ju uppenbarligen gjort det så visst verkar det gå.
Fråga: behöver en verkligen skriva kontrakt för mindre summor? Jag tänker att det ju borde räcka med ägarbytet? Om en köper begagnat så finns ju ändå inga garantier för skicket (om en inte har en begagnat-försäkring av något slag). Jag har sålt bil och köpt barnvagn utan att några papper skrevs under (mer än ägarbyte för bilen då förstås).
Hade aldrig köpt något utan kvitto.
Nej, det är ju upp till var och en förstås. Men vad ger kvittot för trygghet eller garantier (förutom att det säkerställer ägarbytet så att en inte kan anklagas för att ha stulit varan, vilket en ju med en bil också gör på andra sätt)?