Sälja bostadsrätt utan mäklare?

ylvali2

Trådstartare
Är man galen om man ens funderar på det?

(Skulle förstås ha legat under Hem och hobby... Trodde allt var hopklumpat nu för tiden.)
 
Jag skulle kunna tänka mig att göra det endast om bostadsrätten i sig var så billig att ett mäklararvode skulle motsvara en riktigt stor del av det förväntade priset. Är det två miljoner så nej, hundra tusen så ja.
 
Ska motivera mitt svar också. Eftersom bostadsköp är sådana stora ekonomiska händelser så tror jag att de allra flesta spekulanter framförallt är ute efter att minimera sin risk. Om de inte flyttar regelbundet så känner de sig inte helt kompetenta på området utan vill ha en expert som garant för att allt går rätt till. Att veta att avtalet är ordnat av mäklare räcker nog inte utan man vill ha experten där även vid visning och budgivning. Det tillsammans med att mäklare kan ha ganska omfattande listor på spekulanter som söker olika typer av objekt och välkomnar tips om att något nytt kommit ut gör att antalet som ens kommer och tittar blir betydligt lägre om man gör allt själv.

En ytterligare anledning är att mäklare är proffs på marknadsföring och försäljning. De vet vilka argument som fungerar på den rådande marknaden och hur bostaden ska visas från sin bästa sida. Dessutom är de i allmänhet knutna till en firma med starkt varumärke och egna kommunikationskanaler utöver Hemnet. Det talar för att de kan få ut ett högre pris även givet samma antal spekulanter.

För att vara övertydlig så tror jag att för allt annat än jättebilliga lägenheter är vad man kan förvänta sig att få behålla efter affären högre om man säljer via mäklare och dessutom att siffran är mindre osäker.
 
Håller med. Jag har själv sålt en sommarstuga och en bostadsrätt själv. Själva juridiken är inte rocket science och i bägge fall hade jag redan spekulanter. Då det var lågprisobjekt i Norrland så tror jag inte en mäklare hade kunnat göra så mycket mer att arvodet kunnat motiveras. Skulle jag däremot sälja min befintliga BR i hufvudstaden skulle jag definitivt inte göra det själv.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Är det vanligt? En bekant har börjat i ny bransch och är provanställd. Under den tiden får h*n betalt per timme istället för de fast...
2
Svar
21
· Visningar
872
Senast: MissFideli
·
Juridik & Ekonomi Jag har varit utan bil i en vecka nu. Säljaren skyller på allt möjligt. Att verkstan inte haft tid, att det dröjer med att få...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
9 720
Senast: hundtant
·
Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 240
Senast: Svartkatt
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
13 170
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp