Sälja fölunge till England?

misan1984

Trådstartare
Fick härom dagen ett mail ifrån en kille i England som vill köpa mitt föl.. så här står det!


Varmblod Hello, My name is Mr Ryan Bradley from England, i came across the advert of the sale of your Horse.I would appreciate if you mail me pictures,all necessary information as well as your last asking price. Thanks and hope to hear back from you with all necessary details. Ryan Bradley‎

Jag svarade kortfattat och fick tillbaka detta...

Hello,
Good to hear back from you, thanks for the pictures at www.pixbox.se and your price is okay by me. I will have my international shipping agent pick up the horse when you must have received payment.
As regards payment, i have instructed a client of mine in Europe to send to you a Certified Bank draft of 5,500 GBP pounds which is a refund payment that
covers both the price of the horse and also the cost of shipping the horse along with other goods.
So on receiving the bank draft ,all you have to do is deduct the cost of the horse(35,000.00 SEK=2,536 GBP) and do me the favor of having the balance(shipping fee) wired to the shipper.
The balance wired to the shipper is the shipping fee that would enable him to carry out shipment of the horse as well as other items down to England.

Let me know if this is okay by you, so i can instruct a certified bank draft be sent to you and as soon as you have the money my shipper will contact you for shipping proceedings.
But first i would need the necessary details below in other to proceed with payment:
Full Name.....................
Postal Address...............
Country..........................
Telephone number..............

Thanks and regards.


Jag tycker att det låter lite skumt??? pratade med banken och dom tyckter att jag ska maila tillbaka och säga de att om han vill köpa hästen så får han sätta in pengarna på mitt konto!

Men som sagt så tycker jag att detta känns olustigt!! någon som har nån åsikt eller tips???:bow:
 
Sv: Sälja fölunge till England?

Var det inte en massa snack om bedrägerier etc för något/några år sedan då hästar betalades med falsk check utan teckning på större belopp än köpesumman och lite skulle betalas tillbaka. När köparna gick upp i rök var det säljaren som fick betala tillbaka.

Jag tycker att han borde kunna betala transportören direkt och sätta in dina pengar på ditt konto. Det är mkt enkelt att göra utlandsbetalningar via internet.

Min slutsats: Var försiktig!
 
Sv: Sälja fölunge till England?

VARNING. VARNING.

Tror detta är en bluffare.
Har för mig att det är flera här som har fått sånna här konstiga svar.

Jag skulle aldrig sälja på detta vis.
 
Sv: Sälja fölunge till England?

tack för svaren!! kan man ta reda på om det är bluffare lr inte??? ska man vända sig till polisen??
 
Sv: Sälja fölunge till England?

Det är en bluffare och polisen vill inte ha din anmälan, de är helt överösta med liknade, radera bara.
 
Sv: Sälja fölunge till England?

Det är en bluffare och polisen vill inte ha din anmälan, de är helt överösta med liknade, radera bara.

Men hur kan du vara så säker på att det är en bluffare?? det va ju de jag undrade om man kunde ta reda på det på något sätt???
 
Sv: Sälja fölunge till England?

Det är ju många här som fått likadana svar på annonser så kolla med dom gå till polisen om du forfarande vill tro att det här kan vara någon seriös.
varför vill du ta risken och sälja din häst till en främmande person i ett främmande land när du kan sälja den här??
varför skulle han vilja köpa en häst från sverige när det finns många i england ,?
borde vara lättare att köpa där om det inte är något verkligt speciellt med just din häst?? (det vet ju inte jag om den är) , du får ställa dessa frågor till dig själv och bedömma vad du tror men jag är rätt säker på att det är bedrägeriförsök och du ska nog passa dig, varför tror du han vill ge dig en så stor summa?? det är för att du ska ge honom pengar tillbaka pengar som igentligen inte finns.
 
Sv: Sälja fölunge till England?

Det är ett bedrägeri, min mamma fick samma svar när hon skulle sälja däck till bilen.

Tyvärr minns jag inte exakt HUR det fungerade. Men radera mailet och tänk inte mer på det.
 
Sv: Sälja fölunge till England?

