Säkra perioder?

S

sarabaran

Någon som kör med det? funkar det?

Jag får biverkningar av p-piller och är rädd för att sätta in spiral...
 
Sv: Säkra perioder?

Kondom? Det är det vi använder, jag får hemska biverkningar av hormoner. Tycker det fungerar bra trots lite "bök"
 
Sv: Säkra perioder?

Tyvärr gillar inte killen kondomer...
 
Sv: Säkra perioder?

Säkra perioder är som rysk roulett. Det kan gå bra i flera år, eller så går det åt skogen direkt. Det beror till stor del på hur bra koll du har på dina ägglossningar. Säkra perioder kräver att du inte har sex fem dagar före ägglossningen, och inte två dagar efter heller. Kombinerar man det med avbrutet samlag så kan det funka rätt bra. Men det kan också gå åt skogen helt oväntat... :)
 
Sv: Säkra perioder?

Det gjorde inte min heller, men valet är ju rätt enkelt för oss. Antingen kondom eller inget sex, eftersom vi inte vill ha barn så vågar vi inte chansa med "säkra" perioder.
 
Sv: Säkra perioder?

Du har fått bra råd tidigare, och av ren nyfikenhet, varför är du rädd för spiral? :)
 
Sv: Säkra perioder?

Har hört att det gör jätte ont att sätta in, både läst här på buke och vänners historier..
 
Sv: Säkra perioder?

Tyvärr gillar inte killen kondomer...
Blir otroligt provocerad av den attityden! Tyvärr är det inte ovanligt. Vi kvinnor skall stoppa i oss massa hormoner som får oss att må dåligt hela tiden men han kan minsann inte använda kondom "för det är roligare utan".

Strejka tills han förstår hur dum och orättvis han är. Säkra perioder är allt annat än säkra.
 
Sv: Säkra perioder?

Alltså jag har själv i de yngre åren tagit ur spiralen och slutade med P-piller pga olika saker, körde sedan säkra perioder sas. MEN då måste man verkligen känns sin kropp ordentligt, i annat fall så blir det som någon skrev rysk roulett. När det inte var säkert så var det kondom som gällde, jag fick mina 2 barn som var planerade i allra högsta grad och inga ofrivilliga graviditeter.

Känns det som det är något du fixar, så är det att rekommendera faktiskt. Men som sagt, kondom finns och jag tycker att även killen får lära sig att ta ansvar också det ska inte bara falla på kvinnan.
 
Sv: Säkra perioder?

*kl*
Ja, spiral gör ont att sätta in. Men... Det gör ont i ett par sekunder och sedan slipper man hormoner i många år.
Man kan dessutom få bedövning och om det ändå inte funkar, lätt narkos.

Säkra perioder ska enbart användas om man kan tänka sig att bli gravid, det kan gå bra i flera år men man kan även bli gravid första gången man testar.
 
Sv: Säkra perioder?

De enda säkra perioder jag kan komma på är under graviditeten. Eller innan man får mens eller när mensen har upphört helt.

Du ska inte behöva stoppa i dig massa hormoner om du inte vill och han får respektera din önskan om att isf ha kondom. Du ska väl heller inte behöva utsätta dig för en abort för hans ovilja till kondomer.
 
Sv: Säkra perioder?

Blir otroligt provocerad av den attityden! Tyvärr är det inte ovanligt. Vi kvinnor skall stoppa i oss massa hormoner som får oss att må dåligt hela tiden men han kan minsann inte använda kondom "för det är roligare utan".

Strejka tills han förstår hur dum och orättvis han är. Säkra perioder är allt annat än säkra.

Håller med här. Men sen finns ju andra alternativ än piller. Tyvärr är väl de flesta hormonella. Jag får inte ta hormoner men använder oftast kondom och ibland femcap (cervixpessar) men capen är lite bökig att sätta in tycker jag.
 
Sv: Säkra perioder?

Får du biverkningar av alla p-piller? Hur många olika har du testat? Jag fick testa massor med olika innan det funkade för mig. Och sen flyttade jag utomlands och bytte kostvanor och då fick jag börja om proceduren en gång till. När jag sedan flyttade tillbaka till Sverige efter några år utomlands orkade jag inte med att börja pröva en gång till så då körde vi avbrutet samlag. När jag ville börja äta p-piller igen så hittade jag rätt på andra försöket. Äter nu Yasminelle och de funkar hur bra som helst - får inte ens mens längre!
 
Sv: Säkra perioder?

Jag har kört på säkra perioder hela livet.
"Säkert" i någon hundraprocentig mening är det ju inte - jag har dock haft tur och aldrig blivit gravid - men det är för just mig det minst dåliga alternativet av säkra perioder, olika preventivmedel och att helt sluta ha sex.
 
Sv: Säkra perioder?

Hade en kompis som körde på "säkra perioder" de fick barn ganska snart efter, fast tror att hon inte hade något emot det så frågan är hur bar koll hon hade på det. Men jag hade nog aldrig vågat.
 
Sv: Säkra perioder?

Min bm skrattar åt säkra perioder, men visst kan man nå viss tillförlitlighet om man använder någon av apparaterna som kollar av kroppstemp eller urinstatus. Är man oregelbunden får man dock väldigt få gröna dagar från de apparaterna.
 
Sv: Säkra perioder?

Blir otroligt provocerad av den attityden! Tyvärr är det inte ovanligt. Vi kvinnor skall stoppa i oss massa hormoner som får oss att må dåligt hela tiden men han kan minsann inte använda kondom "för det är roligare utan".

Strejka tills han förstår hur dum och orättvis han är. Säkra perioder är allt annat än säkra.

Vasektomi går fort och lätt på en man. Sen går det väl att ha sex på många sätt som inte ens kommer i närheten av samma graviditetsrisk som vanlig sex med kondom.
 
Sv: Säkra perioder?

Okej, det är ju tråkigt att du är rädd för den smärtan. :/
Men fundera, känner du att det är ok att kanske bli gravid så fungerar ju kanske säkra perioder. I vilket fall som helst, om du skulle bli gravid, så är nog abort/förlossning inte direkt smärtfritt heller.

(Lyckas inte skriva det här inlägget utan att på något sätt låta elak, tycker jag. Är INTE så jag menar det.)

Kan du inte gå och prata med en barnmorska? Hen kan säkert hjälpa dig att hitta något som passar! :)
 

Liknande trådar

Relationer Ni som har det, har det fungerat bra? Gjorde det ont att sätta in? Hur har mensen blivit? Jag har hela livet ätit p-piller, men är just...
2
Svar
29
· Visningar
1 148
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ Jag har haft besvär med riklig mens, pms, mellanblödningar och mensvärk i några år nu. Tidigare hade jag noll besvär. Jag har bokat in...
Svar
17
· Visningar
515
Senast: FrDrake
·
Kropp & Själ Jag funderar på att börja med p-piller igen, och har läst på en del om Qlaira. Verkar ju väldigt modernt, med 5 olika faser och mer...
Svar
15
· Visningar
1 794
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 522
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp