Säkerhetsbälte?

Bookdragon

Trådstartare
Jag åkte buss fram och tillbaka till en närbelägen ort här om dan, det var första gången på några år jag åkte buss och upptäckte till min glädje att det finns säkerhetsbälten nu.

Jag blev dock lite ledsen när jag märkte att jag var den enda i den nästan fullsatta bussen som använde säkerhetsbältet och att flera personer som satt i närheten flinade åt mig när jag använde det.

Medpassagerarna var allt från ungdomar till pensionärer.

Jag har varit med om ett par bilolyckor och vet av erfarenhet att även en liten olycka eller häftig inbromsning kan ge skador om man inte har bälte så för mig är det en självklarhet att använda bälte när det finns.

Hur gör ni ?

Använder oftast då bussen jag åker åker på motorvägen i hög fart.
Dock är bältena ofta små så ibland passar de inte.
Min syster som väger 50 kg fick precis på bältet häromdagen :grin:

Jag använder absolut bälte när jag åker buss.
Fattar inte grejen med att inte göra det, använder man bälte när man åker bil (vilket nästan alla gör) borde man väl också göra det på buss.

Alltid bälte.
Åkte mycket länstrafikbuss även till skolan som liten så vande mig vid att ha bälte i bussen, någon flinade nog där i tonåren men jag tog diskussionen en gång och sen har jag inte brytt mig. Jag är mer brydd att de obältade ska skada mig och andra pga att de blir projektiler vid eventuell krock.
Väldigt obekväm med att nästan inga stadsbussar har bälten, brukar säga högt för mig själv "Gu så skönt, en buss som inte kan krocka! Tänk om alla fordon var så.".

Jag använder det när det finns, dvs i mitt fall när jag åker Norrtäljebussen, i stadsbussarna finns det inte.

Jag använder sällan bälte, mest för att jag är van vid att det inte finns. Men ja, lite obehagligt är det egentligen att åka stadsbuss på motorvägen och ingen av passagerarna kan ha bälte.

Jag använder i stort sett alltid bälte på bussen och det känns för mig lika självklart som att använda bälte i bilen. Förstår inte varför jag inte skulle göra det när det finns.

Använder sällan till vardags. Ofta finns det inte och ibland får man vara glad om man ens får en sittplats. På långresor använder jag absolut bälte!

har 60min på motorväg med buss till ena jobbet så där försöker jag ha bälte, undantagen är då det är äckel på bältet eller om det inte fungerar :/.
men är lika självklart att ha bälte på buss som i bilen, skulle aldrig drömma om att köra utan bälte i jobb bilen trots att det kan bli några av och på stigningar ibland. så jobbigt är det inte att spänna fast sig :)

Använder gärna när jag åker länsbuss, speciellt när det är ut på motorvägen. Kan dock känna mig lite obekväm med att behöva maka på någon främling bredvid mig för att kunna använda det om bussen är rätt fullsatt och då blir det nog tyvärr att jag struntar i det ibland :down:

Är jättedålig på att använda bälte på buss, antagligen av den enkla anledningen att jag åkt så mycket buss förr om åren och det då inte fanns bälte, så jag är inte van. Därför kan det ta en stund innan jag kommer på att jag borde ha bälte på, o ja, det är en dålig ursäkt.
Skulle aldrig någonsin åka bil utan bälte ens den kortaste sträcka, så just bussen har väl blivit en dålig vana. Åker sällan buss o hoppas att jag hade varit bättre på det om jag hade åkt regelbundet.

Använder alltid bälte när det finns, jag vill gärna undvika att flyga som en vante om det händer något.

Alltid när det finns. Blev glatt överraskad när jag flyttade och bussarna här har trepunktsbälte. Mindre glad för att jag verkar vara nästan ensam om att använda det :banghead:

När jag gick gymnasiet krockade en buss av modernare typ i låg hastighet. Slutade med att det var hetaste ämnet på skolan en stund efteråt då många från klassen åkte den. Det var prat om nacksmärta, fall ner på golvet etc. Min första tanke "men hur gick det till?" Innan jag insåg att de inte använde bältet. Doh! -.-

Liknande trådar

Övr. Hund Ja, nu har jag tagit ett av de svåraste besluten i mitt liv. Jag skulle bli så otroligt glad om någon orkade läsa/skumma igenom allt...
2
Svar
22
· Visningar
3 975
Senast: Lotus
·
Övr. Hund "HUR KUNDE DU?" När jag var valp underhöll jag dig med mina egenheter och fick dig att skratta. Du kallade mig ditt barn, och trots...
Svar
18
· Visningar
1 528
Senast: Zizzy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama