Sv: sälja en häst långt hur göra med pengar och kontrakt?
Jag sålde min häst osedd, fast jag träffade köparen vid överlämnandet. Såklart känns det mest naturligt att sälja till någon man träffat och som träffat hästen, men det finns massor av orsaker till att man väljer att sälja osett ändå.
Vi gjorde så att
- jag gjorde i ordning kontraktet (vi gjorde upp i telefon vad som skulle stå där osv, använde Deckemans som man kan köpa i ridsportbutiker), köparen betalade handpenning som jag direkt kvitterade på båda kopiorna av kontraktet, så har köparen en kvittens på att jag mottagit handpenningen.
- Sedan skickade jag båda kopiorna till köparen, hon skrev på och skickade tillbaka den ena till mig.
- Då hade vi båda bevis för att vi båda var med på hur affären skulle skötas.
- Där stod att handpenningen tillfaller mig om köparen inte fullföljer köpet utan anledning och att köparen får tillbaka handpenningen om hästen inte går igenom besiktningen.
- Där stod också att hästen skulle fullbetalas innan jag började åka med honom (jag tog på mig att leverera hästen).
- Jag besiktigade hästen och skickade en kopia till köparen så hon såg att allt var ok.
- Dagen innan vi skulle åka betalade hon in resten av pengarna.
- När vi så träffades vid överlämnandet fick hon kvitterat på sin kopia att jag mottagit pengarna och att hästen var hennes.
Är man osäker på detta med att betala till okända hit och dit finns ju tex Paypal och andra som erbjuder "säker betalning" osv via internet.
I ditt fall skulle jag nog skicka med den kvitterade kopian, så får köparen skicka upp sin kopia till dig när h*n fått hästen.
Se dock till att du har en kopia på kontraktet innan du skickar iväg originalet.
Lycka till!