Säkerhetsbälte?

Jag använder alltid bälte om det finns men blev väldigt fundersam på hur jag skall göra med barnen. Skall jag ta med tre st bälteskuddar och en bakåtvänd bilbarnstol? Eller hur gör man?

Nu har jag löst det genom att minstingen får sitta kvar i vagnen och de andra tre bältas fast så gott det går.

Men hur skall man göra?

När jag gick gymnasiet krockade en buss av modernare typ i låg hastighet. Slutade med att det var hetaste ämnet på skolan en stund efteråt då många från klassen åkte den. Det var prat om nacksmärta, fall ner på golvet etc. Min första tanke "men hur gick det till?" Innan jag insåg att de inte använde bältet. Doh! -.-

Det där påminnermig om när jag gick på låg och mellanstadiet. Åkte skolbuss på småvägar och varje vinter körde bussen av vägen. Detta var innan bältenas tid och som tur var skadades aldrig någon.

Det där påminnermig om när jag gick på låg och mellanstadiet. Åkte skolbuss på småvägar och varje vinter körde bussen av vägen. Detta var innan bältenas tid och som tur var skadades aldrig någon.

Är inte vi in ungefär samma ålder? :laugh: "Min" skolbuss hade bälten.

Men hur skall man göra?
Barnen skall ha bälte på.
För barn under 15 år utan bälte så kan bussföraren få böter.
Barnvagnar med barn i skall spännas fast på barnvagnsplatsen.
Kuddar och stolar behövs ej.
Vill man tänka på säkerheten så sätter man sina små i de bakåtvända stolarna i bussen om sådana finns.
Största säkerhetsvinsten är annars att barnen sitter på sina platser och inte varken springer runt i bussen eller klättrar runt som små apor.
Det har hänt att jag behövt kommendera föräldrar att hålla reda på sina små och inte låta dem springa runt och prova alla platserna i bussen i 90 km/h på motorväg.

Vill man tänka på säkerheten så sätter man sina små i de bakåtvända stolarna i bussen om sådana finns.
Största säkerhetsvinsten är annars att barnen sitter på sina platser och inte varken springer runt i bussen eller klättrar runt som små apor.
Det har hänt att jag behövt kommendera föräldrar att hålla reda på sina små och inte låta dem springa runt och prova alla platserna i bussen i 90 km/h på motorväg.
Okej så tex treåringen behöver ingen bälteskudde men skall ha bältet på ändå?

Med barnvagnen har jag gjort rätt i alla fall :up:

Mindre barn borde ju få ett trepunktsbälte mitt i ansiktet?

Finns säkerhetsbälte ser jag det som en självklarhet att använda. Precis som att jag inte skulle rida utan hjälm.

Okej så tex treåringen behöver ingen bälteskudde men skall ha bältet på ändå?

Med barnvagnen har jag gjort rätt i alla fall :up:
Jag sätter min 3-åring med bälte. Bebis sätter jag med vagnens bälte, om möjligt med ryggen riktad i färdriktningen och spänner fast vagnen. Så fort som möjligt kommer även bebis sitta med 3-punktsbältet i bakåtvänd stol på bussen.

När jag åker motorvägsbuss (oftast där jag hittar bälten) till stallet eller annan stans så är det bälte på. Ett djur kan springa ut på vägen, föraren kan somna få en hjärtattack eller vad som helst och jag vill inte förstöra det här köttborgen som jag bor i i onödan. Ibland blir jag lite sur på folk som inte använder bälte, om olyckan är framme så kan de fara all världens väg och skada både sig själva och andra. "Om bussen välter så kommer den där människan att mosa mig för att den inte har något bälte" tanken finns ibland:cautious:
SL bussarna i innerstan står man oftast som en packad sill på, där är det svårt med bälte och finns oftast inga

Använder inte bälte i buss. Finns oftast inte i bussarna här, då de är äldre (ja, jag har kollat regg.nr på några, och de är från 00-talets andra hälft). Dessutom åker jag oftast bara ca. 5 min, i en hastighet av i bästa fall 30 km/h (m.a.o på småvägar i våran byhåla)

Finns det bälte så använder jag det. Jag åker nästan uteslutande med buss som är utrustad med bälten. 50/50 två/trepunkt. Sätter jag mig på en plats där bältet inte fungerar så flyttar jag mig även om det innebär en "sämre" sittplats. Bussar krockar, välter, voltar och allt möjligt. Inte ofta men det är en så extremt enkel grej som skyddar så mycket

Liknande trådar

Övr. Hund Ja, nu har jag tagit ett av de svåraste besluten i mitt liv. Jag skulle bli så otroligt glad om någon orkade läsa/skumma igenom allt...
2
Svar
22
· Visningar
3 975
Senast: Lotus
·
Övr. Hund "HUR KUNDE DU?" När jag var valp underhöll jag dig med mina egenheter och fick dig att skratta. Du kallade mig ditt barn, och trots...
Svar
18
· Visningar
1 528
Senast: Zizzy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama