Säkerhetsstigbyglar???

Sv: Säkerhetsstigbyglar???

Gillar att de ska svikta oxå. Har ont i kroppen och ibland kan det göra rejält ont och klarar inte av att sitta ner i traven (stoet har en bra trav så det blir lika "skumpigt" :D som med en större häst). Då är det underbart med svikt i stigbyglarna. Har testat ett par som distansryttare använder och det var rejält ovant och konstigt innan man vande sig.

Jag har letat lite efter dessa stigbyglar nu, när jag sökte så var det bara H*enrikssons som kom upp som återförsäljare.
Jag tror att jag ska ta och ringa och beställa ett par meddetsamma. Dom skulle nog vara något för mig med eftersom dom är sviktande... Jag har ett stort och grovt sto på 167 cm som har en bra trav och när hon travar på ordentligt så har jag också svårt för att sitta ner på henne. Men det blir lite dyrt med två par stigbyglar och jag har ju faktiskt ett par bra redan... ;)

Efter att ha kommit i kontakt med både western- och bomlösa sadlar så har jag börjat undra varför dom saknar all form av säkerhetsutlösning av stiglädrena ? :confused:

Okej att om man har westernstigbyglar så är det kanske svårare att fastna med fötterna... men om man har vanliga stigläder och stigbyglar då :crazy:

Uppfiningsrik som jag är, ett arv av min fader som har en uppfinnarfirma... så har jag gjort så här:

4782615.jpg

Immer: Har lärt mig att om man inte hoppar eller typ fälttävlan så ska man alltid ha stigläderkrampan öppen.

Och jag har lär mig att a l l t i d ha den stängd. Jag tror risken att du ska tappa hela lädret är större om du har den öppen än att den inte ska lösa ut när det behövs om den är stängd.

Apropå Sprengers stigbyglar så är jag tveksam tillom de verkligen hjälper om man fastnar. Däremot är de säkert ba på andra sätt.

Oj, vad snygga dom där islandsbyglarna var. Får man fråga var du köpt dom?

Byt stigbyglar!!
Ridskolan jag jobbade på förut hade gummisnoddsstigbyglar och de gummisnoddarna lossnade hur som helst. En tjej som red med snörade skor fastnade med skosnöret på kroken. Dessutom så slits de enormt mycket. Titta på vinkeln mellan fotplattan och sidodelen, den är INTE densamma vid köp som efter ett års användning. Jag har sett med egna ögon hur en sådan stigbygel GÅTT AV just i den vinkeln. Detta var som tur var med en duktig ryttare men hade det varit en nybörjare hade det kunnat sluta illa.

Själv rider jag med Sprengers ledade stigbyglar pga knäskada, annars skulle jag använga kwik out.

Jag har bara bra erfarenhet av australiensiska stigbyglar, men självklart måste de vara av rätt storlek. Jag har trillat av hur många gånger som helst, men jag har ALDRIG i hela mitt liv blivit släpad efter en häst med dessa stigbyglar!

Tack både Dorinda och Diny. Blev verkligen förtjust i dom.

Apropå Sprengers stigbyglar så är jag tveksam tillom de verkligen hjälper om man fastnar. Däremot är de säkert ba på andra sätt.

Jag har också såna där ledade....är det inte så att det finns en kedja under gummit där vid foten, som gör att dom har lite svikt, och som går av om man skulle börja bli släpad? Jag har förstått det så, men man kan inte lyfta gummit o kolla.

Jag har lyckats fastna i australiensiska stigbyglar och det var ingen rolig upplevelse! Jag hade iofs ett par Mountain Horse skor som ju är ganska mjuka och tån satt fast i böjen...:crazy:
Jag har köpt ett par Sprenger som är DYRA men är ledade överallt :bump:
Jag har inte ramlat av sen dess, så jag vet inte om dom funkar ;)

Liknande trådar

Hästhantering Hej allihopa. Jag har ett problem med mitt 6-åriga halvblodssto som jag köpte i december. Hon är världens finaste häst att se på (ja... 2 3
Svar
47
· Visningar
15 999
Senast: BobberiBoo
·
Kropp & Själ Hej Jag lyckades stuka min fotled för ca 2 månader sedan, foten vek sig inåt och det sa långsamt kraasch, tyvärr inte i pinnen som jag...
Svar
8
· Visningar
2 195
Senast: Zaga
·
Utrustning Sonen har väll alltid suttit på häst någon gång då och då sedan han föddes (ett par minuter åt gången typ) men senaste veckan har han...
Svar
9
· Visningar
4 494
Senast: pulkaskurk
·
Gnägg Att hästlivet är riskabelt är ingen nyhet. Men hur mycket får man vara med om egentligen? Har vissa tur och ser knappt en fluga dö under... 2 3 4
Svar
64
· Visningar
14 087
Senast: Lala
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V