sälja en häst långt hur göra med pengar och kontrakt?

F

Fantasi

Ja som ovanstående fråga lyder, om någon köper min häst osedd och hästen skickas med transport hur ska jag lösa det med kontrakt och pengar, jag vill ju inte riskera att skicka ner hästen utan att ha fått betalt samtidigt som köparen säkert inte vill ge mig pengar utan att ha fått hästen.. hur göra?

Sv: sälja en häst långt hur göra med pengar och kontrakt?

Du ska ALDRIG sälja hästen till en som du inte har sett tidigare. Du vill väl inte att hästen ska få det dåligt?

Lycka till!

nu var ju frågan hur man gör praktist med papper och pengar, sen hur jag väljer att göra är väl endå min ensak. självklart vill jag inte att hästen skall fara illa!

Jag sålde min häst osedd, fast jag träffade köparen vid överlämnandet. Såklart känns det mest naturligt att sälja till någon man träffat och som träffat hästen, men det finns massor av orsaker till att man väljer att sälja osett ändå.

Vi gjorde så att
- jag gjorde i ordning kontraktet (vi gjorde upp i telefon vad som skulle stå där osv, använde Deckemans som man kan köpa i ridsportbutiker), köparen betalade handpenning som jag direkt kvitterade på båda kopiorna av kontraktet, så har köparen en kvittens på att jag mottagit handpenningen.
- Sedan skickade jag båda kopiorna till köparen, hon skrev på och skickade tillbaka den ena till mig.
- Då hade vi båda bevis för att vi båda var med på hur affären skulle skötas.
- Där stod att handpenningen tillfaller mig om köparen inte fullföljer köpet utan anledning och att köparen får tillbaka handpenningen om hästen inte går igenom besiktningen.
- Där stod också att hästen skulle fullbetalas innan jag började åka med honom (jag tog på mig att leverera hästen).
- Jag besiktigade hästen och skickade en kopia till köparen så hon såg att allt var ok.
- Dagen innan vi skulle åka betalade hon in resten av pengarna.
- När vi så träffades vid överlämnandet fick hon kvitterat på sin kopia att jag mottagit pengarna och att hästen var hennes.

Är man osäker på detta med att betala till okända hit och dit finns ju tex Paypal och andra som erbjuder "säker betalning" osv via internet.

I ditt fall skulle jag nog skicka med den kvitterade kopian, så får köparen skicka upp sin kopia till dig när h*n fått hästen.
Se dock till att du har en kopia på kontraktet innan du skickar iväg originalet.

Lycka till!

Jag kan väl tillägga att min osedda häst jag sålde har fått ett underbart hem och en underbar matte, så det behöver VERKLIGEN inte betyda att hästen får det dåligt bara för att den köpts osedd...

Du ska ALDRIG sälja hästen till en som du inte har sett tidigare. Du vill väl inte att hästen ska få det dåligt?

Lycka till!

Känner folk som kan prata och som låter som jättebra hästägare, men kommer man hem till dem så får man en chock. Skräp överallt och tunna hästar som står och äter dåligt foder. Bara för att man träffer en person så betyder det inte att du kan avgöra huruvida din häst kommer få ett bra hem eller inte.
Jag sålde min till Finland, osedd. Hade mailat innan med köparna på knaglig engelska. Hon kunde ingen svenska och knappt engelska. Men jag tvivlar inte en sekund på att hästen inte har det bra. Får kort skickade till mig ofta och långa mail på finska som en släkting till mig översätter.
Jag har sålt långt och osett förr. Skickar kontrakt, som ska vara på skrivet och kommit tillbaka till mig innan hästen åker. Pengarna ska vara på mitt konto innan hästen lämnar gårdsplan.

Kontrakt och pengar klart innan hästen ställs på transport. Känns bra om också försäkringen är klar innan lastning.

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 130
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 330
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 083
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 587
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Para ihop katter ibland?
  • Hemlösa hundar ökar
  • Tråden för spår