Detta är en bluff! Har hört om fler som fått liknande mail där en check ska skickas där summan täcker alla kostnader. Sedan så ska man återsända den summa som blir över efter att häst och transport är betald. Tyvärr så saknar checken täckning precis som Annika Källse skrev och man står med näsan i klämm. :(

Så jag skulle radera mailet utan att bry mig vidare.

Kicki :)
 
Sv: Sälja fölunge till England?

Är han tillräckligt intresserad av din häst så följer han dina krav på betalning. Ta hjälp av din bank och kräv att pengarna sätts in på ditt konto. Transportören får han göra upp med själv.

Tyvärr så är han nog en bluffare...
 
Sv: Sälja fölunge till England?

Om du går in på www.hastannonser.se så ser du på framsidan en rubrik "Varning för checkbedragerier". Klicka på "läs mer" så ser du att tillvägagångsättet är exakt det du beskriver.

Ta inte i den här mannen med tång.
 
Senast ändrad:
Sv: Sälja fölunge till England?

Min polare blev mailad/uppringd av ngn från utlandet som ville köpa den tinkervalack som hon skulle sälja åt en bekant. "Köparen" pratade sig varm om hur fin hästen var och hur bra den skulle passa i hans flock.. den skulle bli bra att ha i avel, sa han. Min kompis förklarade upprepade ggr att det var en valack men det gjorde ingenting sa killen.. (!)

Hon backade ur rätt snabbt!

Jag skulle nog vilja att ngn visste vem det var som skulle köpa hästen om jag skulle sälja utomlands. Alltså vänners bekanta eller liknande.
 
Sv: Sälja fölunge till England?

Det låter väldigt skumt!
Jag skulle kort meddela att betalning sker personligen när han hämtar hästen. Vill han ha den får han alltså åka till sverige och betala kontant vid hämtning!
Det finns många som bluffar så att vara kort och konkret är nog det bästa!
 
Sv: Sälja fölunge till England?

Hej!
Fick flera stycken mail som liknar ditt väldigt mycket när jag hade en simpel digitalkamera ute på annons. Bluff bluff bluff!

Men det kändes ju ännu mer genomskinligt. Man undrade ju varför dom ville köpa en beg digitalkamera av billigaste märke från sverige. Hade ju blivit betydligt mycket billigare att köpa sej en dyrare och bättre på hemmaplan. Så därför förstod jag direkt att det var en bluff.
 
Sv: Sälja fölunge till England?

jo jag skrev de till honom oxå.. att ska han ha hästen så är det kontant betalning som gäller...
 
Sv: Sälja fölunge till England?

Nu kom jag på hur det var.

Du får en check som du löser in och du skickar den här summan som ska täcka "transporten" till "transportören". När sen banken här ska lösa in checken mot banken i England (eller var som) saknas täckning varpå DU blir återbetalningskyldig.

Man kan kontrollera om checken har täckning, men det tar tid (nån vecka) samt man måste betala en avgift för det.

Det fick vi iaf som förklaring då när morsan fick ett sånt här "erbjudande".

Tillägg: hon är ju nyfiken av sig så hon "gick med" på det och fick hem en check som såg nog så tjusig ut... Hon löste dock aldrig in den och sen gick inte "köparen" att få tag på.
 
Sv: Sälja fölunge till England?

Sök på "nigeriabrev" så får du en liten uppfattning om vad det handlar om. Jag har fått liknande svar på både hästar och sadlar som jag haft till salu.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Läste en artikel och såg då detta. Finns det någon mer som över huvud taget hört talas om detta? Jag känner jag inte har en i närheten...
Svar
0
· Visningar
319
Senast: 95johsv
·
Samhälle Synpunkter på det? Jag läste någonstans att Sverige toppar Europa med mest korttransaktioner per capita. Vet inte om Swich räknas som...
18 19 20
Svar
385
· Visningar
14 864
Senast: Inte_Ung
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Idag så släppte Ed Sheeran ett nytt album. Och som ni kanske vet så älskar jag hans musik ❤️ Och jag har iprincip inte sovit nånting...
Svar
5
· Visningar
891
Foder & Strö Läste denna artikel idag, som bland annat säger följande (min kursivering): ' He and his colleagues devised a model that captured the...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 376
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp