Säkerhetsväst och westernsadel

V

vicky69

Hur går det ihop?
Ni som har erfarenhet får gärna dela med er...

Själv har jag aldrig ridit i väst efterom det inte fanns när jag började rida.
Nu har jag funderat på att skaffa en, men de går ju ner så långt på ryggen, nedanför svanskotan.
Så hur funkar detta med westernsadeln?

Sv: Säkerhetsväst och westernsadel

säkerhetsvästar går inte långt nedanför svanskotan, :p då skulle du inte kunna rida med den alls. men har ingen aning om hur de går att använda den till westernsadel, du kan inte låna någons och prova?:idea:

finns de som är kortare och passar för detta... vill minnas att det har funnits någon annan tråd om detta. Sök och kolla så kanske du får mer info :)

jag såg en på flertalet tävlingar förra året som tävlade i säkerhetsväst och hjälm.

Vet dock inte vilken specifik modell det var... Men jag antar att det gick bra att rida eftersom hon gjorde det och placerade sig också osv.. :idea:

Jag använder alltid säkerhetsväst. Har aldrig haft några problem med att den tar emot någonstans. Jag har en riders company (en sån med rörliga paneler).

välj kortare modell annars "hänger" tar i bakvalvet lite irriterande.

Jag rider ofta i min Race Safer i westernsadel. Inga problem alls i den sadeln jag har nu. Dock tog den i i den gamla sadeln.

En westerntränare jag har haft en del med att göra tar emot mycket unghästar för inridning. Då har han alltid säkerhetsväst på sig, så det finns modeller som passar.
Du kan ju prova i butiken att sätta dig i en westernsadel och känna efter. (om inte västen är bekväm så blir den nog inte använd)

Maja_70: Vad menar du med kortare modell? Att den inte går nedanför svanskotan?

Ni andra, tack för era tips, men om jag ska skaffa en väst så tänkte jag köpa begagnad, så då är det lite svårt att prova.
Har ju i o f s fått tips på 2 olika västar att hålla utkik efter.

Om du går till en butik och provar ut vilken sort du trivs i så vet du vad du ska leta efter på begagnatmarknaden.

Det går att kapa av dom nertill bak så man får den längd man önskar :p

Ja ,prova på jag har väat vid ngt tillfälle, men våra går lite långt ner o hakar sig på bakvalvet kanske en vanesak oxå. Men man får välja en kortare modell eller kanske tunnare. Västarna blir ju smidigare o förbättras hela tiden än dom gamla.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
6 310
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 110
Senast: Kajsalisa
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
23
· Visningar
1 759
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 603
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka