Säkerhetsvästar

Evergreen

Trådstartare
Egentligen vill jag inte ha en sådan, men min oroliga mamma har bestämt sig för att köpa en sådan iallafall & tvinga på mig ;P
Antar att det kan bero på att jag ofta är ute i skogen ensam på diverse nippriga hästar.

Såå, vad finns det för västar som håller måttet?
Ska andas ordentligt, vara FÖLJSAM så man inte blir fastlås i sin sits, samt inte för otymplig.
Alltså, man ska märka av den så LITE som möjligt.

Zippanvästarna har man ju hört en del om, hurdana är dom?

Tips tack :bow:

Sv: Säkerhetsvästar

Har den gråa zippavästen, helt underbar! Förut hade jag Mountain Horse's HEMSKA skyddsväst. Kunde knappt andas, den blev stenhård på vintern, var inte följsam, utan stel och jätteobekväm. Men med zippan känner jag knappt att jag har den på mig. Den är lätt, mjuk, har resår mellan ryppparti och framparti så den följsam när man andas/rör sig. Inte alls negativt ur sits-synpunkt. Kanske lite dyr, men värd priset!

Kan någon vissa en bild på en Zippväst?

Jag får väl också köpa en om jag vill behålla livet :angel: :D

Men är det så bra med blixtlås??

Jag funderar på en JW väst som är mer skurren vid axlarna så man inte slår i när man hoppar

Menar du att de lätt skulle gå sönder? Har haft min Zippa i.. få se nu.. sen april. Dragkedjan har inte visat något tecken alls på att gå sönder. Men man får väl tänka sig för när man tar på den, att liksom klämma ihop västen fram så låset lätt kan dras igen.

urdrag från kefly.se:

Zippa:

Godkänd i BETA-nivå 3.
Designad av AIR O WEAR med tanke på att tjejer och killar ser olika ut. Därför finns Zippa i såväl dam- som herrmodell och junior.
Standardfärg är grå, men Du kan också få den i dina egna tävlingsfärger mot ett mindre tillägg. Matcha också, med hjälmöverdrag i dina egna färger.
C:a pris från 1600:-

Zippa Plus:
Den nya skyddsvästen ZIPPA PLUS - skyddsvästen med inbyggda axelskydd!
Godkänd i BETA-nivå 3.
Designad av AIR O WEAR med tanke på att tjejer och killar ser olika ut. Därför finns Zippa Plus i såväl dam- som herrmodell och junior.
Standardfärg är grå, men Du kan också få den i dina egna tävlingsfärger mot ett mindre tillägg.
C:a pris från 2230:-

blixtlås skall bara användas av sjukvårdspersonal vid olyckor, du som ryttare skall använda dig av kardborreband på axlar och i midja! (Vilket många av de ryttare som har en skyddsväst med dragkedja inte vet om)

Salinero skrev:
blixtlås skall bara användas av sjukvårdspersonal vid olyckor, du som ryttare skall använda dig av kardborreband på axlar och i midja! (Vilket många av de ryttare som har en skyddsväst med dragkedja inte vet om)

Men många västar med blixtlås går ju inte öppna i sidan..

Hade jag ingen aning om! :o I affären där jag köpte min väst sa de att man anpassar västen med kardborrebanden i sidorna, och sen använder man dragkedjan. Men varför är det så att bara sjv.personal får använda den??

Får och får... det är bra om bara sjukvårdspersonalen gör det (alltså att du inte sliter på dragkedjan så att den blir svår att få upp vid akuta situvationer, har en granne som jobbar som ambulanspersonal och hon rekomenderade mig det i alla fall sedan är det upp till var och en). Jag gjorde så med min Rodney Powell Säkerhetsväst att jag drog igen dragkedjan och sedan spännde jag sidorna, nu mera tar jag på och av mig den genom att dra upp vänstrasidans kardborreband. Sedan är det helt och hållet upp till var och en tycker jag hur man vill ta på och av sig sin säkerhetsväst men jag rekomenderar att inte använda dragkedjan även om det är snabbare att göra det.

//"Chris"

Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning För några dagar sedan ramlade jag av min häst och bröt armen. Trots att jag skadade mig ordentligt så inser jag ändå att det kunde ha...
Svar
4
· Visningar
892
Senast: Cinzia
·
Äldre Nu börjar ångesten komma krypande och jag hatar att känna såhär varje år. Mina föräldrar är skilda sen ca 30 år tillbaka, de har två... 2 3
Svar
49
· Visningar
5 260

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka