Salamander..

B

Blinkblink

Hejsan..
Jag har 2 stycken Eldbuksalamandrar..
Har dom i ett akvarium ,som jag fyllt upp med vatten lite mindre än halva akvariet.
Sen har dom växter ,och stenar som dom kan gå upp till när dom vill vara på land..
Men jag skulle vilja ändra om lite i akvariet..
Min fundering är att göra de till en "öknen".
Fast man gör en "vattenhåla"

Skulle vara kul och få lite bilder hur ni har det till era salamandrar så man får lite ideer hur jag skall inreda deras "nya" hem :)
Tänkte nästan inreda akvariet på samma stuk som denna bilden

0194566756.jpg

Sv: Salamander..

det där är ett terrarie som man kan ha typ skäggagamer i. :D salamandrar är väll vattenlevande??

Men...det som du beskriver att du har är väl ungefär så dom ska ha?
Ganska mycket vatten och stenar osv. att gå upp på?
Vadå Öken?? Det är väl salamandrar du har??
Dom gillar vatten och att simma, inte att ha en öken med ett vattenhål.

Salamandrar är ett djur som tillbringar mycket tid i vatten, och som kan torka ut om de inte har tillgång till vatten. Det ultimata för dem är mycket vatten och en trädstam ovan och under vatten (så det blir gömslen), stenar, några växter. Jag hade salamandrar för 10 år sedan och hade dem i 3-4 år innan en kompis tog över dem. Jag hade som sagt en trädgren som nästan räckte tvärsöver akvariet med halva över och halva under vattenytan, sedan större "grusstenar" (akvariesten?) som en backe upp på ena sidan + några större stenar. (Ej upp till kanten på akvariet utan bara så det blev över vattenytan.) Detta gav mycket vattenyta men även mycket landyta. Vattennivån behöver inte vara så hög heller, jag hade nog 10-15cm. Pumpen bör inte glömmas. Öken med fin sand och en liten vattenhålla kan du skippa på en gång :) Det är inget för salamandrar!

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 456
Hundhälsa Hejsan, Jag har en 5 månaders Mas ( Miniatur american shepherd ) som varit halt på ett framben ungefär sedan hon va runt 15 veckor. De...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
22 032
Senast: kolblakkur
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 722
Senast: Fraegd
·
Relationer Jag skriver här dels för att jag behöver få ur mig vissa tankar/funderingar (ska försöka att inte göra inlägget för rörigt) plus att jag...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 714
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Ratsit
  • Kålpudding med potatis I