Säkra Kontrakt/avtal gällande hund?

sommarvind

Trådstartare
Vi skall sälja vår schäfertik och till en början lämna ut henne på prov i 6 månader. Vi vill att hon under inga omständigheter skall behöva flytta runt dvs vi vill att hon skall komma tillbaks till oss om något skulle gå snett i de nya hemmet efter köpet. Vilket kontrakt är de säkraste att använda och vad skriver man för att va säker på att hunden inte hamnar någon annanstans? De va någon som tidigare skrev i en annan tråd för att vissa villkor verkligen skall gälla så skall man skriva att personen får böta en viss summa om den lik förbannat skulle sälja hunden till någon annan.

:confused: I vilket typ av kontrakt och vad skriver man just för att va SÄKER på att hunden alltid kommer tillbaks till oss om den ej skulle kunna va kvar i de nya hemmet. ?

Sv: Säkra Kontrakt/avtal gällande hund?

I vilket typ av kontrakt och vad skriver man just för att va SÄKER på att hunden alltid kommer tillbaks till oss om den ej skulle kunna va kvar i de nya hemmet. ?

Säker kan du aldrig vara. Är hunden såld så kan du inte kräva att den kommer tillbaka till dig. Däremot kan du skiva in en förköpsrätt och ett belopp om de skulle bryta den rätten. Man får dock vara noga så att man inte skriver en oskälig summa, för då kan ett kontrakt ogiltigförklaras ändå.

Skriv in att vid ett eventuellt framtida ägarbyte har säljaren förköpsrätt och att om den förbigås äger säljaren rätt till ex. 10.000:- i kompensation.

Viktigt är att konsekvensen av kontraktsbrott är utskriven och att det rör sig om en för hunden skälig summa. Dvs i närheten av vad hunden förväntas vara värd vid försäljningstillfället.

okej så att om vi t ex väljer att sälja hunden för 6 tusen te x så skall de va den summan som köparen får böta vid ev kontraktbrott?

så de finns alltså inget säkrare alternativ att välja för att va säker på att hunden med största sannolikhet kommer tillbaks till oss? Det är ju väldigt viktigt eftersom vi inte vill att hon skall behöva flytta runt.

Nej det är precis som Duvan skriver, inte alls säkert eftersom Såld vara ( eller djur ) är såld...

Det är ju en säkerhet för köparen också...

Men du kan ju gör som Duvan beskrivit, skriva in förköpsrätt som klausul och en summa som den nya ägaren får "böta" om dom ändå väljer att sälja henne till någon annan..

Okej då är jag med ! Men vilket pris är skäligt att få böta? Om vi säger att vi säljer hunden för 6 tusen kan vi ta tio tusen som bötes summa då? Inte för att de är pengarna som har någon betydelse men att få böta 10 000 låter mer skrämmande än 6 000. Man vill ju va så säker som möjligt på att hunden inte skall fara vidare;)

Fast du kan få svårt att hitta någon som faktiskt är villig att köpa hunden med de villkoren..

Jag personligen skulle aldrig i livet skriva på ett sådant kontrakt!

Jag skulle nog hellre sälja hunden till t ex hälften. Att du helt enkelt deläger hunden men att den bor hos den andra. Då kan de aldrig sälja hunden till någon annan eftersom de helt enkelt inte äger den till fullo.
Viktigt är då att i kontraktet skriva att man säljer just t ex 50% av hunden.

Men om du tänker på skk's delägarskapskontrakt så kommer hunden att övergå i den nya delägarens ägo helt, antingen vid 5 års ålder eller efter x antal valpkullar beroende på om det är en tik eller hane.

Det kontraktet ersätter ju bara vad som tidigare kallades för halvfoder..

Nej det är ju som sagt så att det kan vara svårt att hitta en köpare...

Sommarvind:

Alltså ska ni sälja hunden ?

Måste man sälja en hund så får man helt enkelt lita på att man hittar rätt person, träffa personen flera gånger och på så sätt bilda sig en uppfattning.

När hunden sedan är såld så är ju hunden såld, och jag liksom Gnist skulle aldrig skriva på ett kontrakt där jag tvingas sälja tillbaka hunden..

Kommer den dagen då jag tvingas omplacera hunden så vill jag bestämma vem som ska ha hunden istället och inte var bunden till att sälja tillbaka till föregående ägaren...

Men om du tänker på skk's delägarskapskontrakt så kommer hunden att övergå i den nya delägarens ägo helt, antingen vid 5 års ålder eller efter x antal valpkullar beroende på om det är en tik eller hane.

Det kontraktet ersätter ju bara vad som tidigare kallades för halvfoder..

Fast inte om det verkligen är samägande, dvs säljaren står även fortsättningsvis för vissa utgifter. Mer än en cockerhane samägs av olika kennlar, de kommer överens om hur den ekonomiska biten funkar och var hunden ska bo stadigvarande och sedan samäger de hunden livet ut.

Nu görs ju detta oftast i syfte att minska kostnaderna för att importera nytt avelsmaterial, och bägge ägarna har nytta av de inkomster som kan komma om han blir framgånsrik, men i princip borde det kunna funka annars också. Kruxet är väl som sagts förut att få någon att gå med på ett sådant avtal - jag skulle det inte.

Till TS: Du står inför det dilemma som vi som uppfödare träffar på varje gång vi säljer en valp. Vi vet att vi inte kan ha kvar alla och måste därför sälja, men skulle helst se att om köparen inte kan eller vill ha hunden kvar så vänder de sig till oss. Det bästa man som säljare kan göra är att anstränga sig att hitta bra hem som verkligen KÄNNS rätt, och sedan hoppas på att det ÄR rätt. Lita sedan på att de nya ägarna kommer att göra sitt bästa för hunden - även om det inte innebär att du blir involverad. Trots allt har ju du sålt hunden av en anledning, vad är det som säger att just du är det bästa alternativet om den behöver omplaceras igen?

Senast ändrad:

Sälj hunden till 50% och använd SKKs köpeavtal. då är det ingen tidsbegränsning. Du kan då betala halva försäkringspremien på hunden varje år. Ni ska då båda stå som ägare på hunden.

vad är det som säger att just du är det bästa alternativet om den behöver omplaceras igen?

Nu är de ju så här att vi har starka känslor för den här hunden hon är 3 år gammal och vi har jobbat och lagt ner en jäkla massa pengar på henne. Men då vi har börjat att lägga ner energi på uppfödning av lång hårig schäfer så gör det att de har kommit in mer och mer hundar i "flocken" och vi har upptäckt det att hon mår inte bra av det. Hon behöver få lov att va ensamhund där ägaren kan lägga ALL sin kraft på just henne. Klart man inte vill att hunden skall behöva flytta runt , de handlar ju mer om sunt förnuft. Just därför vill vi att hon kommer tillbaks till oss då vi vill ha den tryggheten att vi har full kontroll på vart hon hamnar och kanske är de inte meningen att hon skall behöva flytta runt så kanske en avlivning vore de barmhärtigaste. Det är ju en hund som har lätt för att bli stressad och nervös därför är vi väldigt måna om att hennes nya hem skall bli livslångt.

Fast som köpare skulle iaf jag aldrig acceptera ett sådant krav, kanske ev om hunden var gratis eller kostade som en symbolisk summa...

Men inte om man får betala X antal tusen, då vill jag som ny ägare ha rätten att bestämma över min egen hund...

Inget elakt menat, för jag förstår ditt dilemma fullt ut ...

Förklarar bara hur jag ( och många med mig ) tänker .

absolut.. ja förstår mkt väl att de kan va svårt att hitta någon då.. och de är just de som är så jobbigt:crazy:

När jag säljer kattungar skriver jag in en klausul om förköpsrätt. Än så länge har ingen köpare vägrat skriva på avtalet. För min del handlar det inte om att jag prompt ska ha kattungarna om de inte kan stanna i sina nya hem utan det är mer för att ägarna faktiskt ska kontakta mig om det blir aktuellt och jag vill ha möjligheten. Har ägarna ett nytt bra hem väntandes motsätter jag mig inte att katten flyttar dit.

Så mitt tips är också att du skriver in en klausul om förköpsrätt. Det garanterar inte att du får köpa hunden för ägaren kan ju sätta ett pris du inte är villig att betala. Jag skulle dock tro att det i de allra flesta fall ändå är så att ägaren förstår varför man vill köpa tillbaks hunden och går med på det utan krusiduller.

För mig handlar det inte om att jag prompt inte vill sälja tillbaka ett köpt djur till förra ägaren.

Utan det faktum att JAG vill kunna bestämma mig för att inte sälja tillbaks om det skulle komma upp saker.

Ex:

Jag skriver på ett köpeavtal med klausul/förköpsrätt, allt frid och fröjd...

Får sedan veta att fd ägaren inte är speciellt schysst mot sina djur, eller något annat som gör att jag anser att dom inte är lämpliga att ha djur ..

Så ska jag tvingas sälja tillbaka djuret dit alt böta en massa antal tusen...

Nej jag skulle aldrig köpa ett djur med sådant avtal..

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
2 003
Senast: Inte_Ung
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 896
Senast: geting
·
Övr. Hund Långt inlägg så jag hoppas att någon orkar läsa hela för jag hade behövt utomstående tankar och åsikter. Då jag känner att jag inte...
Svar
3
· Visningar
2 152
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 608

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat