Säkra Kontrakt/avtal gällande hund?

Sv: Säkra Kontrakt/avtal gällande hund?

okej men när man skriver en klausul? (vad de nu är) Är de några särskilda tecken man skriver då?

Sv: Säkra Kontrakt/avtal gällande hund?

En klausul är inga speciella tecken, det är bara ett stycke text där man skriver in vad som ska gälla, utöver det vanliga. Tex att man vill ha förköpsrätt. Men de här förköps-klausulerna brukar ändå inte hålla rent juridiskt! Själv skulle jag inte känna mig speciellt intresserad av att köpa hund med en massa klausuler i kontraktet. Sålt är sålt och köpt är köpt liksom. Däremot, om säljaren verkade vettig och framförde vänliga önskemål ang att få bli kontaktad vid ev omplacering, så hade jag kanske av ren vänlighet gått denne tillmötes.

Sen så är det också så, att en förköpsrätt bara är en rätt att få köpa först. Däremot inte till vilket (billigt) pris som helst! Om den som ska sälja hunden vill ha mer betalt än denne köpte hunden av dig från början, så får du antingen betala det säljaren begär eller tacka nej. Du kan, såvitt jag vet!, inte ställa några krav på hur mycket du ska betala vid en ett ev framtida återköp.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
2 003
Senast: Inte_Ung
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 896
Senast: geting
·
Övr. Hund Långt inlägg så jag hoppas att någon orkar läsa hela för jag hade behövt utomstående tankar och åsikter. Då jag känner att jag inte...
Svar
3
· Visningar
2 152
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 608

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat