Såld häst,men inga pengar ännu??

Sv: Såld häst,men inga pengar ännu??

Jag måste ge Lovisaleonora_ ett visst medhåll här, för TS gäller det att om köparen har anmärkningar hos KF så står sig TS rätt slätt att få några pengar för hästen. Då gäller räddas vad som räddas kan, om det då handlar om att hämta hästen så är det ett bättre alternativ än att inte få varken häst eller pengar.

Jag uppfattade inte åsikten som generell, utan mer som ett råd för just denna specifika situation.

Jag håller verkligen med om att det är FÖRFÄRLIGT att TS i denna tråden faktiskt riskerar att förlora allt... Hon har självklart rätt till sina pengar... Jag tycker överhuvudtaget allt med lurendrejjeri är tråkigt och hemskt oavsett från vilket håll det kommer...

Det jag reagerade på var åsikten omn att Ts kollar hos KF så finns säkert hennes fodervärd där redan...Jag tolkade det som att Lovisaleonora ansåg att såna som inte betalat sin häst GARANTERAT finns hos KF och då är de med endra ord DÅLIGA människor.. (och det är generalisering enligt mig)

Sen var det kommentaren ang mobilen..Bara för att nån inte haft råd att fylla på sin mobil just den tiden i månaden blir dom inte SÄMRE HÄSTägare... Jag vet också vikten i att måsta kunna ringa, men ibland så är det annat som måste gå före i prioriteringen... och jag/ nån ska inte dömmas för att dom haft tomt mobilkort som DÅLIGA djurägare... DET VAR det jag reagerade på...

I övrigt så har jag inget att motsäga... Visst ska TS få sina pengar eller häst... Jag hade nog också reagerat med att hämta hästen.. En skuld är till för att betalas och har man kommit överrens om en viss vecka för betalning ska man hålla det... Får man då förhinder kan man inte gömma sig, det är dålig stil och tyder mer på dålig ETIK och MORAL än att de redan har skulder hos KF... Jag tycker att man ska betala för sina djur och det är hemskt att den lilla privatpersonen blir drabbad av allt sånt här... dessutom är det en person som redan visat så mkt tillltro till fodervärdarna så att det borde ligga i deras intresse att betala henne...

jag tycker det måste vara köparen som ansvarar för den,för de har ju skrivit på köpenkontraktet,och hästen var frisk vid besiktningen.

Jag blir så arg när jag läser sånt här. Jag anser att du skulle fått betalningen direkt när hästen gått igenom besiktningen, allt annat är otänkbart, speciellt ifall något händer med hästen. Varför vänta till fredag? Du har ju redan väntat för länge. Hade du kollat om de fanns med i KFM? Och du ska INTE känna sig som en pengagam. De har förmodligen köpt sig en för dyr häst. Kräv betalning NU!
Eller, kanske bättre du säljer den till någon annan som kan betala det som krävs. Hur ska dom kunna ge den en bra framtid om de inte ens har pengar till inköpsumman???

MEN jag har ALLTID betalat mina hästar KONTANT, JAG ser ALLTID till att STORHANDLA kraftfoder och människofoder så det räcker hela månaden när min utbetalning kommer, JAG hämtar även hela månadens höförbrukning när pengarna kommit, hovslagaren kommer löpande var 8e vecka, annat som kan behövas till mina djur köps under löningens första period... sen kan pengarna lika gärna ta slut... DJUREN och vi inom familjen har det vi behöver
Det är möjligt att du ser till att just betala för sina djur...och i det avseendet är man ju ingen dålig hästägare. Blanda inte ihop begreppen. Dålig hästägare/ dålig betalningsmoral.
resten kan jag vänta med...
Men de som har en fodran här då, ska de sitta snällt o vänta på sina pengar för att du lagt allt på dina hästar. Ska man som fodringsägare finna sig i dina prioriteringar här? Ska du avgöra om den här räkningen är mindre värd än din veterinär eller hovslagarräkning??? Du har ju fått en vara el tjänst som du struntat i att betala för och det ska ganska mkt till innan man hamnar hos KFM.
Det är den här betalningsmoralen som jag kan gå i taket för. Jag antar att TS köpare har en liknande moral. Har man skulder hos KFM får man finna sig i kontant betalning innan man fått varan leverard. Då har man helt enkelt förverkat sin rätt till kredit.

Jag har KF på mig, MEN jag BETALAR mina PRIVATA SKULDER... Skulle ALDRIG blåsa en person som visat mig tilltro genom att sälja på avbet och det finns såna som jag också... Många har sina skulder pågrund av annat än olust inför att betala för sig och man kan inte dömma folk för en sån sak...

Visst finns det även de som gjort det till en regel att skita i allt vad kontrakt och överenskommelser vill säga, men det är SYND och SKAM att ALLA ska dras över samma kam...

Fast det är ju ett enkelt konstaterbart faktum att den som alltid betalar sina räkninar INTE har något register hos KFM. Den som inte har råd ELLER struntar i att betala räkningar får däremot snabbt en hel "katalog" hos KFM.

Det innebär ju däremot inte det motsatta - att alla som har ett register hos KFM skulle vara oärliga - och det är det inte någon som påstått heller. Men jag hävdar, liksom Lovisaeleonora, att det faktum att en person har ett register hos KFM kan vara en allvarlig varningssignal om att något är fel med denna persons ekonomi eller vilja att göra rätt för sig. Ibland båda delarna.

Det är inte att dra alla över en kam - det är att skydda sig själv. Om man sedan känner en person kan man förstås välja att hjälpa denne ändå, eller lägga upp en betalningsplan.

Det jag reagerade på var åsikten omn att Ts kollar hos KF så finns säkert hennes fodervärd där redan...Jag tolkade det som att Lovisaleonora ansåg att såna som inte betalat sin häst GARANTERAT finns hos KF och då är de med endra ord DÅLIGA människor.. (och det är generalisering enligt mig)

Här visar du exakt den där lite ologiska vändningen.

Om den som inte betalar sin häst med stor sannolikhet finns hos KFM eftersom de är dåliga människor så innebär det ändå inte att någon anser att ALLA som finns hos KFM är dåliga människor... det är du som sannolikt läser in ett förakt och nedvärderande mot dig som faktiskt inte finns där...

Jag har inte orkat läsa igenom alla många o långa inlägg här men som svar på din fråga är det i a f för mig solklart att om det i kontraktet finns en sista betalnings vecka och den har passerat så är kontraktet ej längre giltigt dvs hästen är din och ej såld.

Hur det fungerar rent juridiskt med att åka och hämta hästen vågar jag inte svara på eftersom det då kanske finns ett gällande fodervärdsavtal fortfarande, om de inte har brutit mot det avtalet också för då är det bara att åka och hämta hästen.

Det bästa är väl att ringa och tala om att kontraktet gällande försäljning av hästen nu är ogiltigt och att du ämnar säga upp foderavtalet och hämta hem din häst. Jag hade ju personligen aldrig i livet velat ha kvar min häst ens på foder hos någon så oseriös människa.

Det är ju alltid bra att kräva handpenning som ju i detta fallet hade tillfallit dig och täckt dina kostnader för vet besiktning och förlorad tid etc. Det svider också åtminstone lite mer i skinnet på de som är oseriösa köpare.

Det är ingen åsikt att man har sämre betalningsmoral med KFM-anmärkningar. Det är kalla fakta. En person som redan har anmärkningar bryr sig mindre om ytterligare en, än den personen som inte har register hos KFM. Det är obestridligen så, det visar flera undersökningar. Och det kan jag förstå.

Och det är ju precis det som kreditvärdering handlar om. Har man KFM-anmärkningar har man låg kreditvärdighet. Man har svårt att få lån. Att jag som privatperson då skulle låna ut pengar (som ts i det här fallet faktiskt gör) är en för stor risk för att jag ska vilja ta den. Återigen; tycke och smak.

MEN det går inte att komma från; det är svårare att få ut pengar av den som står i skuld till dig och har KFM-anmärkning. Särskilt om det redan ligger en utmätning och prioriterade fordringsägare. Det lönar sig dåligt att stå sist på listan, särskilt om anmärkning och skuld avser avser t ex skatt, underhåll till barn och/eller t ex CSN.

Som privatperson tycker jag inte att man ska låna ut pengar där banker och kreditinstitut finner det för riskabelt. Som privatperson har jag ofta mer att förlora.

Och just nu lånar TS ut sina pengar till någon som uppför sig verkligen illa och nonchalant.

Fast detta är en väldigt hårddragen syn på folk som har anmärkningar. Det beror ju på varför man fått anmärkning. En betalningsanmärkning kan komma genom en tvist tex och behöver absolut inte bero på att personen i fråga är en människa som skiter i att betala sina räkningar.

Liksom en dåligt husförsäljning eller någon annan investering som slår fel. Det behöver inte betyda att personen i fråga "skiter" i om den får fler anmärkningar.

Du får ursäkta mig men jag tycker detta är att generalisera och dra alla människor över en kant. Visst det finns folk som tänker och gör så som du skriver men att frankt skriva att ALLA gör så är rätt elakt. De personer som gör detta är folk som inte betalar för sig dvs återkommande skulder och visst det finns flera av den sorten men oftast så har de inte någon känsla för vad som är rätt eller fel.

Dessutom de som har en anmärkning hos KFM vill säkerligen inte ha fler eftersom man kan "skydda" en anmärkning så att den inte syns i registret. Har man två så syns båda.

Sedan måste man skilja på de personer som verkligen vill betala men som inte kan och de som skiter i att betala för att de just skiter i det.

Jag vill tillägga att jag sålt hästar till alla typer av kreditvärdiga köpare, jag har tom gått med på lång avbetalning för vissa för att jag vet att hästen skulle få ett mkt bra hem.

Jag har även åkt och hämtat hem häst hos köpare som inte kunde betala.

det ska ganska mkt till innan man hamnar hos KFM.

Nej det krävs inte mycket, du kan sälja en bil till din kompis som nya ägaren inte skickar i pappren på, när sedan skatten kommer efter några månader så ger du räkningen till din kompis som lovar att betala.
Vilket den inte gör, du betalar själv påminnelsen försent pga att du legat på sjukhus i tre veckor och helt plötsligt har du en skuld hos kronofogden på hela 100 kr.

Så svårt är det inte, man får lära sig att man inte ska lita på sina vänner den hårda vägen ibland:(

Fast det är ju ett enkelt konstaterbart faktum att den som alltid betalar sina räkninar INTE har något register hos KFM. Den som inte har råd ELLER struntar i att betala räkningar får däremot snabbt en hel "katalog" hos KFM.

Det är ganska stor skillnad på de som inte har råd eller de som skiter i att betala..

Dessutom så kan du få anmärkningar på fler sätt än detta.

Det innebär ju däremot inte det motsatta - att alla som har ett register hos KFM skulle vara oärliga - och det är det inte någon som påstått heller. Men jag hävdar, liksom Lovisaeleonora, att det faktum att en person har ett register hos KFM kan vara en allvarlig varningssignal om att något är fel med denna persons ekonomi eller vilja att göra rätt för sig. Ibland båda delarna.

Det är detta som är farligt för det är just det ni anser.

Det är inte att dra alla över en kam - det är att skydda sig själv. Om man sedan känner en person kan man förstås välja att hjälpa denne ändå, eller lägga upp en betalningsplan.

Jo det är att dra alla över en kam eftersom ni inte vet varför det finns en anmärkning..

Man kan sälja genom en avbetalningsplan men då är det viktigt att skriva in att inkommer det ingen betalning så skall man ha rätt att hämta tillbaka hästen

Nej det krävs inte mycket, du kan sälja en bil till din kompis som nya ägaren inte skickar i pappren på, när sedan skatten kommer efter några månader så ger du räkningen till din kompis som lovar att betala.
Vilket den inte gör, du betalar själv påminnelsen försent pga att du legat på sjukhus i tre veckor och helt plötsligt har du en skuld hos kronofogden på hela 100 kr.

Så svårt är det inte, man får lära sig att man inte ska lita på sina vänner den hårda vägen ibland:(

Ja ett bra exempel. Det är sådana saker som man oftast inte kan styra över. Eller tex en tvist i rätten är också vanlig orsak till en anmärkning

Men de som har en fodran här då, ska de sitta snällt o vänta på sina pengar för att du lagt allt på dina hästar. Ska man som fodringsägare finna sig i dina prioriteringar här? Ska du avgöra om den här räkningen är mindre värd än din veterinär eller hovslagarräkning??? Du har ju fått en vara el tjänst som du struntat i att betala för och det ska ganska mkt till innan man hamnar hos KFM.
Det är den här betalningsmoralen som jag kan gå i taket för. Jag antar att TS köpare har en liknande moral. Har man skulder hos KFM får man finna sig i kontant betalning innan man fått varan leverard. Då har man helt enkelt förverkat sin rätt till kredit.

:eek:

Jisses vilket onödigt och nedvärderande inlägg!!!!

Du har verkligen ingen aning om hur det går till i verkligheten..

Hur vet du om hon inte redan har en avbetalningsplan med fodringsägarna?? Som hon dessutom följer.

Jisses säger jag vilket skrämmande sätt att se på andra :crazy:

Fast detta är en väldigt hårddragen syn på folk som har anmärkningar. Det beror ju på varför man fått anmärkning. En betalningsanmärkning kan komma genom en tvist tex och behöver absolut inte bero på att personen i fråga är en människa som skiter i att betala sina räkningar
De flest anmärkningar kommer för att de svarande inte bemöter kravet hos KFM, dvs struntar i det. Om de däremot besvarar kravet och bestrider det, går det vidare till Tingsrätten och blir ingen anmärkning. Kravet kan ju var felaktigt också. Men visst kan det finnas undantag tex man är bortrest/ blir sjuk osv men det är nog inte spec vanligt, och man har ju fortfarande ett ansvar för att någon annan i så fall kollar ens post och betalar ens räkningar.

De flest anmärkningar kommer för att de svarande inte bemöter kravet hos KFM, dvs struntar i det. Om de däremot besvarar kravet och bestrider det, går det vidare till Tingsrätten och blir ingen anmärkning. Kravet kan ju var felaktigt också. Men visst kan det finnas undantag tex man är bortrest/ blir sjuk osv men det är nog inte spec vanligt, och man har ju fortfarande ett ansvar för att någon annan i så fall kollar ens post och betalar ens räkningar.

Ja visst har man ett ansvar att någon kollar ens post och räkningar, men om man inte har någon som kan kolla ens post och räkningar, vad gör man då?

Alla har inte någon som kan fixa saker till dem.

Att besvara kravet och bestrida det hjälper inte, betalningsanmärkningen finns där ändå.

Kronofogden ansåg att visst var det inte mitt fel och visst betalade jag den där 100 lappen så fort jag kom hem men inte hjälpte det, anmärkningen fanns kvar i lika många år som om jag inte hade betalat alls.

Nej, du måste betala påminnelseavgiften som är 100 kr ja, men någon skuld hos Kronfogden blir det inte för det. Bara om du struntar i den påminnelseavgiften, och skatteskulder klart går snabbare till KFM om man väntar med btalning. Men bara för att du har en skatteskuld hamnar du inte i KFM regsiter om du betalar i tid. KFM är en myndighet som även driver in skatteskulder och privata fodringsägare.

Det är möjligt, men du ska inte ändra i min text som jag lägger in.
Verkligheten, jo den jobbar jag i dagligen, med ärenden till KFM.
Och jag kan säga att många fodringsägare är väldigt generösa och väntar in i det sista med sin ansökan.

Jisses säger jag vilket skrämmande sätt att se på andra
Men nu blandar du oxå ihop begreppen . Det har inget med min människosyn att göra, men känner jag inte personen väldigt bra skulle jag inte lämna ifrån mig en vara utan att ta betalt i förskott! Är jag en dålig människa för det, för att jag inte tar den risken att själv bli ställd på bar backe?? Precis som i TS fall är den som kräver pengar dålig och skurken. Ska man känna ju dåligt samvete för att man har rätt att kräva in sina pengar, som TS fall?

Det är ganska stor skillnad på de som inte har råd eller de som skiter i att betala
Dessutom så kan du få anmärkningar på fler sätt än detta.

Eh, ja det är ju precis det jag säger? Men konsekvensen blir densamma - man får en anmärkning eller flera...

Jo du kan få en anmärkning genom vissa former av misstag också. Det är dock procentuellt sett väldigt få som fått det så jag valde att inte trassla in mig i även den möjligheten.

Det är detta som är farligt för det är just det ni anser.

Jaha så du menar att du vet bättre än jag vad jag menar och anser. Lustigt med tanke på att du inte känner mig ens...

Jo det är att dra alla över en kam eftersom ni inte vet varför det finns en anmärkning..

Ja på ett sätt är det att dra alla över samma kam - men å andra sidan är det i viss mån befogat när det handlar om att skydda sig själv. Sedan är det ju faktiskt upp till den som skaffat informationen att välja att endera inte sälja till den som har betalningsanmärkningar (argumenten för detta är just att du står där med en (vanligtvis) oprioriterad fordran i vad som kan vara ett hav av borgenärer) eller att sälja efter att förhört sig om vad det är för anmärkning och vad det är för person... så att kolla upp betalningsanmärkningen innebär ju inte att man automatiskt bestämmer sig för att inte sälja till den personen!

Nej, du måste betala påminnelseavgiften som är 100 kr ja, men någon skuld hos Kronfogden blir det inte för det. Bara om du struntar i den påminnelseavgiften, och skatteskulder klart går snabbare till KFM om man väntar med btalning. Men bara för att du har en skatteskuld hamnar du inte i KFM regsiter om du betalar i tid. KFM är en myndighet som även driver in skatteskulder och privata fodringsägare.

Så märkligt att inte kronofogden visste det då.

När en skuld har gått till kronofogden får man en anmärkning oavsett varför du fått en anmärkning och oavsett om du betalar in samma dag som du fått betalningskravet.

Det var vad jag fick veta då (var ju tvungen att plocka fram papprena för att dubbelkolla minnet.)

Men detta var ju -97 så kanske har det ändrats nu?

Nej du har fel. Man kan inte överklaga alla krav

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 395
Ekonomi & Juridik Hej. Nu har jag hamnat i en situation som så många andra före mej har hamnat i. Jag skulle sälja mitt fullblodssto och det var en...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
10 163
Senast: Highcat
·
P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 782
T
Ekonomi & Juridik Hej allihopa!! Har ett problem som gnager mig dag som natt... Jag sålde ett dräktigt islandssto 1 Maj i år som dessutom var dräktig...
2
Svar
21
· Visningar
4 407
Senast: Dwight
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar