saknar ord...

Zqathan

Trådstartare
Läste precis denna annons :eek:

Gick inte att länka men så här står det:

AKUT!
Bubba är en Greyhoundblandraskille på 9 månader. Han är mycket snäll mot sin ägare men kan bita oprovocerat okända. Han är osäker och behöver ett hem där han får sin tid då han är en enmanshund.
Läget är jätteakut då hans ägare håller honom instängd och han mår psykiskt dåligt av detta eftersom han är en aktiv hund.

Sv: saknar ord...

Är det bara jag som får känslan av att ägaren inte vet om att nån annonserar ut dennes hund?

Ja men varför håller ägaren sin hund instängd?Är ju ägarens skyldighet att ta itu med problemet.

Ja men varför håller ägaren sin hund instängd?Är ju ägarens skyldighet att ta itu med problemet.

Ja, fast samtidigt....man får inte särskilt mycket information genom en hysterisk mening på blocket, tillika inte skriven av ägaren. Instängd när ägaren har gäster kanske? Eller instängd alltid? Hur ska vi veta?

Ägare kanske TAR itu med problemet, men att det tar tid, och då får hunden vara instängd när hennes trevliga kompis som annonserar ut hunden kommer på besök, tex.

Tänkte jag skulle slänga i väg ett mejl och fråga lite:idea:
upptäckte då att annonsören var en förening som heter Livlinan.
Vet inget om dom, är det en ny eller något jag missat?
Seriösa?

Jag skulle inte ta en förening som formulerar sig på det viset särskilt seriöst faktiskt. Det där med "ägaren håller honom instängd" osv låter skumt i mina öron. Även om det är så så känns det som en info man inte slänger ut i en annons hur som helst, och att man skulle formulera sig annorlunda. Är man dessutom en etablerad förening kanske man har en egen hemsida o.s.v. som man hänvisar till. Men det är ju bara min egen åsikt. Jag är ganska känslig för vilket språk som används i annonser och hur människor väljer att formulera sig.

Jo, det finns en hemsida och även där var dena hund utlagd (exakt samma text)
Jag reagerar på citat " men kan bita oprovocerat okända" och den lägger de ut på annons:eek:

en hund som bör ha mycket trygghet och tränas mycket om det överhuvudtaget går att få ordning på honom, innan han lämnas ut, tycker i vart fall jag.

Livlinan är en förening som till varje pris vill hålla liv i alla djur de kan. Djurägare hör av sig till dem när de behöver hjälp med omplacering. De kan också förmedla jourhem om ägaren inte kan ha kvar djuret.

Har en kompis som var lite aktiv där ett tag och hon ser dem inte som särskilt seriösa. Just det här med at hålla liv i alla djur till nästan varje pris är i mina ögon inte ok.

Låt oss leka lite med tanken…
(Förhoppningsvis blir det inte så)
Någon ung tjej (ja det brukar vara mest tjejer) med mer hjärta än förnuft och inte mycket hundkunskap.
Läser annonsen och får tårar i ögonen, stackars Bubba, klart han ska räddas!

Hon ”adoptera” honom (ja de kallar det så:D)
Får hem en rädd/skrämd hund i värsta slyngel åldern utan uppfostran och dåligt/obefintligt miljötränad.
Svårt under alla omständigheter, men Bubba biter dessutom.
Först tjejen och hennes pojkvän, sedan flera när de går ut med honom och till sist ett barn.

Nu ska Bubba bort och självklart ska han inte avlivas utan livlinan rycker ut igen…
Och igen och igen, hur många hem den stackars Bubbas ska flytta runt till det står skrivit i framtiden likaså hur många han ska bita… :eek:

Nu vet jag inte hur rädd Bubbas är, möjligen hade det gått att få ordning på honom om han hade kommit till en hundvan person, som kunde ge honom trygghet och lugn/ro.
Sett till att han fick stimulans och bra mat/vitaminer (troligen är han inte rätt utfodrad heller)
Byggt upp hans självförtroende och hans kondition/muskler

Och när han hade ”landat” börjat träna honom på ett vetigt sätt.
Ja då möjligen hade det blivit en riktigt trevlig hund av Bubbas så småningom.
Men hur stor är den chansen…???

För problemet med alla Bubbas (han r ju tyvärr inte ensam) är att de som har kunskapen och möjligen hade kunnat hjälpa honom att bli en trevlig hund.
De är inte intresserade av en ouppfostrad blandras unghund som dessutom var bitsk…

En greyhound (eller greykorsning) som biter oprovocerat är en hund som mår dåligt, det finns inte aggression i en greyhound, de biter inte, blir de trängda går de undan.
Tycker hunden borde avlivas.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 922
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 541
Senast: Sel
·
Övr. Hund Känner att jag måste få lite input och råd i en svår situation vi är i just nu. Vi (jag och min man) har två hundar, en äldre som är 5... 2 3 4
Svar
67
· Visningar
9 100
Senast: ako
·
M
Övr. Hund Nu behöver jag lite råd från klokt bukefolk. (Vill börja med att tillägga att vi skall börja individuella kurser med inriktning på lösa...
Svar
6
· Visningar
1 384
Senast: Aliide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Kattbilder #10