Saker vi aldrig lyckats lära oss

Den som gapar efter mycket mister ofta hela stycket. 😉

Jag lyckas aldrig lära mig höger och vänster, helt obegripligt att folk kan det automatiskt.
Jag hade jätteproblem med det typ till jag blev uppåt 30 år. Sen kom jag på att jag skriver alltid med höger hand så varje gång jag behöver veta höger/vänster så ”känner jag efter” vilken arm jag skriver med. Den måste då vara höger, det betyder alltså att andra armen måste vara vänster. På det viset behöver jag bara lära mig känna höger arm (inte bara handen då utan hela armen). Vänster blir genom uteslutning.
Enkelt och okomplicerat sätt! Eller inte.....:angel: :D
 
Är och alltid varit urkass på att lära mig vad folk heter, kan ha hälsat på någon och mindre än 1 min senare så är namnet helt borta.

Höger och vänster, har fått tips på att tänka att höger hand hälsar men bara det att när en hälsar så förs ju höger hand lite åt vänster så blir fel i min hjärna.
Även detta har jag fått som tips, den hand som bildar ett L är left, även detta blir fel hos mig då första tanken blir att tummen pekar åt vänster vilket ju är höger.

Armhävningar. Har inte lärt mig vilka muskler jag ska använda.
 
Jag hade jätteproblem med det typ till jag blev uppåt 30 år. Sen kom jag på att jag skriver alltid med höger hand så varje gång jag behöver veta höger/vänster så ”känner jag efter” vilken arm jag skriver med. Den måste då vara höger, det betyder alltså att andra armen måste vara vänster. På det viset behöver jag bara lära mig känna höger arm (inte bara handen då utan hela armen). Vänster blir genom uteslutning.
Enkelt och okomplicerat sätt! Eller inte.....:angel: :D
Gör exakt samma sak! :D (Fast jag får säga att jag har gjort så så länge jag kan minnas :p)
 
Kom på en hel lång lista med saker😅

Hjula, stå på händer, busvissla och jonglera,... Detta är saker jag verkligen har velat kunna och som yngre verkligen övat på, har dock på senare år släppt dessa för mig omöjliga cirkus konster... Att försöka mig på att hjula nu känns som förenat med livsfara 🙈

Det här med höger å vänster är också komplicerat,.. om jag säger fel brukar jag lösa det med att säga, oj jag menade den andra höger (dvs vänster) 👍😁

Av någon märklig anledning har jag också svårt för att dricka, men bara när det är varma drycker... Dom hamnar alltför ofta utanför munnen och ned för hakan och ja typ överallt. Rätt irriterande och ibland smärtsamt, har ett speciellt bra minne av mig i vit t-shirt, väntandes på bussen; när jag ska dricka från min fancy take away kopp så häller jag kaffe över hela mig ist för att träffa munnen 🤷 speciellt en annan vid stoppet kunne inte sluta stirra på mig (aka på den galna kaffe dusch personen). Fick snabbt på mig tröjan jag hade i väskan för att dölja min då inte vita utan stiligt kaffebrun randiga topp 👌🤦

Inser nu när jag skriver att jag ofta väntar tills varma drycker svalnat något innan jag börjar dricka, mest för att jag misstänker att det finns en stor risk för att en del kommer hamna i mitt knä🤔.
 
Gå på styltor. Såna där med klossar nedtill som man står på och så har man styltorna upp bakom axlarna. Alltså hur sjutton är det tänkt att man ska kunna hålla balansen så? :arghh:
Det är inga problem, gäller bara å hitta balansen. Det är lite övning innan man kommer på hur man ska göra, men rätt kul när det sitter sen. Tycker det är svårt att förklara.
 
Jag lär mig aldrig vilket håll > och < ska stå om siffran för att indikera större/mindre än :cautious:
Den tänker jag alltid att det stora öppningen på > eller < indikerar vilken siffra som är fokus, t ex. 3 > 1 då är 3 fokus och i och med att 3 är högre tal än 1 så blir det större. Så tänker jag lite som att > & < är en mun som ska äta upp den siffran som är fokus.

Brukar ofta försöka hitta ett logiskt knep som funkar i min hjärna. Inte säkert det gör det för andra. 🙈😅
 
Håll upp händerna framför dig med handflatorna framvända. Fäll ner tummarna mot varandra. Den hand som bildar ett L är Left alltså vänster.

En äldre släkting kallade sin vänsterhand för Viktor och högerhand för Hasse. Då kunde han sedan lära sig vilka kännetecken dessa hade och sina bästa kompisar känner man ju igen. Jag tror aldrig vänster/höger egentligen fungerade men handen med ärret var Viktor som var Vänster.
 
Dammsuga! Jag kan inte för mitt liv förstå hur jag ska göra, munstycket fastnar bara på golvet och föser runt det jag vill dammsuga upp. Som tur är har jag nu en sambo som dammsuger hemma, när jag bodde ensam plockade jag upp dammet med händerna 🙈.
Kan inte heller dricka kaffe ur take awaymugg utan att spilla över hela mig.
 
Att vissla är stört omöjligt!

Situp har jag aldrig lyckats med, hur vältränad jag än varit, fattar liksom inte vilken muskel som ska ta mig upp?

Även gångertabellen har jag svårt för, den har aldrig satt sig.
 
Jag hade jätteproblem med det typ till jag blev uppåt 30 år. Sen kom jag på att jag skriver alltid med höger hand så varje gång jag behöver veta höger/vänster så ”känner jag efter” vilken arm jag skriver med. Den måste då vara höger, det betyder alltså att andra armen måste vara vänster. På det viset behöver jag bara lära mig känna höger arm (inte bara handen då utan hela armen). Vänster blir genom uteslutning.
Enkelt och okomplicerat sätt! Eller inte.....:angel: :D
Jag brukar försöka tänka så, men plötsligt känns båda händerna rimliga att skriva med.. Dock brukar jag få tänka vilken hand som jag skulle få blyerts på när jag skriver med, alltså är den vänster.
 
Höger/vänster är samma här, går liksom aldrig på automatik utan måste känna efter vilken hand jag skriver med. Funderar allvarligt på att tatuera in det på händerna/tummarna. Dock kommer ju inte det hjälpa när man rider så där funderar jag på att ha olika färg på vantarna istället :D

Matematik är ju hopplöst. Jag har kommit fram till att jag har dyskalkyli, har väldigt många symptom på det. I mitt huvud går det liksom inte ihop att det finns folk som kan RÄKNA t.ex multiplikation i huvudet?? Alltså va? Den enda multiplikationen jag kan är det av gångertabeller som jag kan utantill, att räkna ett sånt tal i huvudet är ju bara - nej. Brain says no.

Jag är lite ledsen över det här med matten eftersom jag skulle vilja utbilda mig till arbetsmiljöingenjör (jag kan ju typ all lagstiftning som ett rinnande vatten och har otroligt mycket praktiskt kunskap i.o.m mitt jobb nu + att jag lär ut det till nya skyddsombud), men då är det ju matte involverat och mina kunskapsluckor inom matte + svårigheter att lära in det gör att det känns oöverkomligt.
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 956
Senast: lundsbo
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
2 089
Senast: Rie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 462
Senast: Pratsch
·
Relationer Jag vet inte ens vars jag ska börja, ska försöka förklara. Om nån skulle veta vem jag är så skriv inte ut det här. Jag och min mamma...
2
Svar
23
· Visningar
4 738
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp