Salamander + fisk?

Sandra78

Trådstartare
Har två stycken salamandrar i ett 54-liters akvarium och skulle vara sugen på att släppa ner en eller två firrar också, helst någon slags algätare. Men finns det några fiskar som dels trivs i samma miljö (inte så mycket vatten och ouppvärmt) och som kan låta bli att "gnaga" på salamandrarna?

Sv: Salamander + fisk?

Har två stycken salamandrar i ett 54-liters akvarium och skulle vara sugen på att släppa ner en eller två firrar också, helst någon slags algätare. Men finns det några fiskar som dels trivs i samma miljö (inte så mycket vatten och ouppvärmt) och som kan låta bli att "gnaga" på salamandrarna?
Salamandrar ska inte blandas med andra arter, risken att någon av arterna ska fara illa är alldeles för stor.

Vilken salamanderart har du?

Den ena är en eldbuk, den andra har vi inte lyckats klura ut vad det är det är för något :o "gulbukad salamander" kallade de den i djuraffären, men såvitt jag förstått finns det inget som heter så.
Såhär ser han ut i alla fall:

17530497.jpg

Vet att jag såg på nåt utländskt (engelskspråkigt) forum nån som hade fiskar och salamandrar tillsammans, men jag kan inte hitta tillbaka dit :crazy:

Den ena är en eldbuk, den andra har vi inte lyckats klura ut vad det är det är för något :o "gulbukad salamander" kallade de den i djuraffären, men såvitt jag förstått finns det inget som heter så.
Såhär ser han ut i alla fall:

17530497.jpg

Vet att jag såg på nåt utländskt (engelskspråkigt) forum nån som hade fiskar och salamandrar tillsammans, men jag kan inte hitta tillbaka dit :crazy:
Vilken sorts eldbuk? Orientalis eller pyrrhogaster?

Det ser ut som Cynops ensicauda på bilden.
Eldbukar ska hållas svalare än ensicaudor. Det är inte lämpligt att blanda olika salamanderarter heller, eftersom de har olika behov.

Bara för att det finns folk som håller andra arter med sina salamandrar betyder det inte att det är bra.

Pyrrhogaster.

Får väl erkänna att sallisarna var ett impulsköp, sådär som man aldrig ska göra med levande djur :o Men enligt djuraffären var det inga problem att de de här två tillsammans, och naiva som vi var så gick vi på det.
Något har vi lärt oss under de här två åren i alla fall, första tiden bodde de stackarna i ett 20-liters akvarium med doppvärmare :o Men att man inte ska blanda arterna sådär, det var en nyhet.

Självklart blir det inga fiskar om det är olämpligt, jag är inte ute efter att göra livet surt för våra salamandrar, utan tänkte att det hade kunnat vara trevligt och praktiskt med fiskar som hjälper till med städningen.

Pyrrhogaster.

Får väl erkänna att sallisarna var ett impulsköp, sådär som man aldrig ska göra med levande djur :o Men enligt djuraffären var det inga problem att de de här två tillsammans, och naiva som vi var så gick vi på det.
Något har vi lärt oss under de här två åren i alla fall, första tiden bodde de stackarna i ett 20-liters akvarium med doppvärmare :o Men att man inte ska blanda arterna sådär, det var en nyhet.

Självklart blir det inga fiskar om det är olämpligt, jag är inte ute efter att göra livet surt för våra salamandrar, utan tänkte att det hade kunnat vara trevligt och praktiskt med fiskar som hjälper till med städningen.
Djuraffärer är oftast sjukt okunniga gällande salamandrar och råden man får är till och med ofta farliga för djuren.

Snäckor tycker jag fungerar bra som renhållningshjälp :)

Cynops ensicauda klarar värme bättre än andra vanligare salamanderarter, dvs de klarar av rumstemperatur. Eldubukar ska hållas i 14-20 grader.
Det är bra att ni frågar och vill lära er mer, det ska ni ha credit för :)
Ni har koll på L80 så akvaterrariet är inrett lagenligt?

Har du ngn bild på eldbuken?

Jaha, ser nu när jag googlat på arten på den gule att vi håller på att frysa ihjäl den stackaren :cry: Det blir alltså ett akvarium och två salamandrar till då, så de att de får varsin artfrände.
Så går det när man skaffar djur man inte vet något om, uppenbarligen. Stackars Humle :(

Jaha, ser nu när jag googlat på arten på den gule att vi håller på att frysa ihjäl den stackaren :cry: Det blir alltså ett akvarium och två salamandrar till då, så de att de får varsin artfrände.
Så går det när man skaffar djur man inte vet något om, uppenbarligen. Stackars Humle :(
De är ensamlevande så du behöver inte skaffa kompisar åt dom :)
Hur kallt har du i akvaterrariet?

En halvdålig bild:

18983168.jpg

Har just nu 17 grader i vattnet, ser jag. Jo, de ska ha lagenlig bostad förutom att de kanske inte borde bo tillsammans. Sedan är jag osäker på om de bör ha någon "gräv-bar" landdel också, just nu har de två olika slags stenar samt en trädrot plus att gruset går delvis över vattenytan.

Min sambo gråter om han ser ensamma djur ;) (Nåja, det kanske han slutade med när han var 5, men ändå...)
17 grader har de just nu, då har lampan varit släckt en halvtimme och jag gissar att den värmer litegrann.

En halvdålig bild:

18983168.jpg

Har just nu 17 grader i vattnet, ser jag. Jo, de ska ha lagenlig bostad förutom att de kanske inte borde bo tillsammans. Sedan är jag osäker på om de bör ha någon "gräv-bar" landdel också, just nu har de två olika slags stenar samt en trädrot plus att gruset går delvis över vattenytan.

Du har inga fler bilder? Ser ut som en C.pyrrhogaster sasayamae :love:
17 är ju toppen för japanen iaf, fortsätt så för den pysen.

Vattnet ser lite grunt ut?

Har inga fler bilder på datorn, men det går ju alltid att ordna :) Ska se om de ställer upp på en fotosession i morgon.
Tror att han är på väg uppför backen på den bilden, har ofta haft gruset i "uppförsbacke" så att det sluttar från ena sidan till den andra. Har ca 12 cm djupt nu, ska man ha ännu djupare åt dem? Måste ju passa på att fråga när man hittar nån som har koll :D

Har inga fler bilder på datorn, men det går ju alltid att ordna :) Ska se om de ställer upp på en fotosession i morgon.
Tror att han är på väg uppför backen på den bilden, har ofta haft gruset i "uppförsbacke" så att det sluttar från ena sidan till den andra. Har ca 12 cm djupt nu, ska man ha ännu djupare åt dem? Måste ju passa på att fråga när man hittar nån som har koll :D

Det vore skoj, de är ju så härligt charmiga :love:
Tyvärr är det ju lite svårt att få riktigt bra bilder tycker jag, men det beror nog på att jag är en usel fotograf :o

11 cm är minimum på vattennivån, så högre nivå är ju att föredra så att de kan simma ordentligt osv :)

Roligt med fler som är intresserade av salamandrar på buke :laugh:

Liknande trådar

V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 403
Senast: valpköpare
·
Lantbruksdjur Hej alla fårägare. Efter ett längre uppehåll i fårägandet skaffade jag fem stycken Gotlandslamm i höst som jag provisoriskt inhyste i en...
Svar
15
· Visningar
4 221
Senast: Efwa
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 450
Övr. Djur Tänker skaffa akvarium och undrar vad ni har för tips för att det ska bli så bra som möjligt! Planen var en kampfisk i ett mindre...
Svar
18
· Visningar
2 979
Senast: cute_beast
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama